Gå til innhold
Arkivverket

[#7814] Johan Arnt Arntsen, Fjellberg

Gjest W.E. Østbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvor var han i 1865, hvor cirka er 1862? Vet du at han ble gift og i tilfelle hvor? Svar på disse spørsmålene ville gjort det enklere for oss å lete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

I Ft.1865 er det vel han ein finn under Fjellbergs prestegjeld Gardsnavn: Aalundsøen i Ølen sogn. Her er finn ein desse pesonane: Johan Arnt Arntsen 3 år, sønn av Arent Johnsen, logerende, yrke: baker, 30 år og berte Marie Thorsdatter 31 år. Her finn ein også ein yngre bror: Peder Martin Arntsen 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Alt jeg vet om han har jeg funnet der i 1865 ft. i 1900 tellingen finner jeg ikke fam. igjen. Er spesielt interessert i hvor Johan Arnt Arntsen ble av. Jeg antar at han er født i 1862, siden han er 3 år i 1865 tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei -Det finnes en Johan Arntzen ved ft. 1900 for Bergen - født 1863 i Fjellberg, boende i Frydenlundsveien 3 med en hustru ved navn Sanne og deres 6 døtre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Og Peder Arntsen er gjerne den som ved samme folketelling er bosatt i Steinvaagveien i Ålesund med sin Emilie. De har "bare" 5 døtre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Hvis Johan Arnt Arntsen kun har diss 6 døtrene, altså ingen sønn ( Arnt født 5/3-1906), så er jeg redd dette ikke er den jeg håpet på! Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Folketellingen som Arne referer til var i 1900.Siden Arnt var født i 1906, kan han fremdeles være sønn av Johan Arnt Arntsen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folketellingen for Bergen 1912 viser at Johan Arntsen, født 12.april 1863 i Fjelberg, og hans kone Sanne, født 24.september 1865 i Bergen, hadde barna Sara, født 1890, Marie, født 1892, Borghild, født 1896, Johanne Petrine, født 1898, Dagny Amanda, født 1900, sønnen Arnt Johan, født 26. august 1904 og datteren Sigrid Mathilde, født 20. mars 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tillegg: Sanna Arntzen døde 21. juni 1958. Hun var da enke. Mannen var død 25. oktober 1950. I 1958 var sju barn i live, den eldste datteren, Sara, bodde i Haugesund, de øvrige seks bodde i Bergen eller Fana. Sønnen Arnt Johan bodde på Minde. Tre av døtrene hadde i 1958 fortsatt pikenavnet sitt, mens de tre andre var gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Min Arnt Johan, var i følge SS-arkivet i USA,f.5/3-1906, er dette til å stole på? Han dro til USA i 1930-34, vi vet han fikk ett barn der i -34(min mor)Han døde i Arizona i 1980. Han hadde også ett søskenbarn i USA som het Sigurd og var fra Norge. Vi finner ham heller ikke i emigrantprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Da er det nok ikke den samme Arnt Johan - den Arnt Johan som Yngve Nedrebø viser til døde 29.12.1997, jfr Digitalarkivet - døde i Norge 1995 - 2000 (post nr 22703)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom din mor ble født i USA, bør det jo finnes en fødselsattest? Du må nok starte i Arizona, og jobbe deg både frem og bakover. Først finne din mors fødselsattest, så jobbe rundt den. Jeg er og helt sikker på at Din bestefars SS#-søknad kan gi hans foreldre. Hans dødattest kan og gi spor. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Det står ikke noe i min mors fødselsattest om hvor i Norge han kom fra, desverre. Har jobbet en stund med Arizona uten å finne noe. Jeg vet ikke hva kona hans het. Jeg har jobbet med dette noen år, i starten visste jeg kun hans navn. Jeg vet også at han de første årene bodde i New Jersey og New York, men heller ikke der fant jeg noe. Han var gift to ganger og hadde barn med en tredje som var min mormor.Det er både dyrt og tar veldig lang tid å få tak i hans SS# søknad. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest W.E. Østbø

Når det gjelder hans SS#, har jeg fått til svar at saken hans var for gammel og derfor er den nå stengt, og at de derfor ikke kunne hjelpe meg. Er dette ett vanlig svar, har noen andre erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Hei! Jeg leter etter en Johans Arentsen som mest sannsynlig var i Amerika i 1901 iflg. nedtegnelser i min oldefars bibel. Min oldefar. John Arentsen, var født i Erve i Sunnhordland i 1854.(Kirkebok for Fjellberg 1851-66) Hans bror het Severin og var født i 1858. De hadde forskjellige fedre iflg. kirkebok. Min oldefar John sin far het Arent Hansen Hovde, (men det har visst vært tvil, for først er det gitt et annet navn som barnefar)Arent HAnsen Hovde ble visst senere gift i Amerika. I min oldefars bibel står nedtegnet (i 1901) bl. a.: Severin Arentsen, America Johans Arentsen, America. Dette navnet Johans har jeg lest et sted kunne bety Jens? Jeg vet at Severin og John bodde bodde sammen med sin mor i FT for 1865, men Johans har jeg ikke funnet.Kan det være en forbindelse med deg her? Vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ditt innlegg ang. 'sak for gammel' skjønner jeg ikke i det heletatt. Hvor har du fått det svaret fra? Og, at du har fått svar fra dem i løpet av så kort tid, er et under. Det normale er 3-5 måneder om en har Social Security number eller ikke. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Haugland

Johan Arnt var fødd i Ølen (Nerheim /Ølensjøen)i 1863, som den nest eldste i ein syskenflokk på sju. Foreldra var Arent Johnsen (bakar og dampskipsekspeditør i Ølen)og Berta Marie f. Dusavik. Johan Arnt reiste til Bergen og vart gift med Sanna Pettersen.Familien hans i Ølen og slekta hans bakover (på farssida) er omtala i bygdeboka for Ølen, side 48-49 og 71.- Når det står Fjelberg i kyrkjebøker / folketeljingar, heng det saman med at Ølen på den tid var ei sokn i Fjelberg prestegjeld.Anders Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Jeg tror ikke at Marit Steffensen og Anders Haugland snakker om samme slekten. De M.S. mener fant jeg på gården hun sa (ft.1865-Sveen), og det er ikke samme slekten som de i Fjellberg. når det gjelder Marit. S. sitt spørsmål om dette kan ha forbindelse med min, vet jeg ikke. Min morfar som jeg har lett etter noen år, vet jeg enda for lite om til å kunne si hvor i Norge han stammer fra. Han het Arnt Johan Hansen, f. 5/3-1906, han reiste antageligvis til USA i 1930-1935, han fikk først ett barn ( min mor) i 1934 i New Jersey, giftet seg med Dorothy Helen Sherman, og fikk to barn med henne,( disse to har jeg sporet opp,men de kunne ikke hjelpe meg.Hans andre kone het Charlotte Schubert(Tysk) ,Med henne bosatte han seg i Tucson Arizona hvor han døde i mars 1980. Jeg visste knapt navnet hans til å begynne med, så litt har jeg da klart å finne ut, håper fortsatt at noen kan hjelpe meg å finne hans fødested i Norge og hans foreldres navn,Har sendt endel forespørsler til USA, men så langt har jeg fått få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Social Security - 'saken for gammel'.Kan den som har svara slik, ha trudd at du ville søkje om å få utbetaling som etterkomar? Det er einaste forklaring som eg kan kome på. DEN saka er gjerne for gamal.Ein kan når som helst få kopi av søknaden om å få eit Social Security Number. Finst ikkje frist for det.--Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Vi har sendt en ny forespørsel, så nå kan vi håpe en stund til! Saken var lukket fordi den var for gammel, var det svaret vi fikk. Vi har også fått en Der borte til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest W.E. Østbø

Min mor sendte forespørselen via ambassaden, og det var de som svarte at saken var lukket. Nå har hun sendt direkte til SS#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.