Gå til innhold
Arkivverket

[#7841] Slekt i Kragerø

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

I Kragerø stammer jeg fra Georgine Lovise Pedersen, f. 9.12.1802 (gift med skipsfører, reder og kjøpmann Ole Beyer Høstmark fra Bergen). Hennes foreldre var skipsfører (coffardie styrmand) Simen (Simon) Pedersen (Eidet) og Dorthea Christine Jensdatter (f. ca. 1777). Sistnevnte var visstnok pleiedatter av en konsul Høeg i Kragerø. Men hvem var hennes foreldre/slekt? Og hvem var denne konsul Høeg? Hvorfor ble han hennes pleiefar?Simen Pedersen (f. ca. 1778) bodde i 1801 sammen med foreldrene (og sin nokså nybakte hustru) i "Petershull Gaden 80" i Kragerø. Hans foreldre het Peder Simensen (f. ca. 1745) og Birthe Jonsdatter (f. ca. 1755). Vet noen mer om disse og deres slekt?Mangler også opplysninger om hvor og når Simen og Dorthea Christine døde, og deres andre barn (1801-tellinga nevner Jens Peter f. ca. 1799 og Maria Marthea f. ca. 1800).Er veldig takknemlig for alle opplysninger rundt denne familien!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei RuneI kirkeboka for Sannidal: Lenke jeg en Jens Høg oppført som fadder i forbindelse med en dåp. Kan dette være faren til Dorthea og eventuelt en bror av konsulen? Det er bare en vill spekulasjon, men muligheten er jo der.Det beste tipset jeg kan gi det er vel likevel å ta kontakt med Gunnar Aabøe i Kragerø. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har, i forbindelse med utarbeidelse av en anetavle for en venn, notert meg en Simon Pedersen i Kragerø, f. ca 1712, gift med Anna Cathrine Jensdatter Hopp, som kanskje kan være besteforeldre på farsiden til den Simon Pedersen du nevner, som ble født ca 1788? Jeg har bare notert meg en sønn Niels Simonsen, født ca 1752, gift med Dorthe Larsdatter. Denne Nils kan jo være en yngre bror av Peder Simonsen, født 1745?Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Peder Simonsen og Berthe Jonsdatter giftet seg 30. september 1777 i Kragerø ifølge Familysearch. Kanskje det står noe mer om dem i kirkeboken? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk for responsen!Her ble det ihvertfall litt mer å jobbe utfra. Til Lars Løkkebø: Hvordan kontakter jeg Gunnar Aabøe greiest?M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Han har mail: gunnar@kktv.no eller telefon 35 99 09 90Søker du på navnet hans på nett finner du også kirkebøkene for Sannidal. Eller om du bruker slektshistoriske kilder og går til Telemark, Kragerø.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk så mye Lars! Da gjør jeg et forsøk hos Aabøe.Er ellers takknemlig hvis flere har opplysninger/innspill!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Har dessverre ikke kommet videre med denne saken heller. Er takknemlig hvis noen har nye innspill!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.