Gå til innhold
Arkivverket

[#7825] Gerhard Ludvig Paust og hustru Cille Margrethe Bus

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

De giftet seg 12.08.1764 i Bremanger i Sogn og Fjordane , men hvor kom de fra og hvem var de?Gerhard Ludvig Paust dør på Hauge i Bremanger i 1771.Kan noen hjelpe meg med dette ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Munthe-boka har en sersjant Gerhard Ludvig Paus, f. i Akerhus 1721. Han var sønn av kaptein Christian Paus (1689-1743) og Catharina Margareta Knudsen (d.1781).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for fin informasjon vedrørende Gerhard Ludvig Paust.Da gjenstår bare å finne informasjon om hans hustru.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har i min database en mulig hustru: Sidsele Margerte Jobsdatter Busch, født ca 1730. Hun er datter av Job Busch og Bergitte Nagel, født 1706 i Moltu, død før 17 april 1743. I Bergens historiske forenings skrifter, nr 38, 1932, er det en artikkel av A.M.Wiesener, der du kan lese om Bergitte Nagels aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen Rune -Sidsele Margrethes mor Bergitte Marie Nagel var datter av Christopher Nagel, født i Sogn i 1670-årene, og hans hustru Margrethe Hellekande.Christopher var student i Bergen, og etter avlagt embetseksamen kom han, senest i 1699, som personellkapellan til sogneprest i Herø, Sundmøre, Melchior Michelsen Falch. Denne Falch var i sitt 2. ekt. gift med Dorothea, datteren til sin forgjenger i embetet Hans Hellekande. Omkring 1698-99 giftet Nagel seg med fru Falchs søster, Margrethe Hellekande.Christopher Nagel hadde før 1702 kjøpt gården Moltu på nordsiden av Gurskøen, rundt 3 km. sør for Herø. Her døde han sommeren 1708, og etterlot seg, foruten enken Margrethe Hellekande, 5 barn; Hans Thiis, 9 år, - Ove, 8 år, - Knud, 5 år, - Anne Margrethe, 3 1/2 år og Birgitte Marie, 2 1/2 år. Hans Tiis ble senere fogd i Sunn- og Nordfjord og var eier av Svanøy-godset.Margrethe Hellekande giftet seg igjen kort tid etter mannens død med hans kollega og etterfølger i embetet, kapellan Peder Holberg, som var Ludvig Holbergs bror. Han var født i Bergen 24. september 1681, og døde barnløs på Herø i mars-april 1729. Enken Margrethe levde på Moltu i 1732, men er død før 17 april 1743.(Som kilde til dette er brukt A. M. Wieseners artikkel "Bergenske studier" som finnes i boken Sølvi Arntzen henviser til.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Sølvi og Arne for hjelpsomheten. Dermed løsnet den floken seg opp.Men det er jo de ofte slik at ett nytt svar skaper gjerne flere nye spørsmål.Kjenner noen av dere til hvem denne Hans Hellekande var, og vet man noe mere om Job Busch? Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Job Busch kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med - han er et av mine store spørsmålstegn, også. Hans Andersen Helkand var født i Trondhjem 13/12-1625 og døde i juni 1681 på gården 'Moltu' i Herøy i Sunnmøre.Blandt fadderne ved hans dåp var biskop Peder Schjelderup og sogneprest ved Domkirken Mogens Blix. Fikk en sølvkanne på 4 lodd i faddergave iflg farens opptegnelser. Begynte på skolen 1631 og fortsatte studiene i København. Det ble dyrt for det kostet faren 450 rdl, som han likevel ikke regnet så mye på.Pastor til Herøy på Sunnmøre fra 1651. Er mine øvrige notater om ham.Hans kone var Dorothea Hansdatter Busch, en datter av borgermester Hans Gjertsen Busch, (hun) født i Trondhjem etter 1617 og død ca 1675 på 'Moltu'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Rune - er du med på et bytte? Hvis jeg får det du har av Cille Margrethe Busch's etterkommere av deg skal du få det jeg har om hennes aner (delvis tilbake til sagatiden) av meg?Mail meg påaskeroi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

Jeg er etterkommer av Gjert Busch som er bror av Dorthe Hansdtr Busch hun hadde fire søsken i live og mange som døde iung alder Står skrevet mye om slekta i Hornemanns skrifter og på domkirkegården i Trondheim skal det finnes en gravsten som har navn på seks døde barn.Far til Hans Gjetsen Busch heter Gjert Busch født ca1550 i Haderlev Dannmark gift med Anna Boldich.Lenger bak har vi ikke kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nok en gang hjertelig takk for nyttig hjelp. Til Tom.Jeg vil gjerne utveksle opplysninger med deg vedr.Cille Margrethe Busch aner og etterkommere.Jeg er syk for tiden , så det kan drøye noen dager.Jeg skal sende deg opplysningene når jeg er på beina igjen.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.