Gå til innhold
Arkivverket

[#7798] Helmerik Trulsen f. 1720 i Asker/Østre Bærum

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om denne karen, hans familie? Familysearch/IGI oppgir at han ble døpt i Asker i 1720 og jeg finner også dåp for 5 barn i perioden 1750-1760 (Truls, Eli, Anne, Maria og Karine) med foreldre Helmrik Trulsen og Marie Johannesdatter. I IGI er barna disse oppført med dåp i både Røyken og Asker, men jeg har ikke funnet dem i kirkeboka for Røyken. IGI har egentlig et sammensurium av stedsangivelser for hvor barna er døpt, men ved å se med velvilje på galskapen mener jeg at Asker er det riktige.Som sagt: Kan noen bidra med noen forløsende opplysninger om disse?Denne Helmrik Trulsen må IKKE blandes sammen med Helmrich Trulsen Myhre (f.1723) fra Røyken. Han og hans kone Anne Johannesdatter og deres 9 barn har jeg allerede full oversikt over.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei, ser ut som vi er av samme folk, jeg har også Helmrich Myre som ane. Men i 1723 dør Truls Bahus, 37 år gammel i Røyken, kan dette være faren til den Helmrik du jakter etter nå. Jeg synes det kanskje ville være rart hvis det var to familier der Truls og Helmrik gikk igjen innenfor et så lite område som Røyken og Asker var den gang.Men jeg har ikke funnet noen andre Truls eller Helmrich i kirkebøkene på nett for Røyken.I manntallet for 1663-1666 er det en Truel Pedersen på gården Gudem i Asker. Det kan jo være et utgangspunkt. Truls er også et navn som går igjen på enkelte av gårdene i Hurum på denne tiden.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Så langt jeg har sett av kirkebøkene for Røyken fantes det 2 stk. Helmrich i Røyken som fikk barn fra rundt 1727 og ut til 1766, nemlig den nevnte Helmrich Trulsen Myhre (f.1723) og hans onkel Helmrich Evensen Hechleberg (f.1697).Jeg har også vært innom tanken om at det er et eller annet samband mellom Røyken og Asker i denne familien. Det må være mer enn en tilfeldighet at så mange av navnene på barna går igjen. Derfor er det også større grunn til å holde tunga rett i munnen.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Men hvem kan denne Truls Bahus være? Jeg klarer ikke å finne en gård Bahus senere, hvilken gård er egentlig dette ? For jeg finner ikke gården under fødte eller vigde i perioden 1704-1730. Bare tre som dør der i samme perioden.Det var også en Truels på Leerfall i Aggers prestegjeld, Aggers sogn i 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Jeg vet ikke hvor Bahus ligger, men jeg ser at en Jens Bahus er far til et barn av uoppgitt kjønn som døpes i Tranby kirke (Lier) 12.11.1682. Faddere er ikke oppgitt.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For å gi inntrykk av hvilket sammensurium av stedsangivelser som er å finne på IGI ved dåp for de fem barna jeg nevnte i mitt første innlegg, tenkte jeg at det kunne være artig å referere samlige:1)Røyken/Røken, Buskerud - 2)Asker Sogn, Bergens Amt - 3)Skoger Sogn, Bergensamt - 4)Ostre Barum, Hordaland - 5)Skoger Psh, Bergens, - 6)Ostre Barum, Bergens - 7)Asker, AkershusMin tolkning av dette geografiske villniss er at det er Asker/Østre Bærum vi skal fram til, men andre alternativer som holder vann mottas med takk!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket født i Asker 1750/51/52 og 3/4 av 53 og ikke funnet en eneste Helmrick som har fått barn. Så jeg tror nok du heller bør tenke litt mere over muligheten for at det er rot på IGI, og at det er kun 1 familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for at du har forsøkt å finne ut av det. Jo, jeg har vært innom tanken på at det er rot på IGI eller at noen t.o.m. har konstruert en familie. Sett bort ifra det geografiske rotet er imidlertid opplysningene på IGI er imidlertid så enhetlige mhp. dato:1) Helmrik Trulsen f.12.9.1720, Asker Psh, Bergens (Bærums?, min anm.), Norway. og for barna a)Truls f.10.5.1752 b) Marie f.3.4.1754 c) Anna f.16.6.1756 d) Eli f.18.9.1758 og e) Karine f.29.12.1760Jeg har skrevet "fødsel" slik IGI veldig ofte opererer med, men i 99.9% av tilfellene var det vel dåpsdato vi finner i kirkebøkene fra den tiden.Selv om noen av de geografiske angivelsene peker mot Bergen og Hordaland, tror jeg det er Asker/Bærum vi eventuelt skal til. Hvis vi, som du sier, i det hele skal noen steder.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.