Gå til innhold
Arkivverket

[#7830] Prøver igjen -Karl Thidemand og Thora Elise Thomse


Gjest J E Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest J E Haugland

Vet noen naar de forskjellige census har blitt foretatt i USA etter 1930 ? Er det hvert 10, 20 aar, eller hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er hvert 10 år. Men, de er sperret. 1930 ble frigitt i fjor. Det er sånn rare sperrefrister. Men, 1940 kommer ikke før om ca 10 år altså. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest J E Haugland

Det var nok ikke den Carl som Marianne og Laila skaffet opplysninger om. Er fortsatt opptatt av begge Carl'ene baade sr og jr. Senior skal etter opplysninger jeg har faat tidligere ha reist fra NJ til Florida en gang etter 1930, saa det er mulig at det maa sokes der. Er det noen som har gode ideer om hvordan en skal komme videre. Er du fortsatt i Fl, Laila ?JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har kommet hjem nå! Jeg har søkt i alt som er av Florida death-indexer, uten å kunne komme med noe mer. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E haugland

Laila Godt at du er tilbake i Norge. Har du muligheter for aa se paa death indexes i Philadelphia. Carl sr og Betty hans kone bodde der i sine forste aar.JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Laila Det er noe her som er litt pussig. Carl sr ankommer til USA fra Le Havre ombord paa fartoyet Romenstrandt, da som Master Sailor. Senere ble han Capt for Atkinson familien i Island Hights, NJ og deretter Manager for en Boat Yard i Toms River, NJ. Det ser ut som han i en periode oppholdt seg i Philadelphia, og den forste adr som dukker opp for han og Betty er der, det er vel hva jeg mener. Det har ikke vaert mulig for meg aa finne lisensensen for giftermaalet, men det er sansynlig at det kan ogsaa har vaert i PH.Jeg har en liten mistanke om at Bettys familie, i h h t skipsmanifest reiste de 3 stk ialt over fra Norge til USA, kan ha slaatt seg ned der. Ryktene sier at Carl sr ble skilt, men det skjedde etter at de forlot NJ.En annen ting er at det ikke har vaert mulig aa finne ut hvor Carl sr' mor dode. Det skjedde i Feb 1930, mens familien i h h t folketellingen bodde i Toms River, NJ, men det finnes intet 'dead certificate', der. Jeg har hatt en prof., kar paa dette i NJ og han har ikke klart aa finne noe om familien etter 1930 tellingen. Haaper dette var mere oppklarende. Det eneste jeg ikke har konsentrert meg om er en event flytting tilbake til Norge, men det er usansynlig da venner av familien kan fortelle at han var tilbake i Island Hights fra Sor US aa besokte paa 1940 tallet. JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

.. siden jentene dro til Philly... men, er du sikker på at de ikke bare dro dit for å dra videre? Høhnke sendte folk dit skjønner du.....har du andre indikasjoner på at de ble der enn emi-prot? Har du funnet noe mer fra Onsø ang. søstrenes liv, kanskje det hadde vært vegen å gå? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Laila. Har provd Gresvik, Onsoy og Fredrikstad m h t aa skaffe kontakter der, men inget hell. Det burde vaere familie igjen i Norge. Det var ogsaa flere brodere, og jeg kan ikke se at de dro ut fra Norge paa ett senere tidspunkt. Jeg har ikke alle papirer rundt alt dette med meg til Afrika, men hvis jeg scanner over i Digitalarkivet saa skal det ligge opplysningene om Bettys familie her under en av mine andre innlegg. Betty het egentlig Betzy Josefine, men det var vel rimelig upraktisk i US, saa det ble Betty. Carl sr mor Thora Elise har en sosterdatter som fortsatt er i live paa ett aldershjem i Norge, men hun er svaert senil og kan ikke skaffe opplysninger. Thoras brors barnebarn bor i Canada og de har jeg hatt en rekke kontakter med, ingen av de kjenner noe til den delen av familien som er paa Thoras side, bortsett fra at hun (Thora) og mannen forlot Canada paa 1880 tallet, og at Thora returnerte igjen i 1922 var ukjent for denne delen av familien. Jeg vil fortsette aa bruke tid paa dette, og regner med at en eller annen gang dukker det opp en ledetraad videre. Er alltid takknemlig for raad og hjelp. JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet ikke om det er funnet ut (har ikke lest alle innleggene), men 'enkefru Thora Thomsen' døde i Oslo 16.02.1930. (Register til Dødsfallsprotokoll. Oslo Skifterett. 1930 3/3 214 I). I dødsfallsprotokollen (Avd I B 16 29.04.1929-31.03.1931 4/9 no.214) står det:Enkefru Thora Thomsen, 77 år gml. død den 16. februar på Ullevold sykehus. Bopæl: Fjeldgt.23.Efterlater 1 myndig sønn i Amerika. Eiet intet. Anm. Anna Bystrøm, Fjeldgt. 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

FLott, Geir! Dette har ingen funnet for Jan før, så nå regner jeg med regndans i Afrika!! :)Er disse prot. på Byarkivet, Geir? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Dette var stort. Takk skal du ha Geir. Har faatt svar paa ett spm som jeg ikke har klart tidligere. I flg manifest fra utreisen i 1922 reiste hun ut til USA for aa bli, med en god sum penger US $3,000,- for aa vaere noyaktig.Tydligvis var det andre gangen at hun fant ut at dette ikke var stedet aa vaere.Nu gjenstaar det for meg aa fortsette arbeidet for aa spore opp hva som skjedde videre med sonn og sonnesonn.Laila: Jeg faar ta en tur over til masaien aa hoppe litt sammen med de. Regn trenger vi ikke, det er egentlig en fuktig periode her, men mindre enn vanlig paa denne tiden av aaret.'By the way' Carl jr skal iflg paiprer vaere fodt enten 3 eller 5 Nov (har sett begge datoer) 1915, fullt navn Carl Thidemand Thompson. Haaper paa fortsatt assistanse i min soekend. JEH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Har naadd et godt stykke videre nu, men fremdeles er det ingen spor av Carl jr og familien etter 1930 tellingen i USA. Kunne det vaere en mulighet via familie etter Charles sr kone Betty, se ref nr 12308 og 12355. Det boer vaere familie til henne i Norge, og de kan ha opplysninger om resten av familien i USA. Kan noen hjelpe meg videre paa denne linjen. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Det ser ut til at jeg nu staar i stampe. Noen som har gode kontakter med frivillige hjelpere i h h v NJ og Fl, eller har andre ideer for aa komme videre ? Tiden begynner aa renne ut m h t muligheter for event aa finne Carl jr i live. Han vil i dag vaere 87, saa det er jo fortsatt mulig. Hadde en profesjonell kar som arb for meg i NJ, og han fikk frem ganske mye, men ingen spor etter 1930. Haaper paa gode forslag.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

I h h til det som kom frem under opplysningene om anmeldelse av dodsfallet til Thora Elise, 16 Feb 1930, ble denne anmeldelse gjort av Anna Bystroem. Anna var en niese av Thora, datter av Fredrikke Marie og Hans Joergensen. Fredrikke og Hans reiste til Canada i 1883, og amerikaniserte sitt etternavn til Johnsen. Anna var foedt i Saint John, New Brunswick i 1884. Familien returnerte til Norge i 1889. Datteren Anna giftet seg i 1919 med Emil Alfred Bystroem. (Jeg skriver ord med de tre siste bokstaver i alfabetet noe merkelig, da jeg mangler disse paa min PC.) Thora Elise og Anna bodde ved siden av hverandre i Oslo i h h v Fjeldgt 23 og 22. Det boer vaere en mulighet for at Annas familie kjenner til hvor Charles sr og Carl jr gjorde av seg, det er jo tross alt snakk om hennes onkel og soeskenbarn. Hvordan kan jeg komme videre paa denne soekenveien ? Noen forslag ?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Dersom du nå leter etter fam. Bystrøm, bør Oslo Byarkiv gi svaret.Her kan du gå i adr.bøkene, samt folketellinger årvisst fremover, og så. Bystrøm er ikke det mest vanlige navnet i Oslo (tlf-kat. har kun 26 personer i Oslo med dette navnet).Skriv et hyggelig brev til Oslo byarkiv, hvis ingen her på forumet ikke kan! (jeg kommer meg ikke dit på ukesvis, da bydame + bondeland = gips på fot :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Gips paa foten kan bli langvarig, Laila, men ha motet oppe. Haaper at noen kan gi en hjelpende hand her. Det er riktig som Laila sier det er langt fra Nairobi til Oslo, og postgangen tar tid, hvis den kommer frem!? Skulle gjerne faatt vite om det staar noen adr, til sonnen i US, eller andre intr ting i forbindelse med innmelding av dodsfallet etter Thora Elise ref innlegg 61, likeledes om det er mulig aa finne ut noe mere om Bystrom familien (ref innlegg 61 og 68) opp mot vaare dager, muligens at de kan sitte inne med opplysninger om Carl Thidemann Thompson jr ''whereabouts''. Er det noen paa nettet som har tid og muligheter til aa se paa dette ?Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J E Haugland

Her var det ingen respons ! Er det noen der ute som har friske ideer til videre fremdrift i soekend etter Charles og Carl Thidemand Thompson. Det begynner aa bli mange innlegg, men en kort oppsummering: Jeg har klart aa foelge begge opp til 1930 i Toms River NJ. Etter dette tidspunkt er det helt doedt. Frem til i dag har jeg faatt passfoto av Charles, navn paa hustru Betty (opprinnelig Betzy Josefine. Utvandret fra Gresvik, Fredrikstad) og navn paa soennen Carl Thidemand Thompson. Jeg har soennens fodelsesdato. Frem til aarsskifte hadde jeg assistanse fra en profesjonell i USA, som skaffet endel opplysninger (papirer for soknad om US statsborgerskap, innvilgelse av samme), men etter 1930 er det doedt. Eneste indikasjon er at Charles sr flyttet soerover engan mellom 1930 og 1940 og at han engang i dette tidsrommet ble skilt. Carl jr skal etter utsagn ha blitt igjen i Nord, og ryktene sier at han var gift mere enn en gang.Jeg har gaatt tom for ideer m h t aa komme videre. Har proved soek paa alle gen sider i US mm, uten resultat. Er det noen som har friske tanker for videre fremdrift ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen, eg har sett at det på Ancestry.com no(det har ikkje vore mogeleg før, har det??) er mogeleg å søkja etter folk ved å bruka f.dato, men resultatet får du ikkje opp utan du har abonnement, men det er det jo fleire som har her :-)) eg har ikkje no....Visst du hadde hatt eksakt f.dato på Carl jr. visst han er død (noko han kanskje ikkje er), så kan du få han opp, det er 10 treff på Carl Thompson, når eg søkjer på f.i 1915.Men faren og skulle det vel vera mogeleg å finna, visst han døydde etter 1952, var det då dei byrja??Eg leste raskt gjennom innlegga, og kunne ikkje sjå at dette har vore prøvt, men Laila har vel forsøkt dette og kanskje?Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Laila, her ser du kva eg meinar, men eg får ikkje ut meir opplysningar enn det du ser her, fordi eg ikkje har abonnement for tida.LenkeHer er det jo ein Charles Thompson død i FL i 1975,(tilogmed issued in NY!!!) men det er kanskje ein Laila allereide har sett på?Eg søkte fyrst med heile fødselsdatoen, utan treff, så brukte eg berre mnd. og år...Det hadde vore kjempartig visst det endeleg var suksess!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Mariann! Dette er ssdi, som finnes gratis overalt, også f.eks. på Rootsweb.comDet er umulig å si om disse er riktige, f.dato på den ene var 26. des. og den andre 5. des.Det er bare å bestille Søknaden, koster 27 dollar. Tar ca. 6 mnd til 'sivilisasjonen', sikkert enda lenger tid til Afrika :) Den gir foreldrenes navn, og den dødes fødested.Evt. kan en få tak i obituary i lokalavisen der den døde døde. Den vil gi masse fine opplysninger! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.