Gå til innhold
Arkivverket

[#7806] Hallingdals.Prest.

Gjest Anniken Frisvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Frisvold

Søker informasjon om Jermund(Gjermund)Tostens. Finner han i 1865tellinga for Bud oppgitt Hallingdal som fødested hvor er det??Skal være 68år i 1865 da enkemann og Føderaadsmand.Har prøvd å søke på forskjellge kommuner som FeksRolloug men blir ikke noe klokere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Anniken. Forstår ikke helt spørsmålet ditt, er det Hallingdal du ikke vet hvor er? Hallingdal er sammensatt av kommunene, Hol med Geilo, Ål, Gol, Hemsedal, Nes, Flå. Vart du noe klokere? MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

ikke Rooloug da alså men alle de andre.Så mange kommuner å velge mellom i Buskerud og jeg er ikke kjent der så takk for det.Søker også informasjon om mannen Jermund Tostenes da bare for ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett når en ikke er kjent. Samboeren min visste heller ikke hvor Hallingdal var før han traff meg... Jermund Tostensen er kan hende en nøtt, kan ikke finne han på FT1801, han skulle jo være 3-4 år da. Vet du noe mer? Kanskje navn på foreldrene? Gjermund/Jermund og Tosten var veldig vanlige navn i øvre Hallingdal. Hilsen en utflytta Halling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

Hei igjen,desverre har jeg ikke noen informasjon om foreldrene nei.Har prøvd å søke på famlysearch.com får opp en Germund Tostensen i Rolloug der,når jeg går inn i 1801tellinga der har han en brodersønnesønn ved navn Giermund Tostensen som i den tellinga er 7år men vet ikke om de kan være den jeg leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Anniken. Beklager at jeg ikke kan være til mer hjelp for deg, men noe hjelp kan jeg KANSKJE gi. Prøv en E-post til Thor Warberg, han har god greie på slekter i Ål, kanskje det kan være en mulighet. Han skriver den nye bygdeboka for Ål. E-post adressa hans er: twarberg@online.no Lykke til, kanskje du får svar på det du lurer på eller han kan gi deg noen råd om hvor du kan lete. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Vet ikke om det hjelper deg, Anniken, men vil bare peke på at Rollag er i Numedal, ikke i Hallingdal. Men like fullt i Buskerud fylke. Lykke til. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Rollag er også et gårdsnavn i Tinn, Telemark, som ligger kort vei vest over fjellet fra Rollag i Numedal. Den eneste Gjermund/Jermund Tostensen (eller noe som ligner) som jeg finner i 1801, bor på gården Rue i Hovin sogn i Tinn. Han KAN jo være fra, eller senere ha kommet til, Rollag og fått dette stedsnavnet med seg derfra? Han heter Gjermon Tostensen og er 9 år, altså kanskje i eldste laget for å være den du søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hva husket man i 1865?Det var ikke alltid den riktige alderen som kom frem.Det kan godt være flere års forskjell på den riktige alderen.I 1801 har jeg funnet over 10 års forskjell.Lykke til videre.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

Takker for tipsene,har også problem med å finne ut hva Flå Gol og Hemsedal kaltes eller lå under i 1801 da de navna ikke kommer opp.Har skjekka ut med han skriver bygdebok for Ål der finnes han ikke.Virker som å finne nåla i høystaken dette her men jeg gir ikke opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Nei, du må ikke gi opp! Egentlig er du vel heldig som åpenbart har så få kandidater, nemlig bare de to: han i Rollag i Numedal og han i Tinn. Og det er jo han på bare 7 år som jeg ville tro er den "heteste" kandidaten. Jeg tror du skal akseptere at dette med Hallingdal kan være en feil. Opplysningen om Rollag er jo en langt mer presis stedsangivelse og derfor antagelig mer troverdig.Men når du først spør om Hallingdals-bygder: Flå var (og er kanskje fortsatt?) et sogn under prestegjeldet Nes. Gol var også en del av Nes inntil det ble utskilt som eget prestegjeld i 1836. Og prestegjeldet Gol besto av de to sognene Gol og Hemsedal. Med andre ord: før 1836 var såvel Flå som Gol med Hemsedal deler av Nes.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Anniken, det bare slo meg: Går det an å gripe fatt i dette fra en annen ende? Hva sier kikrboka ved giftemålet, hva sier den ved evt. barns fødsel? Hvem var kona hans, hvor var hun fra? Kanskje hvis vi får pløyd noen kilder med svar på dette, dukker det opp en riktigere stedsangivelse og korrekte årstall? Hvor og når døde han?En annen ting er jo de mange variantene av Jermund, finnes det enda flere som vi ikke har lett igjennom?Heidi, med slekta i øvre Hallingdal og bygdebøker å bla i hvis du trenger det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

dateneTakker forinformasjonen om kommunene Hans,da kan jeg ihvertfall utelukke at han finnes i noen av de.Må nok prøve meg på kirkebøker og de to kandidatene jeg har. Hedi:Har ikke navn på kone da han er enkemann i 1865 men navn på barna.Ligger ingen kirkebøker fra denne kommunen på nett har du greie på hvor man innhenter informasjon om de da?Vet at jeg ringte en gang til Statsarkivet men mener at dette ikke er tilgjengelig lenger da de fikk så mange hendvendelser etter hvert.Regner med at Trondheim er plassen for Møre og Romsdal og det er et stykke unna meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivene svarer på henvendelser via mail (så lenge det ikke tar mer enn en time å lete frem svaret, tror jeg). Vær presis i etterlysningen og send en til Oslo, en til Trondheim da vel?Mail-adressene finner du på Riksarkivet sine nettsider.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Familysearch har de registrert døpte i Bud fra 1739 til 1841. Der finner jeg at Jermund Tostensen og Johanna Maria Fredriksdtr. døper sønnen Tosten Jermundsen 29.11.1835. Det er kanskje en grei ledetråd?Paret var gift 19.7.1835 i Bud (Jermund registrert som Jenmund her...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

Hei Heidi gikk hvis ut før deg i går kveld jeg,så.... topp at du fant navnet hans der da.Jeg har også prøvd å søke der men ikke oppnådd det som du gjorde.Spørs om jeg må søke på nytt i Buskerud kommunene nå på navnet Jenmund Jeg får ikke opp et barn av han som jeg har fødelsår 1836år på men i en annen telling 1840 så det spørs opp at han er født da(Fredrik Jermunds) Topp at hans kones navn var der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hei Anniken! Kom over denne igjen, kan jo hende du er kommet mye videre siden februar, men jeg har LITT mer:Fredrik JETMUNSEN, døpt 16.5.1838 i Bud. Foreldre Jetmund Tostensen og Johanna Fredriksdtr.Mener Johanna hadde en søster som het Maren Gurina og var gift med Gunder Pedersen i Bud 12.4.1829.Forøvrig bor den Gjermund Tostensen som var syv år gammel i Rollag-tellingen 1801 fortsatt på samme gården (Strømmen) i 1865 (da under Nore og Uvdal). Han var gift med Kristie/Christie Halvorsdtr. og døpte Ragnhild 23.8.1818 i Rollag, Torsten 6.1.1821, Gurie 3.1.1824, Halvor 14.10.1826, Ole, Knud... Så DEN Gjermunden er det nok ikke!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Johanna Maria Fredriksdatter blir 23.september 1810 i Bud, og faren heter Friderich Sivertsen.Iflg. familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Annilen Frisvold

Hei Heidi,takker for fortsatt hjelp.Den Sønnen du refererer til har jeg han er min tippoldefar.Har ikke funnet hvem foreldrene til Jermund Tostensen er enda. Har skrevet til både statsarkivet i Trondheim og i Kongsvinger.Trondheim oppga at Jermund Tostensen Male og Johanna Marie Fredriksd.Hustad gifta seg den 19juli 1835.Brugdommen var født på Male står det men ikke funnet døpt eller konfimert der far oppgitt:Tosten Olsen Male. Johanna Marie Fredriksdr er opgitt født på Hustad med far: Fredrik Sivertsen Hustad. Har funnet en slektindex på nettet til en Omar Øverland,der er Jermund nevnt med etterkommere er også en Bjørn Tostensen der født1805 i Hallingdal. Har fått hjelp av han som skriver bygdebok for Ål for å finne Bjørns foreldre men finner ingen Jermund der heller.Statsarkivet i Kongsvinger fant ingenting så jeg har i grunn lagt det på is ei stund da jeg ikke kommer lenger... Alle forslag tas i mot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.