Gå til innhold
Arkivverket

[#7836] Stange på Hedmarken


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Har noen løse tråder jeg håper noen kan hjelpe meg med.1. Lars Dyresen overtar i 1779 bygselen av Nordre Gjermstad i Stange (senere kjøper han denne parten). Han skal være født ca. 1746, og dør 25. februar 1826 på Gjermstad. Han ble 22. april 1778 gift med Kirsti Halvorsdatter fra Søndre Lund. (Cautionsmenn var Gunder på Søndre Ryen og Mons Finnsen Remmen fra Petlund). Lars og Kirsti fikk seks barn: Berte (gift Hommerstad), Anne (gift Løken), Kirsti, Halvor, Dyre, Helena (gift Ribsrud i Romedal). Er det noen som vet hvor Lars Dyresen kom fra, og noe om hans aner? (Kan han være sønn av Dyre Eriksen Rekstad/Ryen og Live Klemetsdatter eller Dyre Pedersen Lindstad og Berte Amundsdatter?)2. Halvor Knutsen får bygsel på Søndre Lund i Stange 1737. Han var født ca. 1704, og dør i 1765. Han var gift med Anne Ingvaldsdatter fra Søndre Lund, og de fikk fem barn: Gonnor, Goro (gift med Engebret Halvorsen), Berte (gift med Rasmus Simensen som blir bruker på Søndre Lund), Ingvald (bruker på Søndre Lund) og Kirsti (gift til Nordre Gjermstad). Er det noen som vet hvor Halvor var fra, og noe om hans aner?På forhånd takk for alle opplysninger!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hei Rune - og takk for sist!Selv om Stangeboka er bra, er den selvsagt ikke fullkommen - alle forbindelser er ikke med. En trøst er jo at Dyre-navnet ikke er brukt på så mange garder. Kom akkurat over en for meg ny gard med dette navnet; uten at det dermed er rett: Mette Dyresd. SØNDRE GALGUM. Det kan jo være en liten mulighet - ta en titt i boka på tirsdag. Denne Mette var f. i 1732, så hun KAN jo være en søster av din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for sist Tor, og takk for tipset!Jeg sjekket Stange-boka på Kapp i dag, men fant ingen gard Galgum der. Derimot fant jeg Søndre Galgum i Romedal - men ingen Dyre eller Mette Dyresdatter der... Forøvrig er jeg helt enig i at hun KAN passe som søster til Lars Dyresen.Hvor var denne Mette Dyresdatter nevnt?Merket meg forøvrig at Dyre-navnet kanskje var enda mer brukt i Romedal enn i Stange...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune;det var noe jeg helt tilfeldig så: For lenge siden tok jeg en kopi fra et småskrift på Dok. senteret vedr "et gammelt notat vedkommende slekten Steen" (L.M.)På "motsatt" side der hadde jeg fått med littfra en artikkel av Jacob Kjus. Artikkelen omhandler øyensynlig bl. a. Galgum. Der nevnes"....Jørgen Rasmussen.som fikk odelsskjøte i 1765, som ovenfor nevnt, var først gift med METTE DYRESDATTER SØNDRE GALGUM, f 1732, og annen gang med Maren Jonsd. Hågenrud".....Antagelig har jeg sakset artikkelen fra et tidskrift fra Hedm. slekthistorielag. Dette er vel høyst sannsynlig et bomskudd. Et tips til deg kan uansett være å kontakte den forb. jeg har nevnt for deg på Hamar - ring/mail meg for navn og adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei ! Jeg har ikke noe klart svar på dine spørsmål, men rundt 1746 er det kun Dyre Pedersen og Berte Amundsdatter som har en sønn til dåpen. Det kan være Lars, men navnet på sønnen er ikke oppgitt i kirkeboka. Kirkebøkene er desverre svært mangelfullt ført på denne tiden i Stange. Lars er ikke konfirmert før 1762, og konfirmerte fra 1763-1788 er ikke dataregistrert ennå så den har jeg ikke lett tilgang til.Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for hjelp - og forsøk på hjelp! Mangelfulle kirkebøker gjør livet surt for oss som driver med denne hobbyen :-) Vet noen om det finnes skifte etter Dyre Pedersen og/eller Berte Amundsdatter på Linstad? Dette burde kanskje kunne bekrefte om Lars Dyresen Gjermstad er deres sønn!?!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei ! Siden sist er konfimerte blitt dataregistrert. En Lars Dyresen er konfirmert 02.10.1763 i Stange kirke, 17 år gammel. Han er da født i 1746. Den 30.10.1746 har Dyre Pedersen og Berte Amundsdatter en sønn til dåpen. Navnet er ikke oppgitt, men dette må da være Lars Dyresen som ble konfirmert 17 år senere.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk for hjelp - igjen! Dermed skulle vel Lars Dyresens opphav være funnet - med ganske stor sannsynlighet. Jeg får forsøke å se om det finnes noe skifte som kan bekrefte det 100%.Men - jeg finner ikke Dyre Pedersen og Berte Amundsdatter i bygdeboka for Stange, ihvertfall ikke under Lindstad! Har noen mer opplysninger om dem, eller vet om de er nevnt i bygdeboka under en annen gard?Også var det denne Halvor Knutsen på Lund da... Har ennå ikke funnet noe om ham. Kanskje han er fra f.eks. Furnes (mener av en eller annen grunn å ha sett navnene Halvor og Knut brukt mer der, men er kanskje helt på jordet???).M.v.h. en stadig vitebegjerlig Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.