Gå til innhold
Arkivverket

[#7829] Ingebrigt Olsen Grove ca 1815 Voss

Gjest Ann-Sissel Johansen
 Del

Recommended Posts

Ingebrigt Olsen Grove var gift med Elen M Olsdatter . f.ca 1825De fikk følgende barn i Talvik, Finnmark Marie Kristine Ingebriktsd. f. 1847 Ingeborg Anna Ingebriktsd f. 1865 Ole Michael Ingebrigtsen f. 1851Jeg er interessert å vite hvem var Ingebrigt ,når ble han født/døpt, samt hvem var hans foreldre ?Mvh Ann-Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg prøvde å ta en kikk, men han er ikke registrert blant de utflyttede fra Voss 1837-1864, såvidt jeg kan se!Finner heller ikke igjen Ingebrigt-navnet (og dermed ingen gode foreldrekandidater) på Grove-gårdene i 1801-tellingen. Døpte i perioden er ikke lagt ut på nettet.Men det er da vel gode bygdebøker for Voss?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Jeg har også vært på jakt etter opplysninger om Ingebrigt en stund. Jeg har gått gjennom kirkebøkene for Voss for denne perioden og fant bare en som passet. Det var ingebrigt, uægte barn av Ragnilde Knudsdatter Giertager og ungkarl Ole Ingebrigtsen Ryg. Ingebrigt ble født 11.mars 1817 og døpt 2.mai samme år. Ragnilde står i 1801 oppført under gården Dolve. Etter det jeg kan se var hun først gift i 1811 med Knud Larsen Brekke. Ragnilde Knudsdatter døde vel to uker etter dåpen til ingebrigt, 17.mai 1817 og ble begravet 26.mai. Alle fadderne ved Ingebrigt´s dåp var fra gården Grove, bl.a. Knud Knudsen Grove, Ragnilde´s far, så jeg tipper at han vokste opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sissel

Takk for ditt svar :) Du har kanskje funnet ut om hans familie nordpå ? Viss du skulle være interessert i noe informasjon om barn av ingebrigt og fram mot dagsdato kan du nå meg på følgende mailadresse ann-s-j@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Hei Ann-Sissel og Ronny.Vi har fått en flott bok om Alta i julegave: Altaboka 2002, utgitt av Alta historielag. Noe av det første jeg gjorde var å sjekke noen av navnene der mot etterlysninger her.Og fant, sitat: 'Ingebrigt Olsen Grove var født på gården Grove på Voss i 1815. På folkemunne ble det sagt at han kanskje hadde gjort noe galt og var forvist nordover. Det var for så vidt ikke så uvanlig å trekke en slik slutning når en fremmed plutselig dukket opp i nabolaget. Hva årsaken enn kunne være, så reiste i hvert fall Ingebrigt sammen med en slektning fra Vestlandet og stoppet i første omgang i Vågan i Lofoten. Der slo slektningen seg ned for godt. Og i Vågan fikk Ingebrigt Olsen Grove en sønn, Hans Olai Ingebrigtsen, født omkring 1838. Etter noen år tok Ingebrigt gutten med seg og reiste videre nordover. I 1844 kom han og sønnen, som nå var blitt 6 år, seilende til Storekorsnes i en nordlandsbåt. De landet i ei lita vik mellom Storekorsnes og Jokkeluft som lokalt kalles 'Perbukta'. Dette var egentlig ikke en boplass, men bare ei lita grønn slette. I Perbukta dro Ingebrigt og guttungen båten på land og la den med kjølen opp. Her, under båten, fikk de deres første hjem ved Altafjorden. Det sies også at de bygde ei lita hytte, der de bodde eit tid.Men ganske snart, antakelig i 1846, giftet Ingebrigt seg med Elen Margrethe Olsdatter fra Korsnes, f. 1820. Hun var datter av Ole Mikalsen, Korsnesbukt. Ingebrigt fikk kjøpe gården Larsvold av Kittela-Mattis og slo seg ned der.Ingebrigt og Elen Margrethe fikk i alle fall 6 barn som levde opp: Maria f. 1847, Ole Mikkal f. 1850, Kristoffer f. 1859, Ragnhild f. 1862, Ingeborg Anna f. 1864 og Jens Karl f. 1869. Ingebrigts eldste sønn, Hans Olai, jobbet tidvis som tjenestedreng rundt på Korsnes, men ulykkesåret 1888 bodde han sannsynligvis hjemme.Godt seifiske. 22. juni 1888 var alle de tre hjemmeværende sønnene til Ingebrigt ute på seifiske i Altafjorden sammen med en nabo. Til sammen var de fire mann i båten. ---------- ----Mens de lå utpå, økte vinden på fra vest. De satte seil og begynte å krysse opp mot Storekorsnes. Men båten gikk rundt, og alle fire satte livet til. Det var imidlertid ingen vitner til ulykken, ingen som kunne 'bringe beskjed'. -------først dagen etter ble båten funnet, knust i fjæra mellom Storekorsnes og Jokkeluft.I kirkeboka har presten skrevet under døde: Den 22.6. 1888 Omkom paa Sjøen. Ikke gjenfundet: Kristoffer Ingebrigtsen, 29 år, ugift, Jens Karl Ingebrigtsen, 19 år, ugift, Andreas Martin Lundstedt, 29 år, ugift. Et navn mangler i kirkeboka: Hans Olai Ingebrigtsen, 50 år, ugift. .......Hans Olai Ingebrigtsen satte nok også livet til her. Han er heller ikke nevnt i noen folketelling eller i kirkebøkene siden.-------Ingebrigtsenfamilien er stor i dag. Foruten døtrene, så er sønnen Ole Mikkal, som har ført slekten videre på Storekorsnes. Ole Mikkal var født i 1850 og ble ca. 1870 gift med Magdalena Johannesdt., og de fikk i alle fall 10 barn som vokste opp. De fleste av guttene bosatte seg på Storekorsnes. Barna var: Elen f. 1872, Johan f. 1874, Ane f. 1875, Ingebrigt f. 1877, Mathias f. 1888?(muligens feil år) (omkom på sjøen 1913), Isak f. 1883(skrev seg for Isak Olsen), Jens Olai f. 1885, Julius Hilmar f. 1887, Sigurd f. 1889, Magda f. 1892. Alle unntatt Isak brukte slektsnavnet Ingebrigtsen.Så, til tross for at havet gjorde et kraftig innhogg i Ingebrigtsens barneflokk, er det mange i dag som bærer hans navn. Havet tok. Men livet har gått videre.' Informanter: Hilmar Ingebrigtsen, Kåre Korsnes, Sten Hansen, Peder Andreas Olsen, Lovise Olsen, Haakon (Olsen)Korsnes sen.Det finnes en tegning fra 1900 av Storekorsnes og fotografier fra 1909 og 2001. Det finnes også et fotografi av Haakon Korsnes sen. fra 1963. Det ble så mye tekst at jeg måtte kutte ut noe av det som ikke var viktigst (---). Håper noe av stoffet var nytt og av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Har gått gjennom gårdene Grove, Gjerdåk (Giertager)og Brekku som er omtalt i Vossabøkene av Lars Kindem, uten å finne Ragnhild Knutsdatter. På Store Grovu er Knut Knutson leiglending. Han er gift med Maria Gitlesdotter. Sju barn : Gitle 1775, Kjel, Knut f. 1781, Olav f. 1786, Sygni , Ingjerd og Marta. Ingen Ragnhild er nevnt.Jeg tror også at en kan se bort fra den Ragnhild Knutsdatter som gifter seg i 1811 med Knut Larsen Brekke. Vossaboki II s. 260 : ' Knut Larson gifte seg 1811 med Ragnhild Knutsdatter Dolve, 1821 med Brita Tormodsdatter Gjerstad og i 1838 med Anna Sjursdatter Giljarhus'.Ole Ingebriktsen Rygg finnes på garden Rygg i Oppheim sokn. Foreldre er Ingebrikt Person Rygg f. 1732, d.1814 gift 1756 med Brita Olsdatter Draugsvoll, f. 1735 d. 1824 12 barn , to som heter Ola, en født 1760 , den andre, Ola d.y. f.1767 d.1838 ugift.Ingebrikts foreldre: Per Ingebriktson Engjaland , Vinje Sokn,f. 1695 d. 1766. Og Brita Mikkjelsdatter Bratthole, Vinje sokn, f.1696 d. 1772.Brita Olsdatters foreldre :Ola Styrkårson Draugsvold, Vinje sokn, f. 1696 d. 1762 gift 1717 m. Ingebjørg Sjursdatter Bygd , Myrkdalen f. 1695 d. 1749Per Ingebriktsen f. 1695 foreldre : Ingebrikt Olsen Draugsvoll f. 1647 d. 1731. Ingebrikt var gift tre ganger og det er vanskelig å si hvem som er mor til Per : g.m. Synneva Kolbeinsdatter g.m. Ingrid Brynjulfsdatter Store Hemre f. 1662 g. 1712 m Magli Nilsdatter Bokkatun. Barn : Anna 1687 Kolbein 1689 Ola 1691 Per 1695 Ola d.y. Gudve Brynjulf 1711Ingebrikt foreldre : Ola Ingebriktson Draugsvoll f. 1617. Ola var gift to vender , men navna til konene veit en ikkje. Ni barn er nevnt.Ola Styrkårson Draugsvold f.1696 , foreldre : Styrkår Olson Draugsvold f. 1660 d. 1738 g. m. Brita Eiriksdatter Lunde f. 1662 d. 1752. Styrkår er en yngre bror av Ingebrikt Olson f. 1647.Ættebok for Vossestrand.Mvh. Britt D. Hjeltnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

På Helgeland gifter det seg i 1851 en person som kaller seg Petter Andreas Grove, men han oppgir å være født 1825 i Trondheim. Kan han stamme fra Voss? Farens navn blir ikke oppgitt ved vielsen. Framsida | English | Kontakt | Debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei Berit, og takk for denne fortellingen om Ingebrigt Olsen Grove. Dette var nytt alt sammen! Det jeg hadde av opplysninger om denne mannen var kun navn og årstall, og så kommer alt dette!Den grenen jeg følger går videre til sønnen Ole Mikael og hans sønn Julius Hilmar.Til Britt: Hvorfor tror du vi kan se bort fra den Ragnhild Knutsdatter Dolve som var gift med Knut Larson Brekke? Blant Ingebrigt´s faddere er Knud Knudsen Grove og Gudve Knudsdtr. Grove. Disse finner vi også i FT 1801 på gården Dolve. Der står Ragnhild oppført med både far og en bror kalt Knud Knudsen, og en søster kalt Gudve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

I følge Vossaboki lever Knut Larsson Brekke ennå i 1838 da han gifter seg for tredje gang. Regner det som lite sannsynlig at hans første kone har fått et uekte barn mens hun var gift med ham. Det er ikke nevnt noe om skilsmisse. Mvh. Britt D. Hjeltnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

En stor hilsen til Berit Knudsen, kom tilfeldigvis over dette innlegget som jeg skrev for vel et år siden :)Da jeg var uten pc i julen og beg. av nyåret fikk jeg ikke besøkt digitalarkivet, dermed så jeg ikke innlegget, da jeg som vanlig bare sjekket siste 100 innlegg når jeg kom online igjen.Ble så glad for all den flotte informasjonen du har skrevet i innlegget. Tusen Takk for at du tok deg bryderiet :) Skal ønske meg den boken , finner sikkert annet interessant stoff der, sia jeg har meste parten av slekten min i området Alta/Talvik.Mvh Ann-Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.