Gå til innhold
Arkivverket

[#7830] Prøver igjen -Karl Thidemand og Thora Elise Thomse


Gjest J E Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest J E Haugland

Thora Elise Thomsen var min oldemor, født i Larvik i 1853 av foreldre Malermester Tidemand Nilsen og hustru Else Cathrine f Waale. Hun giftet seg med Jørgen Thomsen, (f Volstrup i Danmark i 1848,) i Metodistkirken i Larvik 4.11. 1885. De fikk en sønn, Karl Thidemand, født 7 Des 1887 ?. Jørgen og Thora Elise hadde ett opphold i USA og Canada rundt 1885, men reiste tilbake til Norge. I folketelling 1900 står det at Karl Thidemand er født i Larvik. Dette kan vise seg å være feil (USA). I ca 1907-09 reiser Karl til USA og bosetter seg i utgangspunktet på Island Hights NJ. Han gifter seg med Betty og de får en sønn, ca 1915, Karl (Carl). I 1921 dør Thora Elises mann Jørgen, og Thora Elise reiser tilbake til USA for å bo hos sin sønn, avreise med Stavangerfjord i februar 1922. Fra da av vet jeg ingen ting mere. Rykter fra gamle mennesker i Island Hights sier at Karl flyttet sørover, og at han nu hadde amerikanisert sitt navn til Charles eller Charlie Thidemand Thompson. Thora Elise dør 16 februar 1930, hvor USA eller Norge vet jeg ikke , men antagelig USA. Hun hadde på dette tidspunkt ingen familie i Norge. Håper på hell og støtte fra mange flinke sjeler der ute.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Jan! Jeg fant i hvertfall Thora Thomsen når hun kom til Ellis Island 14. feb 1922. som enke, 69 år gml. Hun skulle som du sier til sin sønn Charles Thidemann Thomsen på Island Heights, NJ. Hennes nærmeste familie i hjemlandet er oppgitt til å være søsteren Marie Johnsen, Fjeldgaten 23, Kristiania. Jeg sjekket census 1920, men fant ikke Charles der. (Isl. Heights, Ocean Co.) Jeg sjekket også hoved-"township" Dover, som Isl. Heights var en del av.Kanskje det finnes et skifte etter søsteren Marie Johnsen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siden jeg regner med at du ikke har funnet Thora på Ellis Island (no image available), og jeg greide å komme inn en bakvei, må du gjerne gi meg e-post adressen din, så skal jeg sende deg image av original-manifestet. (hvis du ikke og har kommet deg inn) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

LailaJeg har allerede kopi av orginalen, manifestet. Ellers takk. Karl reiste fra Island Hights til Toms River hvor han senere ble manager for en lokal "boat yard". Må ha skjedd mellom 1920 og 1930. Det er ingen lett sak dette, har forsøkt i mange år å finne frem til Karls etterkommere, foreløbig har jeg bare funnet slektingene etter alle de andre søskenene til Thora Elise. Mesteparten er i Canada/USA. Er fortsatt optimist m h t å finne etterkommere. Takk for hjelpen så langt.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom du har funnet søsknene til Thora E. der borte, har du da funnet f.eks. obituaries etter dem? Disse kan være gullgruver! En annen ting, har du funnet Charles T. i census 1920? Kan det tenkes at han allerede da bor i Toms River? Finner ikke ut av hvor dette var. (Ocean Co. men finner ikke den i census 1920. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

LailaHer har jeg ganske mange data: Etter at Thora Elises mor Else Katrine f Waale døde 28 April 1866, emigrer også hennes mann Tidemand Nielsen til Canada. Han gifter seg med en Grandma Johnson født på Kongsberg i 1824. Han dør 26 Aug i 1889 St John N B Canada og er gravlagt på Fernhill Cemetary St John. Hans barn dør som følger: Thora Elise Thomsen f Feb 1853 Larvik, dør 16 Feb 1930 sted ukjent. Hennes søster Fredrikke Marie Johnson f 20.3. 1856, oppholder seg i Can/USA med sin mann Hans, men reiser tilbake til Norge ca 1889.dør 15.6.1931 i Oslo? Bror Nicolai Bernhardt Nielsen reiser til USA og er der frem til århundret skiftet,returnerer til Norge, (var i USA/CAN gift med Addie Mc Culley), dør av tuberkulose i Norge i 16.5.1916. Bror Christian Emil Nielsen f 5.8.1849, dør i Canada 12.5.1935. Gravlagt New Westminister, B C.Dette er vel stort sett slik det ser ut. To av søskenene dør i Norge, og to stk dør i Canada.Håper dette kan gi noen ledetråder til Karl Thidemad og sønnen Karl.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Laila "By the way" Toms River er ett lite sted som ligger ca 50-60 km vest av Island Hights. Meget godt kjent for sitt seiler og Golf miljø.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Kan det være en ide å spørre etter eventuelle slektninger i Norge til Fredrikke Marie Johnsen (son), (gift m /Hans J.), søster av Thora Elise Thomsen. Laila N.C., peker på at da Thora Elise dro til USA i feb 1922 var Marie Johnsen, adr. Fjeldgaten 23, Kristiania, oppført som nærmeste slekting i Norge. Eventuelle barn av henne ville jo vært søskenbarn av Thora Elises sønn, Karl og barn av han og Maries barn tremenninger.Jeg håper fortsatt på nye opplysninger utfra den store verden.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg ser du bor ett stykke unna Byarkivet, Jan, men der kunne det være en ide å sjekke videre på familien Marie og Hans Johnsen. Iflg. FT1900 har de to barn, (det vet du sikkert), Anna J. f. i Canada 1884 og Thidemann J. f. 1889 i Bamble. Familien bodde da i Thereses Gade 42 i Kristiania. Siden det også er kjent at Marie J. bodde i Fjeldgaten i 1922, så er det mellom disse to årstallene over 20 folketellinger å myse i! Thidemann og Anna J. er vel borte nå, men det kan hende at barna deres fremdeles er i live! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

LailaHar sjekket opp slekten i Norge. En datter etter Marie og Hans lever, men hun er plaget av senilitet, og kan lite bidra med igen andre av hennes familie har noe. Karl bygget hus og bodde i Ocean Avenue Island Hights NJ så seint som i 1922 iflg mine to eldre venniner fra stedet. De antyder at Karl kan ha flyttet en gang på tyvetallet til Florida !? Etter Toms River oppholdet. Hvem vet. Kan det være noe mere å gjøre her. Forslag fra deg eller andre der ute ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Har fått litt mere siden sist. Det viser seg at Karl sr nu bruker den amerikanske utgaven av sitt navn: Charles Thidemann Thompson. Han fulgte sin mor Thora Elise på Stavangerfjord fra Norge til USA Feb 1922. Han har klart reist fra USA etter Jan 3. 1922, for han får nytt pass, #108334 utstedt i Washingthon DC på denne datoen. Kan noe av disse infos brukes til noe nyttig ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I hvertfall så var Charles (iflg. ships manifest) married....jeg skal gå gjennom Island Heights en gang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Kjempebra Laila. Jeg vet at Charles var gift og at hans kones navn var Betty, kan jo være en forkortelse for Elisabeth. Jeg vet også at de fikk en sønn, Carl (eller Karl er usikker på skrivemåten.) Sønnen bør være født engang rund 1915, "take and give a little".Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvsagt er akkurat 1920 nå unavailable, men vi smører oss med ett par teskjeer tålmodighet, så får vi se....det er jo alltid lett å overse noen....grrrisepenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Ettersom jeg nu vet at Charles fikk nytt pass 3 jan 1922 i Wash DC og også har passets nr, lurer jegpå om noen vet: Er det mulig å skaffe seg en kopi av passet. Skulle gjerne sett dette, bl a bilde, har inget begrep om hvordan denne personen så ut, og han var jo min bestefar. Noen ideer ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Charles var i hvertfall ikke i Island Heights i 1910. har nå nøye gått gjennom, og kan med 100% si at han ikke var der. (Altså 1910, kommer fremdeles ikke inn på 1920).Har du funnet hans emigrasjon i 1907-1909? Hva er kilden for denne års-angivelsen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg har sendt en laaaang mail til en e-mail venn i New Jersey, så får vi se. Jeg ba om oppslag i giftermål for Charles og Betty, samt Karls fødsel og evt. Thora Elises død. Håper du er villig til å avse en 100 lapp eller 2..... hvis ikke må du si fra! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Lailadette med 1907 til 1909 kan nok være usikkert, men jeg regner med at han som sjømann gikk utenom de vanlige kanaler og ikke inn via Ellis Island. Etter mine undersøkelser i Island Hight fikk jeg kontakt med to eldre damer. Disse fortalt at deres far, som var dansk, bodde hos Charles da han ankom til USA Island Hight i 1909, men de kan jo ta feil med ett år eller to. Damene har sendt meg foto av det første stedet Charles bodde, og også av det huset han bygget på Ocean Avn, 1920 er "bankers",spanderer gjerne en hundrelapp eller tre hvis jeg kan få "traced" Charles, sønn Karl og slekt frem til d d. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok, da er ballen igang, Gineen skulle ta noen telefoner, trekke i noen tråder, suse rundt i en bil, og så kommer hun tilbake om et par dager. Hun har vært et unikum før, så jeg satser ett par daler på henne! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

LailaKlarer hun å finne ut av alt dette skal hun ikke se bort i fra at jeg dropper innom i April eller Mai, det er alltid min tid på året i USA. Det kan sågar bli en middag i beste fall.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei, blander meg inn her :)har på ancestry.com funnet en Carl G Thidemand, står ikke når han er født, men bor i byen Mchenry, Illinois.(kanskje en slektning??, adresse og tif.nr er nevnt der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Mens jeg venter på info fra NJ lurer jeg på om noen vet hvordan en eventuelt kan skaffe kopi av pass. Charles Thidemann Thompson fikk utstedt nytt pass i Wash DC 3 Januar 1922. Her bør være kopi av bilde og av passdata i ett eller annet arkiv i USA. Har noen derute forsøkt å skaffe seg kopi av pass tidligere ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Nå har jeg nøye gått gjennom census 1920 Island Heights, og finner ikke manden. Ikke spor heller.....pusselig! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.