Gå til innhold
Arkivverket

[#7838] Oberstløytnant Jens Bruns etterkommere, Skien/Hitt

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Per: Den Peter du nevner i innlegg 71 som sønn av Jens Petersen Brun, er den samme som jeg foreslo som sønn av Jens i innlegg 47. Dette var imidlertid bare en hypotese for meg. Har du noen kilder som tilsier at han virkelig er sønn av Jens?Denne Peter er identisk med den Marianne nevner i innlegg 69. Min interesse for denne familien går gjennom Fermann-familien. Jeg har en del opplysninger om denne familien, men regner med at de er de samme som Marianne har. Viser forøvrig til denne diskusjonen LenkeEllers vil jeg bare slutte meg til Pers ønske, og håpe vi får høre om eventuelle nye oppdagelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, Hitterdal og Hjartdal er 2 forskjellige steder. Så Hitterdal går ikke igjen som jeg skrev før. Jens hadde tilknytning til Hitterdal og Peter til Hjartdal. Håper ikke jeg roter en gang til nå.Men når jeg ser i lenka på navnene til noen av barna: Mette DOROTHEA, MAREN og ANNE så er dette navn som også fantes i generasjonene før i slekten Brun. Peter Brun antas først gift med Inger Dorothea, Jens P. Brun var gift med Anne og broren Ole med Maren ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Nå er det jo ikke akkurat mange kilometerne mellom Hjartal og det som tidligere var Hitterdal....Så det er jo ingen umulighet at det er samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Berit: Når du sier at Peter Brun var gift med Inger Dorothea, da mener du den Peter Brun som er Jens P. Bruns far, og eventuelt Peter Bruns (f. 1671)bestefar, ikke sant?Når det gjelder navna, så het mor til Elen Hansdatter Wolf, som Peter (Jensen??) Brun var gift med, Maren, og Elens far giftet seg seinere med ei Mette Dorothea, så jeg vil tro de to navna er oppkalling fra den siden av familien.Den forbindelsen til Jens Petersen Brun som slår meg mest, utenom at han er født i det tidsrommet Jens Brun fikk barn, og at han er militær, er, som jeg også nevnte i et tidligere innlegg, stedene han bodde.Som ung så oppholder han seg i Haldensområdet, ifølge militærbiografier. Hvis det stemmer at Jens Bruns kone Anna Pedersdatter Lund er fra Halden, så kan det forklare at han hadde forbindelser dit. Etter så å ha bodd en del år i Slagen ved Tønsberg, flyttet han til Hjartdal, som jeg forstod ikke var så langt fra Hitterdal der Jens holdt til.For å fullføre denne oppsummeringen får jeg vel for ordens skyld ta med at et annet indisium på slektskapet er selvfølgelig at Jens har to sønner som heter Peter/Peder, som tilsynelatende ingen vet hvor er blitt av.Dette ble litt gjentakelser, men når det er så mange innlegg, så blir det kanskje en del opplysninger som glemmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Else. Det er riktig. Jeg kaller Peter Brun kun for det da opphavet er ukjent. Siden bruker jeg, på barn osv., patronym i tillegg til Brun for å holde best mulig styr på dem.Det er jo ikke bevist at Anne P. Lund er fra Haldendistriktet, men svigerfaren? til Jens døde muligens på Stumberg i Idd. Jeg går ut fra at 'værfar' betyr svigerfar. Eller finnes det også en annen betydning av ordet. Noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg må rette meg selv ang. denne værfaren. Jeg har skrevet at Jens Bruns værfar het Peder Nilsen Stumberg, men det er omvendt.Iflg. Hirsch: Peder Nielsen ved Halden kaller ham(Jens Brun) 'salig Værfader'. (personalhist. Tidssk. I-3-5, 360, 511.) Jeg har sett litt i tidsskriftet, men ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle altså innebære at Peter Nilssøn Stumberg (Idd, ØF) var gift med en datter av oberstløytnant Jens Petersen Brun (ca.1636-1679) og Anna Pedersdatter Lund (1648-1724) ?(Anna og Jens hadde såvidt jeg skjønner døtrene Throne Sophie (g. Fredrik Schurmann), Johanne Margrethe f. 18 Jan 1678 (begr. Skien 3 Apr 1720) og Cathrine Abigail f. 1 Jun 1679. Én av disse g. Stumberg ?)Med dette forsvinner vel grunnlaget for antydningen om at Anna skulle være fra Halden. Derimot kan hun vel 'fremdeles' muligens være søster av Maren Lund, g.m. Jens' bror, oberst Ole Petersen Brun (ca.1638-1710).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Siden vi er inne på værfar; jeg har akkurat lånt Hjartdalsoga, bind 3b, og der står det, under gården Åsen, at Peder Brun var 'Præstens Værfader'. Hvis værfar er svigerfar, må jo det bety at ei av døtrene hans var gift med presten i bygda. Jeg har ikke tilgang til det bindet der prestegården er beskrevet, så jeg vet ikke hvem av dem det er. Det eneste barnet som er nevnt under Åsen er Anna, som var gift med Severin Fermann.Det var skifte etter Peders kone, Elen Wulf (Wolf), i Åsen i 1755.Fant en liten opplysning som kanskje kan knytte Peder Brun litt sterkere til Jens Brun. Det er under Åsen nevnt en kaptein Bruun som var i slagsmål med Torkel Haugeberg i 1670-åra, og det spekuleres i om det kan være Peter Bruun. Det stemmer jo dårlig med tanke på at Peter ikke kommer til Hjartdal før i 1720- åra, og at han skal være født i 1671.Men ser man på s. 184 i Hjartdalsoga, under gården Haugeberg, finner man historien. I 1671 fikk Torkel Haugeberg en stor bot. Han hadde skamslått kapteinløytnant Lauritz (Lars) Bruun, så han fikk men for livet. Lauritz var ingen smågutt. Ikke lenge etter dette, ble han gift med Aase, datter til rådmann i Skien, Cornelius Trinepol. Torkel bøtte med 40 dlr. til Lauritz, 20 dlr. i sakskostnader og 4 mark sølv.Dette er vel den Lauritz som var bror av Jens Brun, og dermed onkel til Peder om han er sønn av Jens. Om Lauritz Bruun har bodd i Hjartad, vet jeg ikke, men han må jo i allefall ha hatt en tilknytning til stedet, og den geografiske nærheten øker jo sjansen for at Peder Brun hører til i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Berit, innlegg 81): Innebærer det du skriver i innlegg 81 at ob.lt. Jens Petersen Brun's kone Anne Pedersdatter (1648-1724) IKKE er d. av Peter Nilssøn Stumberg i Idd (Halden), ØF, slik det er skrevet flere ganger i denne debatten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser nok ut som om Peder Nilsen Stumberg heller var gift med en datter av Jens, selv om jeg finner det også merkelig. Men jeg har desverre ikke funnet noe i NST som det var henvist til. Jeg må få sjekket det om igjen litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Throne Sophie (f.1673) er 'opptatt' (g. Schurmann) er det kanskje en av søstrene Johanne Margrethe, f. 18 Jan 1678 (begr. Skien 3 Apr 1720) eller Cathrine Abigail Jensdatter Brun, f. 1 Jun 1679 som ble prestekone ?Og er det presten i Hjartdal (1718-1739), Frederik Christian Normann det ev. er snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg 85 er selvsagt (nok) en villfarelse, idet det omhandler døtrene til kaptein Peter Jensen Brun (ca.1671-1736) i Hjartdal. Se istedet innlegg 89.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Per: Det er nok ditt innlegg nr. 89 som er en villfarelse :-). Det er en av døtrene til Peter Brun i Hjartdal som giftet seg med presten, om det stemmer som det står i bygdesoga at Peter er prestens værfar. Det står imidlertid ikke hvor han skulle ha vært prest, men ville jo tro det var i Hjartdal.Det kan kanskje virke litt villedende å kalle Peter Brun i Hjartdal for Peter Jensen Brun, siden det ennå ikke er endelig fastslått at han er sønn av Jens Brun, selv om indisiene etter hvert begynner å bli mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nok riktig som Else sier. Det at F.Chr. Normann var prest i Hjartdal fant jeg i bøkene om Hjartdal.Ang. Stumberg så tror jeg det er best at han blir lagt på is inntil videre da jeg igjen har funnet motstridende opplysninger om han var svigerfar/svigersønn. Det blir lett tull og misforståelser når man ikke er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i innlegg 89 går jeg meg vill blant diverse Brun'ske svigersønner. Hvis det stemmer som det står i innlegg 81 at Peder Nielsen (Stumberg) ved Halden ('iflg. Hirsch') kaller ob.lt. Jens Petersen Brun (ca.1636-1679) for 'salig Værfader' (Personalhist. Tidssk. I-3-5, 360, 511), så er det kanskje J. P. Brun's datter Johanne Margrethe, f. 18 Jan 1678 (begr. Skien 3 Apr 1720) eller hennes søster Cathrine Abigail Jensdatter Brun, f. 1 Jun 1679 som var g.m. Peder Nilsen. Om det altså ikke er 'omvendt', nemlig at Peder Nielsen var Jens P. Brun's 'salig Værfader', som det er referert til i et tidligere innlegg i denne debatten. Håper noen finner den opprinnelige kilden til denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. presten Fredrik Christian Normann:Hjartdalsoga IIIa, Fredrik Christian Normann, sogneprest 1718-39, prost Øvre Telemark. Født 1689 -1739 i Hjartdal. 1.gift 1719 med presteenke Anne Cathrine Post Boesen. 2.gift 1735 m/kongebrev med Mette Dorotea Bruun, ingen barn.Kirkebok Hjartdal: viet 6/5 1734 av Hr. Torgus Gor/Grøgaard ? Friderich Christian Normann, sogneprest over Hierdahl gield velbåren jomfrue Mette Dorothea Bruun. De hadde kongebrev.Se lenka i innlegg 86 hvor det tydeligvis har vært litt språkproblemer og dermed ble Mette D oppført som gift med presten som viet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener 1734. Og presteenken er da kanskje f. Post og g.(1) Boesen ? I så fall kan hun vel være d. av en av sønnene til Hr. Povl Olufsen Post til Sauherad, f.eks. Henrik PP (s.pr. i Sauherad 1681-1721) eller Isak PP (s.pr. i Bø 1689-1713).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er farlig å rette feil da det jo bare blir verre. Takk for at du så det.Jeg tror presteenka var f. Post som du skriver, og hun var vel gift med Boesen som må har vært prest i Hjartdal før Normann. Siden det ikke er av interesse for meg lar jeg det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Et sidespor, men jeg kommenterer det allikevel for å unngå ytterligere forvirring: Å kalle Anne Cathrine «Post Boesen», slik det står i innlegg 94, blir temmelig villedende, for dette var navnene til hennes to første ektemenn, begge sogneprester i Hjartdal. Anne Cathrine Achton (1682-1732) var datter av Jesper Jacobsen Achton, sogneprest i Bø i Telemark 1675-1689, og hans annen kone Abigael Christensdatter Heide. Anne Cathrine ble første gang gift i 1702 med Abraham Povelsen Post, sogneprest i Hjartdal 1707-1715, deretter 3/12 1716 med den neste sognepresten i Hjartdal Hans Boesen (Aurelian) og etter hans død 21/5 1618, ble hun siste gang gift 1719 med Christian Frederik Normann (c. 1680-1739), som var sogneprest i Hjartdal 1718-1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Cathrine Acton's mor Abigael Christensdatter Heide ble 2.g. g.m. Anne Cathrine's ektemann's yngre halvbror Isak Povelsen Post (1644-1713), sogneprest i Bø 1689-1713. Abigail's far Christen Heide, sogneprest i Bø 1641-76, skal ha vært gift minst én gang (med en Anne) før Karen Lauritzdatter (1637-99). Hvem var moren til Abigail (og hennes søster Dorthe, g.m. Hr. Mikkel Nilsen Thune til Holla) ?Abraham Povelsens Post's foreldre skal ha vært Povl Olufsen Post (1624-1681) fra Sigdal og Maria Henriksdatter Post (død 1660) fra Skien. Kjennes ev. slektskap mellom disse ektefellene ?Maria's mor Elisabeth Post (1598-1679) fra Nederland skal være søster av Isach Post, far til Sophia (død 1740), som var 1. kone til Jesper Jacobsen Achton (se Randi's innlegg), 2.g. g.m. Abigail Christensdatter Heide.Stemmer dette, og stemmer det at Elisabeth Post's ektemann (Maria's far) Henrik Johansen også het Post ? I slekt med kona ?Posten skal fram !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Dette bør tas opp i et eget tema om f.eks. slekten Post. Du finner ellers svar på de fleste av spørsmålene dine i artikkelen «Presteslegten Post i Telemarken» av S. H. Finne-Grøn, i «Norsk Tidsskrift for genealogi, peronalhistorie, biografi etc.», bd 2 (1920), s. 112-122.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.