Gå til innhold
Arkivverket

[#7790] Fra Eiker til Leeds, North Dakota

Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen der ute som kan hjelpe meg å finne John Kristensen/Christensen, fra Nedre Fosen gård i Vestfossen. Han var født16 November 1870, av foreldrene Christen Johnsen og hustru Anne Regine Hansdatter på Nedre Fosen, Vestfossen. John emigrerte til Amerika men jeg vet ikke når. I 1892 skaffet han seg en farm i North Dakota. Antaglivis i eller rundt Leeds. Jeg skulle så gjerne ha vist hans videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Han reiste i 1888 - du finner han i digitalarkivet her: 72506 Oslo 1696 1888 Juni 15 John C. Dunsered m u Smed 17 Vestfos, Eker. Wincona, Min. 1696 Norsk Spd: Anglo ... Han var hjemme en tur i 1905 og tok med seg noen slektninger over til statene ser det ut til... 257957 Oslo 1905 Juli 21 John C. Fosen m ug farmer 34 Amerika Minnesota M. R. Raffel Angelo 257958 Oslo 1905 Juli 21 Alice Marie Dunserud Fosen k ug hj. 21 Ø. Eker (Drammen) Minnesota tj. p. tj. M. R. Raffel Angelo 257959 Oslo 1905 Juli 21 Ragna Kristine Dunserud Fosen k ug hj. 18 Ø. Eker (Drammen) Minnesota tj. p. tj. M. R. Raffel Angelo 257960 Oslo 1905 Juli 21 Gunhilde Dorthea Fosen k ug butikjomfru 20 Ø. Eker (Drammen) Chicago tj. p. tj. M. R. Raffel Angelo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1911 reiser "gamlefar" til sønnen i Dakota : 5 1911 69 35 1 18.05.1911 19.05.1911 Kristen Johns. Fosen enkemann gårdbruker m født: 08.12.46 bopel: N. Eker reiser til :N. Dakota 100 Kjerschow Oscar II Prp til sønn p.att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, iflg. Ellis Island skulle Christen FASEN til sin sønn i North Dacota, Leeds. Han kalte da sin sønn John C. Fosen. Jorunn, hva er epostadressen din? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke I Benson i 1900, men i Towner Co. Både 1900-census finner du her. Lenke han bodde i "township 157 range 68" Enumeration distr. no 181 Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk for hjelpen,Jon Torp og Laila N Christiansen. Nå har jeg funnet John Christensen, Fosen i Towner co, i 1900. Nå trenger jeg hjelp til å finne ham i 1910 og 1920. jeg tror fremdeles han bor i Leeds, North Dakota på denne tiden. Ble han gift og hadde han noen barn ?. Kan noen hjelpe meg ?. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne herremannen fra Leeds ser jo ganske slektningeaktig ut, vil jeg si: NELS FOSEN SSN 501-38-8393 Residence: 58346 Leeds, Benson, ND Born 9 Jan 1909 Last Benefit: Died 9 Apr 1998 Issued: ND (1955)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk, Laila. Nels Fosen kan hvere sønn av Nils Fosen, som reiste til Amerika den 16 Mai 1879. Han var da 20 år gammel.Nils oppgav Rushford i Minnesota som mål for sin reise men jeg tror mange i den familien havnet i North Dakota. Kan du hjelpe meg med en til i den familien ?.Maren Johanne Johnsdatter, Fosen, født 15 juli 1844 i Vestfossen av foreldrene John Christenson og hustru Anne Sørine Jacobsdatter Fosen, reiste til Amerika og Minneapolis Minnesota den 17 eller 18 juni 1874. I farens testamente i 1892 står det at hun er gift med en Brun. Han er oppført som snekker. Det er ikke noen opplysninger om hans fornavn eller hvor de bor. Hilsen Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Hvis du går inn på denne linken: Lenke og søker på etternavn Fosen og Stat = ND, finner du at det er to personer i ND som heter Fosen. Den ene heter til og med Nels og bor i Leeds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Jorunn, siden det ikke er oppgitt noe fornavn på mannen, er den nesten håpløs. Det er faktisk ganske mange Brun. Dessuten, han kan og ha hett Brown (i amerikanisert skrivemåte). Prøv å finne henne i FT1880 på Digitalarkivet, og se om hun da hadde giftet seg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.