Gå til innhold
Arkivverket

[#7795] Ørsta: Knut Salmundsen Brekke (1635-99)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Det er en tvilsom geskjeft å spørre folk om hjelp langt ned på 1600-tallet.Det heter i Borgund og Giskes gardssoge at Knut Salmundsen Brekke kom til Godøy på Sunnmøre og slo seg ned som første mann på bruksnr. 14 Strandklaua (Oppigar).Vet vi hvor i Ørsta han kom fra og hva hans foreldre het? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Hermod -Du har vel kanskje sett dette før, men om ikke:Peter M. Jangaards "home page" har med denne Knut Salmundsen Godø, født ca. 1570 på Godøy, under sin beskrivelse av den 8. generasjon. Under den 9. gen. nevnes en Sæmund, f. ca 1530 g. m. Solveig Eilivsdatter Synes. Her finnes også en Lars Knudsen Godø. Det kan vel være en (liten) mulighet for at "Salmund" kan være en annen skrivemåte "Sæmund", og om dette skulle stemme, så føres slekten tilbake til en Jon Sæmundsen Godø f. ca. 1380.Uansett dette med Salmund/Sæmund, så kan du nå ta en titt på følgende side, (om du ikke allerede har vært der) for om mulig å finne noen link til "din" Salmund.Adr: http://www.jangaard.com/ancestor.htmMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

For ordens skyld: Jeg mener sevfølgelig at den Salmundsen f. 1570 kunne være en mulig farfar til den du søker. Dette ble ikke skikkelig formulert i innlegget over.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk!I den ovennevnte ættesoga nevnes Lars Salmundsen Godøy (1632-69) som bror til Knut Salmundsen Brekke fra Ørsta. Lars var gift med Synnøve Olsdtr. (+ 1698). Hans far igjen het Salmund Knutsen Godøy (1600-55) og hans far igjen Knut Salmundsen Godøy (f. 1570) som du nevner.Jeg overså at Lars og Knut var brødre!Takk, Solås. Spørsmålet er besvart. Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Ifrå Bjørn Jonson Dale: Ørstingar I, 1995, har eg henta følgjande under garden Brekke (side 247):NERGARDEN0101 Knut Gunnarson Barstad 0200, br 1603-22, enka 1624-25. Bruket kalla "Amelfodbrechen" 1624. Minst 1 barn: a. Solmund Knutson, nn0102 Solmund Knutson fn, br 1625-54 (overtok bygselen etter mora). Solmund eller kona må ha hatt odel i Godøy. Gm unm Andersdotter, truleg Ytre Åm 1501: Truleg 5 søner (c uviss): a. Knut Solmundson c1634-99, Oppigard Godøy (15,16), Borgund b. Ola Solmundson, nn c. Lars Solmundson, Utigard Godøy (17,18) d. Rasmus Solmundson, n 1660 e. Jon Solmundson, 1664 "siug oc uduelig"Ein Solmund br Humla 1 i Borgund 1665, han hadde sonen Hans Solmundson 1666:11 som br 1675-95, jf 0104Mvh. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Olav. Jeg hadde slått meg til ro med at Peter M. Jangaards anerekke var riktig. Det som imidlertid fikk meg til å tvile på tavlen, var at Lars' og Knuts bestefar skulle heter Knut Solmundsen Godø. Dermed hadde egentlig ingen kommet fra Brekke i Ørsta. Så etter at jeg hadde lagt inn mitt avsluttende svar, var jeg klar over at noe skurret svært...Går ut fra at Amelfodbrechen ligger i Ørsta. Jeg stoler på at Knut Gunnarsen Barstad er den riktige bestefar. Knut må ha kommet til verden ca. 1570. Så takk for at du ledet meg inn på rette spor igjen.Vet vi hva Gunnar Barstad (f. ca. 1530/40) het og hvor han kom fra? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei igjen! Under garden Barstad i Ørsta, side 280 i same kjelda, står det om Gunnar:0200 Gunnar, uvisst kor han budde (helst her, men kanskje Brungot og jamvel Fyldal, Langstøyl eller Ytre Hovden), kjend gjennom namnet på sønene: a. Knut Gunnarson, Brekke 0101, b. Lars Gunnarson, nnI føreordet til garden, skriv Bjørn Jonson Dale at: Barstad (med Brudevoll) heldt seg i bondeeige, og det er all grunn til å tru at eigarane på 1600-talet var etterkomarane til Bodvar Amundson [av Follestadætta i Ørsta].Når det gjeld gardsnamnet "Amelfodbrechen", som Dale knyter til Brekke i Ørsta, er eg litt i tvil. Åmelfot i Volda (der Ørsta på denne tida var anneks) er nokre gardar inst i Dalsfjorden, men slik eg tolkar Dale her, meiner han at det truleg ei feilskriving i kjelda 1624 for gardsnamnet Feitebrekke, som vart brukt på Brekke før 1600. Eg har ikkje sjekka dette nøyare! Gardsnamnet i Ørsta har sidan vore berre Brekke.Mvh... Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg takker så veldig mye for hjelpa, Olav. Hva du kan!Det som kunne gjenstå av undringer, er Bodvar Amundsen av Follestad-slekta. Når levde han og hvor kan vi plassere han inn i forhold til Knut Gunnarsen Barstad?I hvert fall: Tusen takk!!! Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.