Gå til innhold
Arkivverket

[#7833] Gården Løvås i Hordaland - hvilken kommune

Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Ved hjelp av det nye, landsdekkende søket har jeg kommet frem til at det finnes en passende gård i 1865-tellingen ved navn Løvås i Hordaland. Men her har jeg ikke tilgang på ny IE, så kan neon som får siste søket til å virke fortelle meg i vilken kommune den ligger så jeg kan gå inn via den for å se hvem som bor på gården? På forhånd 1000 takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

At Laila er en knupp det vet vi jo--. Men der er også Løvaas i Birkeland sogn i Fane Pr gjeld, er det ikke Fana det kallest i dag-vel ikke langt fra Flesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Jau, Løvaas (Løvås) er i Fana - i Birkeland sokn av gamle Fana kommune - i dag storkommunen Bergen. Men du finn garden L. på Voss òg; etternamnet Lauvaas/Lauvås indikerar dét. Eg ville difor ha forsøkt å søkja i Voss kommune/prestegjeld også.Elles kan nok eit oppslag i Oluf Rygh sin oversikt over norske gardsnamn i til dømes 'Søndre Bergenhus amt' vera vel verdt her òg.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

No fann eg sjølvsagt ikkje att Lauvås/Løvås på Voss, men derimot garden 'Lauaasen' i Lindås (dvs. Nordhordland). Men det er jo mange slike stad- og etternamn som ikkje er eigentlege gardsnamn men heller namn på mindre bruk og/eller plassar under ein større gard.Så difor, godt søk, Tom!Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har en hel del slekt fra denne Løvås/Lauaas i Lindås, jeg kan gjerne sjekke etter koblinger dit for deg, Tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

TAKK skal dere ha, alle sammen. Jeg fant det jeg var på jakt etter (for en amerikansk venn) Jon Nilsen og foreldrene Nils Johannesen og Anna Halvordsdatter på denne Løvåsgården som jeg fikk av Laila. Men kjenner noen noe til disse eller deres aner skal det være meg en sann fornøyelse å viderebringe det til USA. (Tenk dere overaskelsen og gleden hos mottageren "over there"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Gjest Unni Lauvås

Hei, ser at dette ligger noen år tilbake, men hvis du fortsatt er interessert i å vite mer så har jeg noe om denne familien. Anna Halvorsdtr er søster av min tipptippoldmor. Fant dette da jeg søkte på 'himagarden.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.