Gå til innhold
Arkivverket

[#7838] Oberstløytnant Jens Bruns etterkommere, Skien/Hitt

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Jeg har også en kaptein Christian Brun, f. ca. 1714, d. 10. des. 1788, g.m. Karen Pedersdatter (Gottschesen) f. ca. 1720, d. 25. aug. 1800, datter av oberstløytnant Peder Gottschesen d. 1745. Mon tro om ikke dette er en senere generasjon av de(n) ovenfor omtalte og etterspurte Christian Brun? Yrke/navn skulle tyde på det-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Christian. Jo, han tilhører slekten, men er sønn av Frantz Brun + 1733 gift 21/11 1711 Anna Catharina Frost (ca. 40 år 1733). Datter av kjøpm. Christian Frost i Tr.hj. og Margrethe Lorentzdt. Angell. Frantz og Anna fikk 11 barn. Frantz var igjen sønn av Oluf(Ole) Brun + 1710(skifte sluttedes 1712) gm. Maren Lund-skifte på Lysgrd. 13/3 1719, 6 barn. Oluf var så sønn av Peter Brun + 2/8 1679 Christiansand 1.gm Inger Dorothea Larsdt. Gram,5 barn. Peter fikk 6 barn til i sitt andre ekteskap med Lisbeth Nicolaidt. Worm. K: Ovenstad militærbiografi og stamtavle over militærslekten Brun, tildels etter &umlpersonalhist. tidsskrift¨ av Lars L.F. Brun, overtoldbetjent i Bergen 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Hei Leiv, Jeg fikk åpnet hjemmesiden din og fant Christen Brun. Kan ikke utelukke at dette er &umlmin¨ Christian, men for ordens skyld siterer jeg Verdalsboka i tilfelle noen kan søke i andre kilder: &umlOppsitter på gården (Ekle) ble nu (1728) kapteinløytnant Kristian Brun. Han var født i Skien omkring 1668, (oppgis i 1707 å være 39 år og hadde da tjent i Danmark og Norge i 22 år, derav 15 år som kornett), løitnant ved Guldalske kompani av samme regiment under Halcke 1707, kapteinløitnant ved Motzfelts dragoner (Verdalske livkompani av Nordenfjeldske dragonreg.)1719. Han fikk avskjed på grunn av svakelighet i 1727 med 4 rdl. månedlig pensjon og efterfulgtes i tjenesten av Johan Arnold Schultz, som tidligere hadde vært ved det sønnenfjeldske major Møllerops kompani. Brun blev i 1729 gift med Rasmus Ågesen Hagens datter Margrete. Han søkte ekteskapstillatelse i 1727 og hadde da i 3 år vært trolovet med henne; men hennes slekt motsatte seg partiet. Hun var hans annen hustru og døde allerede i 1731.¨ ... ¨ Brun døde i 1738¨.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Ifølge 'Ovenstad' er Johan Seyer Brun f ca 1695 i Norge som sønn av kapteinløytnant Christian Brun. Følgelig er han sønn av Christen Petersen Brun f 1669 og Ellen Zeierdatter Rasbech f ca 1665 som finnes på min hjemmeside og søster av Elen Chrisense, Jeg har feilaktig og forunderlig plasert ham som sønn av kapteinløytnant Christian Brun f 1714. Ovenstad nevner også Johan Seyers to koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hadde igår problemer med mit innlegg som blev avvist pga mit bruk av anførselstegn. Innlegget er nå medtatt datert 19.2 i Temagruppe 21-40Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Til Berit.Jeg vet ikke om du samler på absolutt alle ved navn Brun, men jeg fant en skolelærer Fredrik Ludvig Brun f. Fredriksværn som innflyttet til Avaldsnes 2.11.1828, skulle til gården Landa. Fra Avaldsnes kirkebok.Mvh Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Berit!Fra Tjølling Bygdebok under Vestad- side 613-614.Johan Seier Bruun fra Kristiansand ?, f. 1695 d. 1757. Eier og bruker 1721-26. Kornet, senere Løytnant og Kaptein.Han solgte Vestad 1726 for 430 rdl. Til greven, men bodde der et par år til. Flyttet til Stokke og senere til Tærud, Skedsmo.Gift 1. M. Mari Jakobsd. Syrrist, f.1689 d. 1728. Gift 2. m. Marte Paulsd. Schutze, Våler.Barn i 1. Ekt. 1. Kristian, fl. Kaupang N. 2. Johanne Marie, g. m. Per Hansen Store Var i Stokke. 3. Jakob Peter, sersjant, bodde i Rygge Østfold. 4. Johan Vilhelm, f.1724, ukjent skjebne. 5. Ole f. 1726, tjente hos generalmajor Beenfelt.Lykke til! Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei og takk alle sammen.Jeg har vært litt opptatt, og har derfor ikke fått svart på de siste innleggene. Først takk til Kjell Håkestad for opplysningene, så vil jeg takke Sol for hennes opplysninger. Jeg er ikke sikker på Fredrik Ludvig, men det var en i slekten som var i Fredriksværn, skipstømmermann Peter Brun 21 1/2 år 1769 (fca. 1747), og som det ikke finnes opplysninger om. Kanskje han var faren til Fredrik.Så var det Kristian Hunskaar og Per Ølstad ang. Christian Brun i Verdal. Iflg. Horneman var Christian 1. gift med Elen Rasbech, 2. gift med Margrethe Hagen og 3. gift 21/12 1731 med Ide Muus?? Det ser altså så langt ut som om det jeg trodde var 2 Christianer i virkeligheten er en og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Uansett om det var en eller to Christian'er håper jeg resultatet av arbeidene dine blir publisert på et eller annet vis. Dersom det er ønskelig, har jeg en del opplysninger vedrørende etterslekta til Johan Seier Brun gjennom hans datter Johanne Marie som ble gift to ganger i Stokke i Vestfold. E-post er khunskaa@ulrik.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Alf Thynes

Nå fikk jeg ikke med meg denne debatten mens den var i gang, men jeg prøver meg likevel. Jeg er på jakt etter forfedre til kaptein Peter Brun som ble begravet i Hjartdal i 1736. Han var gift med Elen Hansdatter Wolf (Wulf)og hadde i hvertfall datteren Anna som ble gift med kaptein Severin Ferman.Jeg vet ikke om Peter Brun har noe med den omtalte familien Brun som går igjen i denne diskusjonen, men tar gjerne imot opplysninger. Aktuelle kilder for disse personene er Ovenstads militærbiografier, Hjartdalssoga og Slektene Fermann av A.C. Busch.En fortsatt god påskemvh Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei Berit Jeg har Slekten Fermann skrevet av høyesterettsadvokat Anthon Busch i Oslo 1944. der er det bl.a. Anna brun g.m. Major Søfren (severin) Fermann. Anna f. 27-1-1708 i Sandefjord d. 1-6-1749 datter av kaptein Peter Brun beg. i Hjartdal 11-8-1736, og Elen Hansdatter. vet ikke om dette har noe med din slekt å gjøre, men viss så har jeg litt flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Jacob Brun (1698-1744), skipsfører i Trondheim, gift med Kirsten Pedersdatter Fester (1701-1767). Har Jacob noen forbindelse til denne Brun slekten? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei og vel overstått påske. Desverre kan jeg ikke hjelpe dere Alf, Marianne og Terje. Det finnes så mange Peter Brun. Jeg har ikke funnet noen skipsfører Jacob Brun i denne slekten så langt. Om dere har tilgang til Hornemanns samlinger så står det utrolige mange Brun-slekter der, så kanskje dere kan finne noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Jeg kom over en slekt Brun med etterkommere da kom over og kjøpte boka, Ættebok for Petter Dass. Det er kanskje ikke riktig slekt eller du har det fra før av. Men skriver allikevel.Anna Kaasbøll Munthe, født 1740 i Tingvold og døde 26.5.1824 i Sogndal. Gift 26.6.1766 med Peder Brun, født 28.8.1729 og døde 3.8.1814 Sogndal. Sønn av major i Trondheim Frantz Olufsen Brun (1672-1733) og Anna Catherina Christiansdatter Frost (1693-1768). Peter var generalmajor.Barn: Peter, Frantz, Caspar Friederich, Johannes, Caspar Fredrik, Elisabeth Marie, Johan Jocob, Nicolai Christian, Frantz Johan, Christine Sophie.Det er ennå mer om etterkommerne, om du ønsker kan du få disse opplysningene.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hvis jeg kan henge meg på her er jeg på jakt etter anene til en Maren Flor Bruun (1744 - 9.Feb 1803) g.m. kjøpmann på Bragernes, Hans Kirkgaard fra Vibe (1733 - 21 Okt. 1808) men det er vel for optimistisk å tro at hun er i slekt med noen av de ovennevnte-. Deres datter Barbara ble g. m. min mors farfars morfar, Ulrik Fredrik Arveschoug, som var godseier på Store Solum, Skoger v. Drammen, og forlikskommissær s.st.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Takk for svar begge to. Desverre Christian, jeg kjenner ikke din dame.Hei igjen Marie. Takk for at du forteller meg det du kommer over av Bruner. Jeg har dataene på disse personene, men om det står mere vil jeg gjerne at du sender det til meg. bik45@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Bruun ble gift ca 1740 med Brede Rantzau i Bragernes/Strömsö. Er dette samme Bruun slekt ? Kjenner noen til denne Rantzau slekten ?Paa forhaand takk for hjelpenBeste hilsenerAudun Lem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til Christian. Du skal kunne finne noe om Hans Kirkgaard og hans kone i NST XXIV, rundt side 250-60. Her står det for øvrig at han var kjøpmann på Konsgberg. Hans hustrus navn oppgis til Maren Bruun, datter av kjøpmann på Bragernes Jens Bruun og hustru Barbara von Cappelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Else Thorsen

Hei! Jeg tar opp igjen en gammel debatt om slekten Brun. Registrerer at Jens Brun har to sønner ved navn Peder og Peter. Er det noen som vet hvor det ble av disse? I innlegg nr. 38 er det nevnt en kaptein Peter Brun. Han skal være født 1671, så han er jo i den rette alderen, hvis det stemmer, som det står i innlegg nr. 10, at alle barna var umyndige ved Jens Bruns død i 1680.Det er vel ikke usannsynlig at kaptein Peter Brun kan være sønn av Jens Brun? Er det kommet fram noen flere opplysninger om dette siden debatten sist var oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Gjelder dette oberstløytnant Jens Petersen Brun f. 1636, begravet 13 Nov 1679, g. i Sauherad 1667 m. Anna Pedersdatter Lund f. 1648 (i Halden ?), begr. 22 Feb 1724 i Skien, 9 barn, bl.a. Sophie, Jacob, Christian, Ulrik, Johanne M, Cathrine Abigail ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, beklager hvis det var uklart, det er han jeg tenker på. Legger ved en link til skiftet etter ham fra 23.02. 1680. Der er det nevnt to sønner Peder/Peter.http://www.slekt.org/skiensk1.htmlHvis Jens' hustru Anne er fra Halden, kan jo dette forklare hvorfor kaptein Peter Brun (om han er deres sønn) kom til Østfold (Idd), der han ble gift med Elen Hansdatter Wolf fra Halden. Peter Brun dør i 1736 i Hjartdal i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har du noe om den slekten Jens tilhører1. Petter Bruun, f. 1600, d. 2 aug 1679. (1) Han giftet seg med Inger Dorthea Larsdtr Gram, f. ca 1610 i Nord-Fron, HE, (datter av Lauritz Madssøn Gram og Birgitte Jensdtr) d. ca 1645 i Trondheim. Barn: i Jens Pettersen Bruun, f. 1636, d. 1679. 2. ii Ole Pettersen Brun f. 1640. iii Lars Petersen Bruun, f. ca 1642. iv Peter Petersen Bruun, f. ca 1644. (2) Han giftet seg med Elisabeth Nicolaisdtr Worm, (datter av Nicolaus Worm) d. 1713. Barn: v Andreas Bruun, f. 1647, d. 1713. vi Inger Dorthea Bruun, f. 1656, d. 1752. vii Hans Jacob Bruun, f. 1661, d. 1739. Han giftet seg med Mette Sophie Pultz, f. 1697. viii Nicolai Bruun, f. 1662. ix Datter Bruun, f. 1663. x Anne Elisabeth Bruun, f. 1665, d. 1739. 3. xi Christian Pettersen Bruun f. 1669.2. Generasjon2. Ole Pettersen Brun, f. 1640 i Trondheim, d. 1710 i Trondheim, yrke Oberst. Oberst og kommandant i Trondhjem. (1) Han giftet seg med Maren Lund, f. ca 1645, d. 1715 i Trondheim, skifte 13 mar 1719 i Trondheim. Barn: 4. i Frantz Olufsen Brun f. 28 jul 1671. (2) Han giftet seg med Anne Cathrine Christophersdtr Resen, f. i Prestegården, Nærøy, NT, (datter av Christopher Paulsen Resen og Øllegaard Stensdtr Lindved).3. Christian Pettersen Bruun, f. 1669 i Trondheim, yrke kapteinløytnant. han var i det Norfdefjelske dragonregiment, og var oberstløytnant og komandant i Kristiansund. Han giftet seg med Ellen Rasbech Seyersdtr, f. ca 1665 i Trondheim, (datter av Seyer Kristensen Rasbech og Karen Pedersdtr Hiorth). Barn: 5. i Ellen Kristense Bruun f. 1689. ii Johan Seier Bruun, f. 1695 i Trondheim.3. Generasjon4. Frantz Olufsen Brun, f. 28 jul 1671, d. 6 mar 1732. Han giftet seg med Anna Catherine Christiansdtr Frost, f. 1693 i Trondheim, (datter av Christian Lorentsen Frost og Margrethe Lorentsdtr Angell) d. 1768. Barn: i Christian Brun, f. ca 1715. (1) Han giftet seg med Karen Gøtsche, f. 1719 i Stadsbygd, Trøndelag, (datter av Peder Godskesen og Helle Wind) d. 1800. (2) Han giftet seg med Anna Sophia Schultz. ii Vincent Budde Brun, f. 20 okt 1718 i Trondheim, d. etter 1777. Gift 29 mai 1744, med Ovidia Chrisine Angell, f. 1716 i Leirfjord, Alstahaug, (datter av Peder Klausen Angell og Anne Elsebe Jakobsdtr Dass) d. 1 nov 1785 i Sparbo, NT.5. Ellen Kristense Bruun, f. 1689 i Trondheim, d. 1784 i Voje, Lødingen, NO, ref.nr wl. (1) Hun giftet seg med Arnt Jakobsen, f. 1713 i Handå, Nesna, (sønn av Jakob Jakobsen og Inger Arntsen) d. 21 jan 1744 i Nes, Lødingen, NO, ref.nr wl. Barn: i Seier Rasbech Arntsen, f. 1734 i Voje, Lødingen, NO, d. 1801 i Voje, Lødingen, NO, skifte 27 mai 1902 i Voje, Lødingen, NO, ref.nr wl. formue 50-2-7, gjeld 229-3-14. Gift 30 nov 1770 i Lødingen Kirke, Lødingen, med Maren Margrethe Iversdtr, f. 1751 i Offersøy, Lødingen, NO, (datter av Iver Johansen og Lisbeth Margrethe Olsdtr) d. 1806 i Voje, Lødingen, NO, skifte 6 sep 1806 i Voje, Lødingen, NO, ref.nr wl. Maren: boet var falitt og bare sønnen Arnt er nevnt. Formue 166-4-6, gjeld 177-5-1. ii Arnoldus Schytte Arntsen, f. 13 jan 1738 i Nes, Lødingen, NO, d. mar 1811 i Taraldsvik, Lien, Tjeldsund. Gift 18 mai 1776 i Hol, Tjeldsund, med Maren Larsdtr, f. 1750 i Kongsvik, Tjeldsund, (datter av Lars Mikkelsen og Anne Jørgensdtr) d. i Taraldsvik, Lien, Tjeldsund. iii Jens Bruun Arntsen, f. 1739 i Nes, Lødingen, NO, d. okt 1807 i Åndervåg, Lødingen, NO. Gift 1775 i Lødingen, NO, med Trine Christophersen, f. 1750 i Åndervåg, Lødingen, NO, (datter av Christopher Larsen og Anne Amundsdtr) d. aug 1804 i Åndervåg, Lødingen, NO. iv Hans Jakob Arntsen Bruun, f. 1742 i Nes, Lødingen, NO, d. mar 1801 i Selsøy, Lødingen, NO. Gift jan 1783 i Lødingen Kirke, Lødingen, med Dorthe Sørensdtr, f. 1748 i Svartskar, Lødingen, NO, (datter av Søren Pedersen og Inger Iversdtr) d. mai 1801 i Voje, Lødingen, NO. (2) Gift 7 mar 1745 i Lødingen, NO, med Didrich Didrichsen Hønnichen, f. 1705 i Voje, Lødingen, NO, (sønn av Didrich Jensen Hønnichen og Dorthe (Daarete) Berentsdtr Berg) d. 12 sep 1769 i Voje, Lødingen, NO, skifte 3 okt 1769 i Voje, Lødingen, NO. Didrich: formuen var 80-5-13 og gjeld 155-1-8. boet var dermed falitt. Han overtok 1 1/2 våg i Vage den 10/6-1738 som hans Stemor hadde oppgivet etter farens død. Han fikk og bruksrett til Selsøy, etter sin far. Øyen Selsøy hadde da ikke vært bebodd på 50 år ifølge en tingbok. der det ble opplyst at han var den eneste som brukte 2 gårdsbruk. Han giftet seg etter Arnt Jakobsen Nes i Løddingen, han var fra Nesna. og var klokker i Lødingen. Barn: v Arnt Didrichen Hønnichen, f. 1745 i Voje, Lødingen, NO, d. 1745 i Voje, Lødingen, NO, gravlagt 23 a trin 1745 i Lødingen Prestegård, Lødingen, NO. han døde 4 uker gammel. vi Ellen Dorthea Didrichsdtr Hønnichen, f. 1747 i Voje, Lødingen, NO, d. ca 1814 i Balstad, Tjeldsund. Hun hadde ikke barn i ekteskapet med Hans Rodhe og Nils Larsen. Fikk barn med ikke gift med Kristen Kildahl Petersen, f. 1749 i Kjøpsvik, Tysfjord, (sønn av Peder Petersen Hønnichen og Barbro Kristendtr Kildahl) d. 1803 i Rørvik, Tysfjord, skifte 13 jun 1803 i Rørvik, Tysfjord. Kristen: På halvbroren Jørgens skifte er Thomas Weilant, Korsnes, og Eidis Kristensen verge for barna. Barna er da mellom 25 og 9 år. Hans sønn med Ellen er ikke nevnt. (2) Gift 24 okt 1789 i Hol, Tjeldsund, med Hans Pettersen Rodhe, f. ca 1740 i Kulstadsjøen, Vefsn, (sønn av Peter Andreasen Rodhe og Kirsten Hansdtr) d. sep 1790 i Balstad, Tjeldsund, gravlagt 26 sep 1790 i Hol kirkegård, Tjeldsund, skifte 1 okt 1790 i Balstad, Tjeldsund. Hans: hans andre ekteskap var barnløst. Gjelden var blitt mindre etter første konens død, men var fremdeles større en formuen. Eiendelene var taksert til 24 rdl og og gjelden var 36 rdl. Han hadde bare en hest og en ku en sau og en geit. (3) Gift 31 des 1791 i Lødingen, NO, med Nils Larsen, f. ca 1748 i Vikan Ytre, Bodø, (sønn av Lars Schachsen og Berit Olsdtr) d. 1816 i Hårvik, Tjeldsund, skifte 27 mar 1816 i Hårvik, Tjeldsund. Nils: Han overtok både bruket og enken etter Hans Rohde. De fikk ikke barn. Han ble senere gift og bosatt i Hårvik, gift med Synnøve Larsdtr. vii Anna Dorthea Didrichsdtr Hønnichen, f. 1751 i Voje, Lødingen, NO, d. jun 1780 i Voje, Lødingen, NO, skifte 6 nov 1781 i Voje, Lødingen, NO. bare hennes tre døtre er nevnt i skiftet. Formunen var 77 rdl og gjelden var 8 rdl. Gift 7 nov 1773 i Lødingen, NO, med Amund Christophersen, f. 1745 i Åndervåg, Lødingen, NO, (sønn av Christopher Larsen og Anne Amundsdtr) d. mai 1810 i Voje, Lødingen, NO, skifte 13 aug 1811 i Voje, Lødingen, NO. Amund: han var gift tre ganger. Han bodde muligens på Åndervåg når han ble gift med Ane og frem til han de 2/10-1774 fikk bygselbrev på 1/2 våg kongens gård hos leutnant foged Hejde. viii Didricha Kristina Elisabeth Hønnichen, f. 28 sep 1754 i Voje, Lødingen, NO, d. 1805 i Steinsland, Skånland. (1) Gift 1773 i Hol, Tjeldsund, med John Larsen, f. 1736 i Steinsland, Skånland, (sønn av Lars Larsen og Ingeborg Olsdtr) d. 1786 i Steinsland, Skånland. (2) Gift 1789 i Trondenes, med Jørgen Andreas Olsen Gram, f. 1760 i Haukebø, Harstad, Troms, (sønn av Ole Paulsen Gram og Mette Marie Nilsdtr) d. 1835 i Gausvik, Harstad, Troms. Jørgen: deres eneste sønn døde som barn.oppsettet blir vel litt kaotisk men det skulle være mulig å finne fram selv om noe avsnitt og linjer blir lagt sammen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.