Gå til innhold
Arkivverket

[#7838] Oberstløytnant Jens Bruns etterkommere, Skien/Hitt

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Hei her har det kommet nytt stoff. Det har jeg ikke sett før nå.Hovedinnlegget gjelder Jens Brun i Skien. Men jeg har ingen opplysninger om sønnene Peder og Peter. Er du Else helt sikker på at din Peter er sønn av Jens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har du noe om den slekten Jens tilhører1. Petter Bruun, f. 1600, d. 2 aug 1679. (1) Han giftet seg med Inger Dorthea Larsdtr Gram, f. ca 1610 i Nord-Fron, HE, (datter av Lauritz Madssøn Gram og Birgitte Jensdtr) d. ca 1645 i Trondheim.Barn: i Jens Pettersen Bruun, f. 1636, d. 1679. 2. ii Ole Pettersen Brun f. 1640. iii Lars Petersen Bruun, f. ca 1642. iv Peter Petersen Bruun, f. ca 1644. (2) Han giftet seg med Elisabeth Nicolaisdtr Worm, (datter av Nicolaus Worm) d. 1713. Barn: v Andreas Bruun, f. 1647, d. 1713. vi Inger Dorthea Bruun, f. 1656, d. 1752. vii Hans Jacob Bruun, f. 1661, d. 1739. Han giftet seg med Mette Sophie Pultz, f. 1697. viii Nicolai Bruun, f. 1662. ix Datter Bruun, f. 1663. x Anne Elisabeth Bruun, f. 1665, d. 1739. 3. xi Christian Pettersen Bruun f. 1669.2. Generasjon2. Ole Pettersen Brun, f. 1640 i Trondheim, d. 1710 i Trondheim, yrke Oberst. Oberst og kommandant i Trondhjem. (1) Han giftet seg med Maren Lund, f. ca 1645, d. 1715 i Trondheim, skifte 13 mar 1719 i Trondheim. Barn: 4. i Frantz Olufsen Brun f. 28 jul 1671. (2) Han giftet seg med Anne Cathrine Christophersdtr Resen, f. i Prestegården, Nærøy, NT, (datter av Christopher Paulsen Resen og Øllegaard Stensdtr Lindved).3. Christian Pettersen Bruun, f. 1669 i Trondheim, yrke kapteinløytnant. han var i det Norfdefjelske dragonregiment, og var oberstløytnant og komandant i Kristiansund. Han giftet seg med Ellen Rasbech Seyersdtr, f. ca 1665 i Trondheim, (datter av Seyer Kristensen Rasbech og Karen Pedersdtr Hiorth). Barn: 5. i Ellen Kristense Bruun f. 1689. ii Johan Seier Bruun, f. 1695 i Trondheim.3. Generasjon4. Frantz Olufsen Brun, f. 28 jul 1671, d. 6 mar 1732. Han giftet seg med Anna Catherine Christiansdtr Frost, f. 1693 i Trondheim, (datter av Christian Lorentsen Frost og Margrethe Lorentsdtr Angell) d. 1768. Barn: i Christian Brun, f. ca 1715. (1) Han giftet seg med Karen Gøtsche, f. 1719 i Stadsbygd, Trøndelag, (datter av Peder Godskesen og Helle Wind) d. 1800. (2) Han giftet seg med Anna Sophia Schultz. ii Vincent Budde Brun, f. 20 okt 1718 i Trondheim, d. etter 1777. Gift 29 mai 1744, med Ovidia Chrisine Angell, f. 1716 i Leirfjord, Alstahaug, (datter av Peder Klausen Angell og Anne Elsebe Jakobsdtr Dass) d. 1 nov 1785 i Sparbo, NT.5. Ellen Kristense Bruun, f. 1689 i Trondheim, d. 1784 i Voje, Lødingen, NO, ref.nr wl. (1) Hun giftet seg med Arnt Jakobsen, f. 1713 i Handå, Nesna, (sønn av Jakob Jakobsen og Inger Arntsen) d. 21 jan 1744 i Nes, Lødingen, NO, ref.nr wl. Barn: i Seier Rasbech Arntsen, f. 1734 i Voje, Lødingen, NO, d. 1801 i Voje, Lødingen, NO, skifte 27 mai 1902 i Voje, Lødingen, NO, ref.nr wl. formue 50-2-7, gjeld 229-3-14. Gift 30 nov 1770 i Lødingen Kirke, Lødingen, med Maren Margrethe Iversdtr, f. 1751 i Offersøy, Lødingen, NO, (datter av Iver Johansen og Lisbeth Margrethe Olsdtr) d. 1806 i Voje, Lødingen, NO, skifte 6 sep 1806 i Voje, Lødingen, NO, ref.nr wl. Maren: boet var falitt og bare sønnen Arnt er nevnt. Formue 166-4-6, gjeld 177-5-1. ii Arnoldus Schytte Arntsen, f. 13 jan 1738 i Nes, Lødingen, NO, d. mar 1811 i Taraldsvik, Lien, Tjeldsund. Gift 18 mai 1776 i Hol, Tjeldsund, med Maren Larsdtr, f. 1750 i Kongsvik, Tjeldsund, (datter av Lars Mikkelsen og Anne Jørgensdtr) d. i Taraldsvik, Lien, Tjeldsund. iii Jens Bruun Arntsen, f. 1739 i Nes, Lødingen, NO, d. okt 1807 i Åndervåg, Lødingen, NO. Gift 1775 i Lødingen, NO, med Trine Christophersen, f. 1750 i Åndervåg, Lødingen, NO, (datter av Christopher Larsen og Anne Amundsdtr) d. aug 1804 i Åndervåg, Lødingen, NO. iv Hans Jakob Arntsen Bruun, f. 1742 i Nes, Lødingen, NO, d. mar 1801 i Selsøy, Lødingen, NO. Gift jan 1783 i Lødingen Kirke, Lødingen, med Dorthe Sørensdtr, f. 1748 i Svartskar, Lødingen, NO, (datter av Søren Pedersen og Inger Iversdtr) d. mai 1801 i Voje, Lødingen, NO. (2) Gift 7 mar 1745 i Lødingen, NO, med Didrich Didrichsen Hønnichen, f. 1705 i Voje, Lødingen, NO, (sønn av Didrich Jensen Hønnichen og Dorthe (Daarete) Berentsdtr Berg) d. 12 sep 1769 i Voje, Lødingen, NO, skifte 3 okt 1769 i Voje, Lødingen, NO. Didrich: formuen var 80-5-13 og gjeld 155-1-8. boet var dermed falitt. Han overtok 1 1/2 våg i Vage den 10/6-1738 som hans Stemor hadde oppgivet etter farens død. Han fikk og bruksrett til Selsøy, etter sin far. Øyen Selsøy hadde da ikke vært bebodd på 50 år ifølge en tingbok. der det ble opplyst at han var den eneste som brukte 2 gårdsbruk. Han giftet seg etter Arnt Jakobsen Nes i Løddingen, han var fra Nesna. og var klokker i Lødingen. Barn: v Arnt Didrichen Hønnichen, f. 1745 i Voje, Lødingen, NO, d. 1745 i Voje, Lødingen, NO, gravlagt 23 a trin 1745 i Lødingen Prestegård, Lødingen, NO. han døde 4 uker gammel. vi Ellen Dorthea Didrichsdtr Hønnichen, f. 1747 i Voje, Lødingen, NO, d. ca 1814 i Balstad, Tjeldsund. Hun hadde ikke barn i ekteskapet med Hans Rodhe og Nils Larsen. Fikk barn med Kristen Kildahl Petersen, f. 1749 i Kjøpsvik, Tysfjord, (sønn av Peder Petersen Hønnichen og Barbro Kristendtr Kildahl) d. 1803 i Rørvik, Tysfjord, skifte 13 jun 1803 i Rørvik, Tysfjord. Kristen: På halvbroren Jørgens skifte er Thomas Weilant, Korsnes, og Eidis Kristensen verge for barna. Barna er da mellom 25 og 9 år. Hans sønn med Ellen er ikke nevnt. (2) Gift 24 okt 1789 i Hol, Tjeldsund, med Hans Pettersen Rodhe, f. ca 1740 i Kulstadsjøen, Vefsn, (sønn av Peter Andreasen Rodhe og Kirsten Hansdtr) d. sep 1790 i Balstad, Tjeldsund, gravlagt 26 sep 1790 i Hol kirkegård, Tjeldsund, skifte 1 okt 1790 i Balstad, Tjeldsund. Hans: hans andre ekteskap var barnløst. Gjelden var blitt mindre etter første konens død, men var fremdeles større en formuen. Eiendelene var taksert til 24 rdl og og gjelden var 36 rdl. Han hadde bare en hest og en ku en sau og en geit. (3) Gift 31 des 1791 i Lødingen, NO, med Nils Larsen, f. ca 1748 i Vikan Ytre, Bodø, (sønn av Lars Schachsen og Berit Olsdtr) d. 1816 i Hårvik, Tjeldsund, skifte 27 mar 1816 i Hårvik, Tjeldsund. Nils: Han overtok både bruket og enken etter Hans Rohde. De fikk ikke barn. Han ble senere gift og bosatt i Hårvik, gift med Synnøve Larsdtr. vii Anna Dorthea Didrichsdtr Hønnichen, f. 1751 i Voje, Lødingen, NO, d. jun 1780 i Voje, Lødingen, NO, skifte 6 nov 1781 i Voje, Lødingen, NO. bare hennes tre døtre er nevnt i skiftet. Formunen var 77 rdl og gjelden var 8 rdl. Gift 7 nov 1773 i Lødingen, NO, med Amund Christophersen, f. 1745 i Åndervåg, Lødingen, NO, (sønn av Christopher Larsen og Anne Amundsdtr) d. mai 1810 i Voje, Lødingen, NO, skifte 13 aug 1811 i Voje, Lødingen, NO. Amund: han var gift tre ganger. Han bodde muligens på Åndervåg når han ble gift med Ane og frem til han de 2/10-1774 fikk bygselbrev på 1/2 våg kongens gård hos leutnant foged Hejde. viii Didricha Kristina Elisabeth Hønnichen, f. 28 sep 1754 i Voje, Lødingen, NO, d. 1805 i Steinsland, Skånland. (1) Gift 1773 i Hol, Tjeldsund, med John Larsen, f. 1736 i Steinsland, Skånland, (sønn av Lars Larsen og Ingeborg Olsdtr) d. 1786 i Steinsland, Skånland. (2) Gift 1789 i Trondenes, med Jørgen Andreas Olsen Gram, f. 1760 i Haukebø, Harstad, Troms, (sønn av Ole Paulsen Gram og Mette Marie Nilsdtr) d. 1835 i Gausvik, Harstad, Troms. Jørgen: deres eneste sønn døde som barn.oppsettet blir vel litt kaotisk men det skulle være mulig å finne fram selv om noe avsnitt og linjer blir lagt sammen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei her har det kommet nytt stoff. Det har jeg ikke sett før nå.Hovedinnlegget gjelder Jens Brun i Skien. Men jeg har ingen opplysninger om sønnene Peder og Peter. Er du Else helt sikker på at din Peter er sønn av Jens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

HeiSteinar: Takk for innlegg. Jeg har ikke fått tid til å se så mye på det ennå, men vil gjøre det seinere.Berit: Nei, jeg er ikke sikker på at 'min' Peter Brun er sønn av den omtalte Jens Brun, men siden det dreier seg om militærslekter, tidsrammen stemmer, og Jens har to sønner Peder/Peter som så vidt jeg vet ikke er gjort rede for, legger jeg det fram som en teori. Men det er kun en teori. Jeg har ingen kilder som påviser slektskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisystemet hang seg opp her og da det ikke skjedde noe trodde jeg at det ikke var kommet noe fram i det hele tatt. beklager at det ble litt kaos herSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til Steinar, innlegg 52:Jeg får ikke opplysningene dine til helt å stemme. Hvem var f.eks. gift med RESEN-damene ?Hvor har du fått det fra at Ole Brun døde i Trondhjem ?Og når du skriver Trondhjem mener du da byen eller Trøndelag?Så det rareste av alt. oberstløytnant Christian Brun, kommandant i Kristiansund? Han har jeg aldri hørt om før?Nå var ikke innlegget ditt helt enkelt å lese, så jeg kan ha misforstått noe der.Så vil jeg spørre hvor du har funnet disse opplysningene, og evt. kilde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Steinar: (Innlegg 51):a) Hvem er som 'giftet seg med Mette Sophie Pultz, f. 1697 ?b) Hvem er det som 'giftet seg med Anne Cathrine Christophersdtr Resen, f. i Prestegården, Nærøy' ? Det kan vel knapt være Ole Petersen Brun, som døde 1710, siden kone 1. døde 1715, med mindre de ble skilt ?Oversiktene dine blir fort litt tunge å tolke ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Steinar: (Innlegg 51): Jeg har Vincents Budde Brun (f.1718) g.m. Lucie Margrethe Angell, søster av den Ovidie du sier hun er gift med. Ovidie har jeg g.m. Johan Hansson Angell, nevøen til Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Berit: Gjennom denne (3 år gamle diskusjonen) framgår det at du har pløyd deg gjennom masse Brun-slekt. Bl.a. har det vært litt fram og tilbake mht. Christian Brun, hvorvidt han er en eller to (eller flere personer), osv.Den Christian Brun som var fenrik i 1675 må jo være født helst rundt 1650 eller før, og kan altså ikke være samme mann som Christian Petersen Brun f. rundt 1669 (startet i mulitæret rundt 1685).Og det er vel helst førstnevnte Christian Brun (f.ca.1650?) som var g.m. Ellen Rasbech, som fikk (9) barn fra ca. 1689 og utover (i Trondheim ?). Blant disse barna er vel da Ellen Christence, Peter Fredrik, Johan Seier B. og Anna Barbro.Så blir spørsmålet hvilken Christian Brun som var forlovet i 3 år med Margrete Rasmusdatter Hagen før han g. seg med henne i 1729 i Verdal, tydeligvis mot hennes foreldres vilje. Det sies over at han hadde vært g. tidligere. Jeg har notert meg at han skal ha fått 4 barn u.e. før han giftet seg med Margrethe (ukjent kilde). (Kanskje det var grunnen til at Margrethes familie motsatte seg giftermålet ?).Det må vel være Christian Petersen Brun (f.1669) som g. seg (21 Des 1731 i Verdal) med Ide Nielsdatter Muus, prestedattern fra Snåsa. (Den andre CB blir jo for gammel).Jeg er meget spent på om du nå, etter 'moden overveielse', kan bidra til en oppklaring her, slik at vi får 'delt kaka' mellom disse to (eller flere) Christian Brun: Hvem var Kapt.ltn. og hvem var Oberstltn ? Hvem bodde på Ekle i Verdal ? Hvem døde 1 Sep 1738 ? Hvem var g.m. Ellen Rasbech ? Virket en av dem i Kristiansund ? Og fremfor alt: Hvem var deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg innser at den jeg omtaler som 'Christian Petersen Brun (f.1669)' kanskje like gjerne kan være den eldre halvbrorens sønn 'Christian Jensen Brun (f.1669)', men i alle fall kan ingen av disse være 'Christian Brun, fenrik i 1675' !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Per.Det skal ikke være enkelt. Jeg har riktignok samlet en god del opplysninger om Brun, men langtfra nok.Problemet er som du sier: Christian, den yngre halvbroren til Jens P. Brun og Jens sin sønn Christian ble vel begge født rundt 1660-78 iflg. oppleste og vedtatte slektstrær. Jeg er usikker på når halvbroren(Christian Petersen B) egentlig ble født.Av mulige Christianer (alder) nevner Ovenstad 3 Chr. Brun, Hirsch nevner også 3 og B.Hielm nevner 4 hvorav 1 heter Chr. Sivertsen Brun. Men det ser ut til at det hele koker ned til 2 om man bare holder seg til militære personer.Ovenstad har:1) fenrik v/Coucherons regm. 1676. Ser ut til at han sluttet i 1688. (Han har jeg strøket).2) fca. 1661-68 Skien, kornett 1693 og forlovet med Margr. Hagen. (Høyst aktuell).3) sec.ltn. 1717 Vesterlenske NIR, Nedeneske komp. Ltn. 1718 samme sted, druknet 1720 og gift med Cathrine.. (Hvem var han ?) Hirsch har:1) fenrik, sendes juli 1675 opp til Gyldenløve i Norge, ble kapteinltn. Gift med Elen Rasbech. (Høyst aktuell).2) f. Skien 1668, 15 år som kornett. Kapt.ltn. 1719, avskjed 1727. Forlovet med Margr. Hagen. (Høyst aktuell).3) Kpt.des armes, sec.ltn. Vesterlenske NIR 1717 og ltn. samme sted 1718. Druknet i 1720. Gift med Cathrine ... (Hvem var han ?) B. Hielm har:1) Sec.ltn. Akershus regm. 1687, ltn. 1687, avgikk 1688. (Han har jeg strøket).2) Sec.ltn. 1717 Vesterl. regm. Pr.ltn. 1718, avgikk 1720. (Hvem var han ?)3) fca. 1661, 1717 pr.ltn. Gyldenløves komp. Nordenfj. dragoner. avskjed 1727 og død 1/9 1738. Gift med Ide Muus. (Høyst aktuell).4) Christian Sivertsen Brun: Korp. 2.komp. Cicignon, Sec.ltn. 1710 Krags gevorbne IR.(Feil far). Berit har:Christian som var kornett, f.1661-68?.1701 Øya i Melhus: Christian Brun, 32 år, kornett v/kaval. Nordenfjells, sønnen Johan Zejer 4 år.Melhusboka: Chr. bruker av Øya 1701 - 1719, ltn. i kaval. Gift med Elen Z. Rasbech fra Gavråk. Barn: Johan Z. fca. 1696, Peter Fr. gift med Ingeborg Andersdt. Grøset, Vintzens kvartermester. Slutt.I 1719 var Chr. på Ekle gård i Verdal. Han døde 1/9 1738 på Ekle, Verdal. Skifte 9/9 1738 Verdal.1. gift ca. 1697 Melhus? Elen S. Rasbech, 9 barn.2. gift 21/9 1729 Verdal Margrethe R. Hagen, 1 barn som døde.3. gift 21/12 1731 Verdal Ide Muus, død 27/5 1744 Verdal, ingen barn.Skifte 9/9 1738 etter kpt.ltn. Chr. Brun mellom enke Idde Muus og hans sønn fra 1. ekteskap.Barn: 1) ltn. Johan Seier B. v/drag.regm. sønnafjells.2) vaktmester Peter Fredrich B. v/kpt. Blichfeldts komp.3) kvartermester Wincens B.4) Madame Karen B., kpt. des armes Erich Blichs hustru.5) avg. Ulriche Christina B., vært gift på Toten og berettes å ha etterlatt 2 barn.6) Madame Anna Barbro B., feltskjær Theonymus Blix hustru.7) Madame Maren Sophia B., ltn. Jacob Klüvers frue.8) Madame Christina Elisabeth B., enke boende i Nord Møres fogderi.9) Madame Elen Christence B., gift og boende i Wefsen fogderi i Nordland.----Slutt.Jeg synes ikke barnas navn forteller noe om hvem som var foreldrene til Christian.Christian fikk 2 uekte sønner, Lorentz og Michel, i Verdal mellom ekteskapene.Det er opplysningene jeg har om Christian, men hvem er faren er jo det store spørsmålet som enda ikke er løst, om det kan løses?Ang. barn 4) så het hennes mann eg. Erik Blix og var en yngre bror av Theonymus Blix(6).Ang. barn 5) Ulricha (død 1731) så ble hun gift 1728 med Jens Pedersen Skramstad på Toten og fikk 2 døtre som vokste opp.Ang. barn 9) 1.gift med Arent Jacobsen Næs i Løddingen og 2.gift med Diderik Didriksen Hønichen i Løddingen.Christian B. som står igjen er han som druknet i 1720, og skal være begr. 18/4 1720 i Holt AA. Der starter kirkebøkene så klart i 1721!Som du ser av militærbiografiene eksisterer det ingen ob.ltn. Christian Brun. Noen som vet om det i hele tatt finnes en festning i Kristiansund, for jeg regner med at siden han var kommandant så må han ha vært det på en festning el.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Dette er hva jeg har funnet om Christian Bruun, f. 1669, i Militærkalenderen. (Har jeg notert)Christian var født i Skien. Hadde i 1707 gjort tjeneste i Danmark/Norge i 22 år, derav 15 år som kornett. Skulle vært inntrådt i militær tjeneste ca 1685. Var kompaniets kvartermester ved rittmester Koppelows, det Guldalske rytterkompani Nordenfjells til 2.mai 1693, da ble han kornett ved samme kompani. Kavalleriet Nordenfjells besto inntil 1701 av. 2 kompani nasjonale ryttere, 2 kompani nasjonale dragoner og 1 kompani gevær dragoner. Fra 1.januar 1701 ble dette endret slik at rytterkompaniene ble dragoner og Bruun ble fra denne dag fenrik ved Guldalske dragon kompani, og fra 25.nov. 1707 premiærløytnant ved dragonkompaniet Nordenfjells. Fra 21.juni 1713 ble han forflyttet til Guldalske kompani igjen. Han var kapteinløytnant fra 30.juni 1719 ved det Nordenfjelske gragoners Værdalske livkompani. 26. februar 1727 meldte hans regimentsjef at 'min Capitain Lt. Christian Bruun er nu til næst anstundende General Munstring 66 aar, har fordypet sig i Deres Majestæts Cassa penger, saa ieg ikke kand betroe hannem effterdags Compagniets penger, men selv maa betale Compagniet nu som Captain Lt.' Avskjed fra 30.juni 1727 på grunn av 'svagelighed' med 4 rdl. pr. mnd i pensjon. Bodde på gården Øya i Melhus 1701 - 1719. Fra 1719 oppsitter på gården Eckle i Verdal. Han hadde 12 barn. 9 i første ekteskap, 1 i 2.ekteskap som døde 5 måneder gammel og 2 uekte mellom ekteskapene, ingen i 3. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar hatt litt problemer med å legge inn kommentarer her så derfor denne korte her. Opplysninger om Brunn/Rasbech finnes og i Hemnes og Nesna Bygdebok og i skiftesamlingen til Svein Edvardsen som dekker hele Helgeland. Det meste jeg har kommer fra de kildene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Berit: Takk for en utmerker oppsummering ! Det skulle vel nå i det minste være klart at det er snakk om én og samme Christian Brun som var g. 3 ganger.Men Hirsch's '1) fenrik, sendes juli 1675 opp til Gyldenløve i Norge, ble kapteinltn. Gift med Elen Rasbech' må iallefall ha feil årsangivelse. Denne CB må være f. rundt 1650, Ellen Rasbech's CB var f. 20 år senere.Hvis det er korrekt at Christen Brun er f. i Skien, er jeg enig i at det virker mest nærliggende å plassere han som s. av oberstløytnant Jens Petersen Brun (ca.1636-1679).Dermed blir det 'ikke mye igjen' til Jens' yngre halvbror Christian Brun (f.ca. 1669 han også ?), hverken av koner, barn eller levnedsløps-beskrivelse. Bortsett fra Steinars 'Kommandant i Kristiansund'. Spent på hans kommentar til det.Hvor skal de forresten være født hen, alle barna som oberstløytnant Peter Brun (1600-1679) fikk i sitt 2. ekteskap (m. Elisabeth Worm): Anders (?) (jeg ser det hersker unighet om hvorvidt han var fra 1. el. 2. ekteskap), Inger Dorthea, NN (ukj.kjønn), Hans Jacob, Nicolai, NN (datter), Anna Elisabeth, NN (datter) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Sorry, Berit, du har jo debatt '32272: For mange løse Lund'er' fortalt at minst fem av barna er døpt i Aker, tydeligvis i menigheten tilknyttet Akershus festning, der Peter vel var stasjonert før kan flyttet til Oddernes, VA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heitittelen og plaseringen til Chr. Bruun er fra et skifte på Helgeland. Det kan jo være at han var noe annet en kommandant og bare var en kort tid i Kristiansund. Det var jo ikke verdens beste kommunikasjon på den tiden. Noe av det om Brun slekten er fra Norsk Slektshistorisk tidskrift og de har jo register tiljengelig på sin hjemmeside.SteinarSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hansen

Hei BeritVet ikke om du har brukt for dette men har følgeneAnna Brun dpt. i Slagen i Sem 27-1-1708 d. i Sandefjord 1-6-1749 beg. 9-6-1749 (Datter av kaptein Peter Brun beg. i Hjartdal 11-8-17(86?) og Elen Hansdatter Wolf.) g.m. major Søfren(Severin) Fermann dpt.Bragernes 31-8-1697 d. på Tronsrød i Brunlanes 13-11-1775.har opplysninger om barn viss du er intressert i det. MVH. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marianne.O Ovenstad har jeg funnet en Peter Brun fca. 1671 - 6/8 1736. Han var kaptein og kompanisjef i 1721. Han skal ha vært gift med en Ellen. Men utover der vet jeg ikke hvem han er.Men jeg tar gjerne mot det du har av opplysninger så får vi se hva det fører til etterhvert. bik45@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Denne kaptein Peter Brun (ca.1671-1736) (ikke 1786) er såvidt jeg vet sønn av oberstløytnant Jens Petersen Brun (ca.1636-1679) i Skien og Anna Pedersdatter Lund (1648-1724) og dermed muligens bror av den kapteinløytnant Christian Brun (ca.1669-1738) (bl.a. i Melhus og Verdal), som vel var g.m. Ellen Rasbech, Margrethe Hagen og Ide Muus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etter å ha sett i mine notater er det en stor mulighet for at din Peter kan være sønn av Jens P. Brun, og det ville være fantastisk om det er han. Jeg finner ingen andre Peter/Peder som er født rundt den tiden. Og så er det det med Hitterdal da som går igjen.Jeg ser frem til det du kan sende meg på mail ang. Peter, Marianne. Det blir litt mye om vi skal skrive alt her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.