Gå til innhold
Arkivverket

[#7792] Det er jo lov å prøve seg....

Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Hei! siden jeg er ganske aktiv når det gjelder å hjelpe til med å finne familie i USA, må jeg jo regne med at noen prøver seg. Noen har i dag prøvd (som kjenner min e-post adresse og den er jo ikke vanskelig å finne) å komme seg inn på min Census-account for 1900-tellingen....lurer fælt på hvem det er? (Og, den siste tiden er det stort sett her jeg har lagt ut svar....) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det er i alle fall ikkje meg - derimot kunne eg gjerne tenkt meg å be deg om oppslag - har du tilgang til heile 1900-tellinga der borte, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke "beskyldt" noen, for å ha sagt det, men jeg vil bare ha fram at jeg "finner ut" at noen har prøvd....Legg ut her hvem du leter etter, så skal jeg se om jeg finner dem. Og, husk alle opplysninger er viktige! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Laila! Går det virkelig an å be deg, altså? Pretty please! I årevis har jeg undret på hvor det ble av søsteren til oldefar! Pauline Sofie Nielsen f.1856 på Tangen i Stange, Hedmark. Etter sigende gift med en som het Dunberg. De emigrerte til USA, sannsynligvis California. Jeg har lett etter de på emigrantene og på Ellis Island, uten hell. Han kan jo ha vært svensk, med et navn som det. Anytime will do! Takk skal du ha! Hilsen Eva PS. Det va’kke meg heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Tilsvar til Eva McKenna: Dunberg er eit uvanleg namn. Registeret til alle avlidne i California 1940-1997 ligg ute på nettet for fri bruk, og der finn me mellom anna:DUNBERG, JUDITH A.born 10/19/1888mother's maiden name JOHNSONdied 11/01/1987 SAN FRANCISCO COUNTY, 99 yrsSS# 569-42-8731Kanskje av same ætti??PS: Laila: Eg har heller ikkje prøvt å koma inn hjå deg!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Hei Laila... Kanskje det blir litt mye, men kan du tenke deg å gjøre et oppslag for meg også ? Min oldefar sin bror, Severin Olai Pedersen f 1863 utvandret fra Bergen til Amerika 13 aug 1888 som ugift musikkelev. 16 aug 1894 reiser han igjen til Amerika etter å ha vært på besøk sammen med kone, Anna Ingebrigtsen f ca 1870, og to barn, Arthur f ca 1891 og Clara f ca 1893. Severin står da oppført som Militærmusiker. Pettersen er brukt som etternavn.I The American Immigrant Wall Of Honour fant jeg dette paret: Severin A Pettersen og Anna I Pettersen, Norway. Kanskje det er dem ? Om man ser bort i fra A'en... Jeg har en bortkommen oldefarbror til, Christian, men det kan være til en annen gang.PS Ikke meg heller Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei Laila, da får jeg også mase da, men jeg er mest interessert i den direkte adressen til hvor du kan betale for denne tjenesten? Jeg har så mange å lete opp så jeg tror jeg får prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg har også mange, men dei fleste satsar eg på å finne på "gamlemåten". Men på "halvgrandtanta" mi har eg funne nære pårørande i dag utan å kome lenger.Ho var fødd i Fresvik i dåverande Leikanger 13.02.1853 som "Maria Johannesdtr Bjørnetun" av foreldre Johannes Lasseson Rosenlund og Gjertrud Nilsdtr (ugifte) - og emigrerte i 1881 saman med mora som då heitte Gjertrud Nilsdtr Høyum. Tre halvsysken emigrerte også i 1881: Ingeborg Bendiksdtr, og Nils og Erik Bendiksøner. Eg har funne dei att i Pope county, Minn. der dei ser ut til å ha vore nokså stasjonære, men til tross for kontakt med folk i alle dei tre halvsyskengreiene er der ingen kunnskap å finne om Maria. Dei andre brukte etternamnet Hoium, men eg veit ikkje om Maria gjorde det óg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med å si at dette får holde for nå.Først til Solfrid: www.genealogy.com gir deg f.eks. 1900 census. Håpløs søkemotor, men kreativitet kommer en langt med. Så har du og Ancestry.com, som har mange censuser, noen søkbare andre ikke. LES BETALINGS- og PÅMELDINGSINSTRUKSENE!!!!! Det er mange som føler seg lurt når de skal melde seg ut, fordi de ikke leser denne. Og jeg vil IKKE! ha skylda når du ikke kommer ut igjen :o)Til Aase, Eva og Linda. Jeg skal se på dette i løpet av dagen/morra.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Linda: Jeg finner ikke Severin Pettersen (prøvd alle måter å stave på). Indexen er avskrevet av amerikanere, slik at det kan være feil avskrifter ute å går. Beklager! (Han kan jo og være død innen 1900) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase Jeg finner dem ikke. Finner noen Hoyum, men ikke som matcher dine folk. Hvor har du funnet emigrasjonen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Takk for at du tok deg tid... Jeg tenkte at familien kanskje holdt seg samlet i 1900, siden barna ikke var eldre enn 9 og 7 år. En bror av Severin, Christian August f 2 mars 1874 i Bergen, skal visstnok ha oppholdt seg i staten Washington. Kanskje Severin m fam også var bosatt der ? Jeg får grave videre...Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Alle emigrasjonane står i Bergens-lista. Gjertrud, Nils, Ingeborg og Maria reiste 5. mai 1881 (det er berre Nils der står etternamn på - Høium), og Erik reiste eit par veker før. Eg ser i papira mine at dei skulle vere busette i New Prairie township, og at Ingeborg vart gift med ein som også heitte Høyum - korleis han skreiv det, veit eg ikkje, men Erik og Nils brukte i alle fall HOIUM. Eg veit at greiner av familien flytta til Canada, men har forstått det slik at "kjernen" vart att Pope County.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase, her kan du søke og bestille døds-attester fra MN. Sjekk ut både Hoium og Hoyum. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var leitt å høre, Laila. Spesielt når det gjelder noen som har hjulpet så mange, så mye som deg.Gir man en lillefinger, heter det jo. Jeg går ut i fra det at de ikke kom lenger, heldigvis er det noe som heter passord da.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Minnesota-sida var eit nyttig tips til seinare bruk, men eg fann dessverre ingen av dei aktuelle folka på Hoium/Hoyum. Etterkomarane etter Gjertrud Nilsdtr har ikkje kunna fortelje meg når ho døydde; visste eg det, var eg gjerne litt nærmare. Takk for at du prøvde, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Laila! You are a knupp! Dette ser jo absolutt lovende ut! Siden et par av barna er f. i Norge, skal jeg sjekke det på neste Norgestur om 3 uker! Skulle gjerne sett mer på de akkurat nå, men i kveld er det Fiskebollens Venner som står for tur, så da må alt annet hvile. Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Laila ! Du får støtte fra meg at du er veldig flink til å hjelpe andre, så fy fy til de som plager deg !!Kan du hjelpe meg med en sak ? Har en slekning som utvandret til USA, og det skulle vært fint å finne ut hvor det ble av han ?Navn : Lars Johnsen F.01.01.1893 - utvandret med sin mor :Lina Olsen F.20.08.1874. De reiste med båten Angelo 28.08.1903 Oslo/New York. Er dette en veldig vanskelig nøtt og knekke ? M.V.H Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt! Denne blir nok litt i nøtteste laget, da du ikke vet hvor de havnet. Har du prøvd å finne dem på Ellis Island? Jeg tok noen kjappe knottingser, men fant dem ikke. Kanskje de ikke kom via der selvom de skulle til NY. Den neste tellingen etter 1900 er 1910 og den er ikke søkbar. Og hele USA orker jeg ikke bla gjennom :) Kom gjerne tilbake dersom du finner ut noe mer. Kanskje du har andre du vet havnet et sted, og de dro til samme plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Til Britt. 12.9.1903 ankommer Lesti Lena Olsen (28y) og Louis Olsen (9y) Ellis Island med Campania fra Liverpool. For begge er Christiania oppgitt som bosted. Kan dette være de du ser etter?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok se ut som om du fant dem, Terje, men her "ljuger" vel moren av seg 10 år, og forteller at Louis er "nephew". De skal til en sister Lilly Raymond i Jefferson i Montana. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.