Gå til innhold
Arkivverket

[#7815] Karen Klausdatter Emlem, 1820-1906

Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Hvem var hennes foreldre? Emblem/Emblem er ikke listet under 1801-folketellingen, men siden hun er listet i bygdeboka (for Sykkylven) under det navnet, så må hun vel komme fra den garden.(Lettere enn Lambert-spørsmålet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Da kom Laila akkurat i forkjøpet %-)O. Rygh Gardsnavn under Nyttige lenker ville nok ledet deg på rett spor. Emblem er på nordsiden av fjorden fra Sykkylven like ved fergestedet Magerholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Men... Denne Claus ville vært 56 når min formor ble født, og hans kone 67, så hennes barn er Karen i alle fall ikke.Det er vel litt spekulativt å sette in ham og "andre hustru" inn som foreldrene hennes? Hvordan kan jeg finne ut når Klaus døde og hvem han eventuelt kan ha giftet seg omigjen med, bortsett fra ved å bestille inn kirkebøkene til mitt lokale og temmelig uvillige bibliotek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Gift ble hun - jeg har mannens navn, fødsels- og dødsår, foreldre, ett sett besteforeldre og ett sett oldeforeldre. Og ett av barna, som jeg stammer fra.Jeg vet ikke om hun er med i 1865 - det er ikke der jeg har hentet data om henne. Finner henne ikke akkurat nå, men så har jeg ikke sjekket alle stavingsvariantene. Jeg husker ikke navnet på mannens gard, har ikke Brother's Keeper på jobben (og det skal sjefen min være glad for!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei! Karen står i kyrkjeboka for Borgund som fødd 22/4 1819, døypt 25/4. Foreldra var Claus Nilsson Emlem, Jordbruker og Ingeborg Monsdotter. Vigdelista for Borgund fram til 1800 er lagt ut på internett på DA, og der finn eg ein: Uk Claus Nielss. Grytte i Vatne, gift 1792 Enke Anne Olsd. Emmelem. Vigdelista for perioden frå 1800 og utover til 1816 har vi ikkje funne, men i lista over tillysingar til ekteskap står det ei lysing 21/6 1812 for ekteskap mellom Ekm. Claus Nilsson Emmelem og Pike Ingebor Mognsd. Magerholm. Kyrkjebøkene for Borgund er dataregistrerte i samband med eit bygdebokprosjekt i Sula kommune, og meir av desse registreringane vil truleg bli lagde ut på nettet med det første. Mvh. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Så fint! Tusen takk!(Filene mine er forresten fulle av folk som heter Myklebust, som siste hjelper - men det er visst flere garder rundt på Vestlandet med det navnet - )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.