Gå til innhold
Arkivverket

[#7838] Oberstløytnant Jens Bruns etterkommere, Skien/Hitt

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg er på jakt etter etterkommere etter Ob.lt. Jens Brun, +1679, og kone Anna Lund, +1724. Brun bodde enten i Skienområdet eller på gården Tinne i Heddal/søndre Tinnes gnr. 40 i Hitterdal. Antar det er samme gård. De fikk 5 barn, alle dpt. Skien 1)Sophie 13/6 1673. 2)Jacobus 7/8 1674. 3)Ulrik 22/12 1675. 4)Johanne Margrethe 18/1 1678-bgr. Skien 3/4 1720 41 år. 5)Catharina Abigael 1/6 1679.Der stopper den linjen, og det ser ikke ut som om noen har klart å komme videre med den heller. Jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Kanskje til hjelp ! Fant et skifte fra Skien 23 februar 1680 . Jens Brun ( oberstløyntnant ) Enke : Anne Pedersdatter Barn : Christian , Johan , Fredrich , Peder , Jacobus , Joronn Sophia , Johanna , Margareta , Uldrich , Cattharina Abigael . Farbrødre : Major Oluf Brun og Capt.Lieut . Laurs Brun .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marie. Nå er jeg nysgjerrig, hvor i all verden fant du det skiftet? Jeg har ikke en gang prøvet å finne det da flere "seriøse" slektforskere har sett på denne slekten før meg så jeg regnet med at det ikke fantes. Der kan man se hvor feil man kan ta av og til. Her var det en del flere barn, og ikke minst konas etternavn som før var oppgitt til å være Lund. Du skjønner broren til Jens, Oluf, var også gift med en Maren Lund. Min tro her er at det er en stor mulighet for at det var 2 brødre og 2 søstre som ble gift. Faren til Anne Pedersdt. Lund var muligens en Peter Nilsøn Stumberg v/Halden, + før 1671. Jeg har heller ingen anelse hvem Peter Nilsøn Stumberg var, men Stumberg mener jeg er et gårdsnavn i Haldenområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Berit ! Fant et skifte til , som kanskje også kan være til hjelp . Jeg fant 2 august 1688 etter Jensøn Hesselberg : Barn og arvinger : Gunild Hesselberg gift med Leutn. Laurits Brun . Laurits Brun er mulig Laurs i det første skiftet . Skiftet fant jeg ved å søke på google og skrev inn Jens Brun Skien på første skiftet og det andre skrev jeg Catharina Brun . Håper du finner det , jeg skal søke videre for å se hva jeg kan finne mere .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Marie. Som du kanskje begynner å ane så prøver jeg å gå gjennom og ajourføre militærslekten Brun fra start til 1900+. Kanskje litt vel stort prosjekt, men jeg får prøve. Jeg kommer til å ta det litt sakte da det er enorme mengder data som skal finnes og sjekkes. Det finnes en del stoff fra før, men det må sjekkes, og om Jens finnes det ingen ting så langt jeg kan se. Jeg er ganske sikker på at Inger (Dorothea)(fornavnet er usikkert) Larsdatter Gram var 1. kone til Peter Brun, og at hun døde i tidsrommet ca. 1647-1655. Mye mulig datter av fut i Gudbrandsdalen Lars Gram. De fikk 5 barn: Jens, Oluf, Lars(Lauritz), Peter og Andreas. Peter ble 2. gift med Lisbeth Nicolaidatter/Nicolausdatter Worm(b). Deres 1. barn het Inger Dorothea f. 1656, og iflg. oppkallingsskikk burde vel det være navnet til forrige kone. De fikk også barna Hans Jacob, Nicolai 1662, NN datter, Anna Elisabeth, Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Tror kanskje jeg har funnet et av barna til Jens Brun og Anna . Oberst løyntant Christian Brun far til Ellen Christensen Brun gift med Arnt Jakobsen f ca 1710 . Arnt druknet 31 år gammel i 1744 sammen med sin 10 års gamle sønn Christian , igjen satt Ellen med fire barn . Militært og alder kan stemme ? Søker litt i mellom OLsendingene !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

HeiSkiftet etter Jens Brun står omtalt i Norsk Tidsskrift for genealogi, peronalhistorie, biografi og literaærhistorie bind 2 (1920) s. 100-101. Ekstraktet er tatt av S. H. Finne-Grøn, som også har visse tilleggsopplysninger.Først ekstraktet: Nr. 146, Fol. 211, Skifte 23. febr. 1680 efter oberstløitn. af Vesterlenske reg. Jens Brun. Enken: Anne Pedersdtr. Hans børn: Peder, Christian, Johan Fredrik, Peter, Jacob, Ulrik, Throne Sophia, Johanne Margrethe og Cathrine Abigael, alle um. Børnenes farbørdre Oluf Brun og kapteinløitn. Hans Brun. Bygaard, tømmer, sagbrug, skipspart, endel af Ramberg-gaardene i Hiterdal. 3910-2630=1280 rdl.Deretter kommentarene til Finne-Grøn: Jens Petersen Brun, oberstln. ved Vesterlen. reg., begr. 13/11 1679, 43 aar. Gift 1667 [opplysn. i Saude kirkebog] med Anne Pedersdtr. Lund, begr. 22/2 1724, 76 aar, dtr. af Peder Nielsen Stumberg paa Halden [Fredrikshald]. Johan Fredrik var død før 1707. Throne Sophie db. 13.6 1673, gift med Fredrik Hansen Schurmann. Ulrik db. 22/12 1675. Johanne Margrethe db. 18/1 1678. Cathrine Abigael db. 1/6 1679. - Oluf Brun blev oberst og commandant paa Munkholmen. Jens Bruns helbreor var ogsaa Lauritz Petersen Brun, løitn. i Vesterlen. reg., død mellem 1688 og 1693; gift 1. gang med Aase Corneliusdtr. Trinnepol, se nr. 130, og 2. gang med Marthe? Iversdtr. Hesselberg.Skifte nr. 130 omhandler skiftet til Cornelius Jansen Trinnepol, der det går fram i noten at Åse Corneliusdtr. Trinnepol giftet seg 7.10.1673 m. Laurits Petersen Brun og at hun ble begravet 22.3.1674 i Kviteseid.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei alle. Kjell, jeg fikk ikke til hotbot og det samme gjelder Ketils forslag om Asle Jonassen. Jeg har tydeligvis problemer her når det gjelder søking. Men, øvelse gjør mester sies det, så jeg får det vel til med tiden håper jeg.Dette er helt utrolig. Tusen takk Marie og Jon. Dere skulle vel ikke tilfeldigvis ha flere tilsvarende opplysninger, om f.eks. faren Peter Brun. Jeg er fremdeles åpen for flere opplysninger. Jeg har ikke på alvor prøvet å finne ut av f.eks Personalhist. tidsskrift. Det er jo flere hyllemeter med innholdsrike bøker, men ingen oversikt over hva de inneholder. Jeg har ihvertfall ikke funnet en "stikkordsbok" eller lignende. Marie, du nevner Christian Brun, men ikke hvor du fant opplysningene. Om det er sønnen eller en 1/2 broren til Jens vet jeg faktisk ikke. Jeg har en Christian fca. 1669, gift med Ellen Rasbech, men jeg er ikke helt sikker på hvor han hører hjemme. Det med ob.ltn. får jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Jeg fant opplysningene i Sommerbrev fra nord .Her skal jeg skrive helt nøyaktig fra brevet ." Den eldste av de tre , Arnt dro av gårde til Nes i Løddingen i ung alder . Med seg hadde han sin kjære fru Ellen Christense Brun , datter av oberst-løytnant Christian Brun , og de to av barna som var født i Nesna . Men allerede 21.januar 1744 druknet både han og hans 10 år gamle sønn , Christian . Arnt var da 31 år gammel-og tilbake satt kona med fire små barn .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Noe jeg glemte , faren Peter Brun giftet seg annen gang med Elisabeth/Lisbeth Worm +juli 1713 i Oddernes , hun var datter av kaptein på Akershus festning Nicolay Worm og de skulle vist ha fått 7 barn .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Berit. Dette blir kanskje i gale enden for deg. En kvinnelig slekning av meg ble gift med Odin Kristian Brun f. 13 okt. 1860. Hans foreldre var Olaf Nicolaus Brun og Hanna Bergitte Gutvik. Opl. om denne grenen fikk jeg av Terje Brun Anderson (Bopel Oslo) han har skrevet en hovedoppgave om Brun-slekten. Det finnes og så en gammel bok om "Militærslekten Brun" skrevet på 1800-tallet. Hvertfal et eksemplar av denne finnes hos fam. til Terje. Mulig også på biblioteket. Når du kommer fram til 1860 kan du få det jeg har. (Legg ved din E-mail adr. så kan jeg sette deg i forbindelse med Terje) Lykke til. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Lars. Den bokan som er skrevet av en Brun har jeg funnet, og bruker den som grunnlag. Men, hovedoppgaven kunne vært artig å se. Adressen min er bik45@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette skiftet fra 1680 har vært kjent for meg et par år, men jeg har ikke prioritert mine Brunaner. Når saken nå er oppe vil jeg gjerne henge meg på.Grunnen til at dette er interessant for meg er at jeg nedstammer fra en kaptein Johan Seier Brun (ca. 1695-1757) som opererte i Vestfold på første halvdel av 1700-tallet. Ifølge Ovenstads militærbiografier var denne igjen sønn av en Christian Brun som fikk avskjed som kapteinløytnant i 1727, 66 år gammel. Denne Christian Brun skulle være fra Skien. Jeg forestiller meg derfor at nevnte Christian Brun kan være sønn av Jens Brun. Er det noen som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel Christian Brun fca. 1669 gm. Ellen Rasbeck. Christian skal være sønn av ob.ltn. Peter Brun + 1679 Kristiansand, og bror av Jens. Men, her er ikke jeg sikker da det finnes Christian hos Peter og Jens. Begge 2 kan ha fått barn samtidig. Jens ble gift i 1667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg trenger vel å korrigere litt her ang. Christian Brun. Christian B f. ca. 1668 i Skien(kanskje sønn av Jens B), var i 3 år forlovet med Margrethe Hagen og ville gifte seg med henne i 1727, men slekten hennes motsatte seg partiet. Han oppholdt seg i trøndelag. Så har vi en Christian Brun kpt.ltn. Fenrik i 1675. Han var gm. Ellen Rasbech, datter av Seyer Christensen Rasbech.K: Hirsch. Hvem han var sønn av vet jeg ikke, men det kan være Peter Brun. Det burde vel være en stor sjanse at dette er din Christian da navnet Seyer kommer inn her.K: Ovenstad: (forkortet)Christian Brun, fenr. ved Coucherons regt. i 1676. Underlnt. v/Akershusiske. nasj. inf.regt.s Ekerske livkomp 1680 til 10/2 1684. Ble ved krigsretten 10/2 foruten pass og rest casseret. Ble dog igjen ansatt ved regt.et og lønnet der som underlnt. 1/1 -29/4 1687, d han ble ansatt som lnt. ved det nye Krags gev.inf.regt. Førtes der til 2/10 1688.Det er vel omtrent det jeg har til nå. Jeg kan trenge all den hjelp jeg kan få ang. de første generasjonene Brun, da det jo ikke er krk.bøker å støtte seg til. Senere i tiden kan jeg jo bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for oppklaring, Berit.Det kan vel synes som om jeg har forvekslet de to Christian Brun, og at jeg er etterkommer av ham som var gift med Ellen Rasbech. Håper det videre arbeidet med slekta Brun vil gi resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Når jeg skrev inn innlegget om "Sommerbrev fra Nord" , var det brevet fra slekten Jacobsens klokkersønner fra Nesna . Vet ikke om det er riktige Christian Brun ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Hei Berit Knudsen Jeg ser av ditt innlegg den 12.02. at du har kjennskap til Christian Brun f. ca 1668 i Skien og at han var forlovet med en Margrethe Hagen etc. Tilfeldigvis har jeg nylig kommet på sporet av en Christian Brun i Verdalsboka bind 3, side 301. Iflg boka ble han gift med Margrethe Hagen i 1729. Dette var hans annen hustru, iflg. boka. Jeg mener at Christian er min 5.tippoldefar, men at hans første kone sannsynligvis var min 5. tippoldemor. Kan dette ha vært Ellen Rasbeck ? Iflg. Verdalsboka ble datteren Anna Barbro gift med regimentskirurg Theonymus Blix. Jeg ville sette stor pris på å få del i dine kunnskaper om slekten til Kristian Brun og Ellen Rasbeck, hvis dette er de "riktige personene" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så vidt jeg kan se av de forskjellige militære biografier så var Christian gm. Ellen Rasbech fenrik i 1675, mens Christian forlovet med M. Hagen begynte i militæret ca.1685. Det er alt jeg vet. Jeg kan heller ikke si hvem som var foreldrene til de 2 Christian Brun. Får håpe man finner ut av det etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.