Gå til innhold
Arkivverket

[#7819] Jacob Olsen 1817-ca.1860 Skailand i Rogaland

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jacob Olsen en en av mine tip-oldefedre på morssiden.Han skal være født ca. 1817.Dette utifra alder ved giftemål. Hans far er oppgitt å være Ole Nielesen fra Grisle(Gritle)dal i Walle i Vest-Agder. Jacob giftet seg i Lund pr. gjeld i Rogaland 14.07.1849 med enken Marte Thorsdatter f.05.05.1816 på Rapstad i Helleland og død 16.08.1899 på Grøsfjell i Helleland.Jacob antar jeg må være død rundt 1860.De fikk sitt siste barn Ingeborg i februar 1860.Og i 1865 er Marte enke igjen.Mitt spørsmål er : Hvem var denne Jacob Olsen og hvor var han født ? Den eneste Jacob Olsen jeg kan finne født i Rogaland eller Vest-Agder rundt 1817 med far Ole Nielsen , er en Jacob født i Lund 1817 med mor Marte.Jeg har søkt på Familysearch.Kan noen hjelpe meg med denne gåten ?,Er også interessert i å få vite når Jacob døde og til slutt hvem var Ole Nielsen ,Grisledal i Walle ? Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Har du gått gjennom bøkene Hetland Skipreide av Petrus Valand og Olav Heskestad,bind 1 omhandler Heskestad og bind 2 Hellelandområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar. Jo jeg har vært en del innom bøkene du nevner,men ble ikke klokere av det.Jeg skulle likt om noen kunne se i kirkebøkene vedr. døpte i Lund i 1817,for å prøve å få bekreftet om det er "min" Jacob Olsen det dreier seg om.Da vil det vel stå noe om farens bosted på det tidspunktet.Da blir det lettere å se etter i bøkene.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg undres på om noen har anledning til å slå opp i kirkeboka over vigde i Lund/Helleland å se nærmere på ekteskapet den 14.07.1849 mellom Jacob Olsen og Marta Thorsdatter.Jeg har næmlig ikke sett det selv , og er interessert i å få bekreftet opplysningene om Jacobs far og føde/oppholdssted. I 1801 tellingen for Walle i Vest-Agder er der nem lig en Ole Nielsen 7 år på gården Gidskedal.Kanskje vedkommende som i sin tid skaffet opplysningene for meg har lest feil .Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg håper fortsatt på hjelp fra noen som kjenner dette området , og kanskje har tilgang til kirkebøkene for Helleland/Lund for den perioden.Er interessert i alle opplysninger vedr. ekteskapet 14.07.1849 og vedr. fødsel av en Jacob Olsen i 1817 med far Ole Nielesen.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er der Bygdebøker fra Walle/ s Undal/Sør Audnedal/nå Lindesnes komune med senter på Vigeland der Gustav var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Sigbjørn. Jo der er bøker som dekker det området , kanskje ikke verdens beste ,men noe står der da.Men jeg fant ingenting på Grisledalgårdene som kunne gi meg opplysninger om Ole Nielsen.Det er ennå en grunn til at jeg lurer på om man har lest feil på vielsen i 1849.Som sagt så er der en 7år gammel Ole Nielsen på Gidskedal i Walle.Jeg har imidlertid ikke Sør-Audnedal bøkene selv.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør et nytt forsøk i håp om at noen kan kaste nytt lys over denne saken , og kanskje hjelpe til med å løse problemet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jeg var tilfeldigvis innom Lund MINI A7.1 1833-1854 og kan dermed bekrefte ditt 1.innlegg. På kort nr. 10/10 4.rad nest siste del, er som nr. 7 notert følgende (uleselig: jeg har ikke maktet å tyde skriften): 14.07.1849 Enkemann Jacob Olsen 32 år Far: Ole Nielsen Grisledal. Forlover: Børud? Uleselig. Bosted: Uleselig. Enke Marthe Thorsdtr. 33 år Far: Thor Sigmundsen Rapstad. Forlover: Torkel Børresen? Skailand. Bosted: Rapstad i Helleland. I anm. står det tidligere ekteskap i 1844.Håper dette kan være til noe hjelp.mvh Knut Fjogstad knufjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Knut. Det var nytt for meg at Jacob var enkemann da han giftet seg med Marthe.Jeg var imidlertid klar over at hun var enke.Skulle gjerne visst hvor Jacob bodde på det tidspunktet. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Knut.Kan jeg be om en liten tjeneste?Dersom du fortsatt har tilgang til Lund Mini A7 , kan du da sjekke om denne Jacob Olsen ble gift i Lund også første gang i 1844? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Viser til mitt tidligere svarinnlegg som jeg etter et nytt forsøk på skriftlesing, må få korrigere som følger: Enkemand bør byttes ut til noe som heller kan tydes som en forkortelse på Ungkarl. Tillysningsdagene var 15. og 22.juni af Brudgommen. Begge var vaccinert (men det står intet om hvor - som det står for mesteparten av de ektevidde i denne Lund MINI). Når det gjelder anm. så ser det ut til at dette gjelder kun brudens tidligere ekteskap. Brudgommens bosted kan tydes til: Uleselig gårdsnavn i Undals Prestegjeld og oppholdssted til - gårdsnavn: A/P/B??land. Råd: En som kan forstå bedre skriften/bokstavene, da den er påført med kraftig penn, vil gi svaret som søkes.mvh Knut Fjogstad knufjo@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Knut.Kanskje klokkerboken kan gi svar.Men det tyder i alle fall på at opplysningen om Grisle(Gritle)dal var korrekt,og at Jacob trolig ble født i det området.Hvordan han forvillet deg til Lund/Helleland vil forbli en gåte.Ha en riktig god påske. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg bringer dette temaet på banen igjen.Jeg har funnet at en Ole Nielsen Grisledal i Valle giftet seg 06.01.1819 i Valle , Vest-Agder med Ingeborg Olsdtr. Tryland. Det var Oles tredje ekteskap, men jeg kan ikke se der var barn i de to første.Blant døpte i Valle finner jeg at Ole og Ingeborg fikk tre sønner på Grisledal, Ole, Niels og Tobias. Jeg finner derimot ingen Jacob. Imidlertid fikk Ingeborg tvillinger utenom ekteskap i 1809. Den ene sønnen ble døpt Jacob. Nå lurer jeg på om dette kan være den samme Jacob som giftet seg med Marthe Thorsdtr. i 1849.Nå begynner det rett nok å bli stor avvik med hensyn til når Jacob (Olsen) ble født.Ved ekteskapet i 1849 var han 32 år. Da han døde i 1862 var han 50 år, og Ingeborg sønn Jacob ble født i 1809.Ser jeg nærmere på navnene til Jacob og Marthes barn så kan oppkallingen forklares slik: Ole Andereas oppkalt etter farfar (Ole NIelsen?) Anna oppkalt etter mormor,Jonas oppkalt etter Marthes første ektemann og Ingeborg oppkalt etter farmor Ingeborg Olsdtr.Dersom noen av Digitalarkivets mange gode hjelpere har tilgang til kilder som kan avklare opphavet til Jacob Olsen, vil jeg ble meget glad. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje kan konfirmasjonen til Jacob gi noen svar. Dersom han var født i 1809 ble han trolig konfirmert rundt 1824, og om han ble føpt i 1812 var trolig konfirmasjonen rundt 1827. Har noen tilgang til kirkebøkene som inneholder konfirmasjoner i Valle, Sør Audnedal, Vest-Agder? Og om så er vil noen hjelpe meg med å finne Jacobs konfirmasjon? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.