Gå til innhold
Arkivverket

[#7842] Ole Pedersen Holte, f. 10.10.1859, fra Toten, til

Gjest Aud Marie Mollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marie Mollan

Ole Pedersen dro visstnok til Amerika allerede som 12- eller 14-åring. Jeg finner ikke Ole eller hans far Peder i 1865-folketellingen. Jeg er ikke kjent med hva som hørte under Vestre og Østre Toten før, så det er vanskelig for meg å lete i kirkebøkene. Er det noen som kjenner til Ole Pedersen og hans familie og kan gi nærmere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Den som kommer nærmest i alder i 1865-tellinga er Ole 7 år, sønn av Peder Olsen, 40 år, gardbruker, sjøleier og hattemaker på Anderssveen i Kolbu og Anne Erlandsdatter, 38 år fra Gausdal. Denne Ole Pedersen er ikke bosatt på Toten i 1875!, noe som sannsynliggjør at det er "din`" Ole. Det er imidlertid umulig å fastslå sikkert om dette er "din" Ole på dette grunnlag. Har du flere opplysninger?Holte er navn på en gard i Vestre Toten, samt flere garder i Kolbu i Østre Toten - men i 1865 hørte Kolbu under Vestre Toten.Kan forøvrig anbefale deg en kikk på www.slektshistorielaget.noFint om du har mer opplysninger - eller så skal jeg prøve å hjelpe deg videre i løpet av helgen, eller senest på tirsdag.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Tusen takk for svar! Dette virker sannsynlig. Dessverre, jeg vet ikke så mye mer ennå. Jeg har nevnte opplysninger fra Oles etterkommere i Kanada. I emigrantregisteret fant jeg nå at Anne Erlandsdatter, gårdkone fra V. Toten, og hennes fem barn Marie (19), Ole (12), Elen (10), Karine (7) og Johan (6) (Pedersdøtre og -sønner) emigrerte via Oslo i mai 1873. Nr. 1506 A-F. Alderen på Ole stemmer ikke, men på et vis stemmer det likevel, ettersom etterkommerne har sagt at han var 12 eller 14 år. Det kan være at alderen i registeret er feil. v.h. Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Jeg kan nå bekrefte at det er riktig Ole! Peder Olsen og Anne Erlandsdatter er ikke funnet gift på Toten (sanns. fordi hun var fra Gausdal), men de fikk sju barn på Toten: 1. Maria, f. 20.11.1854 på Holte 2. Hans, f. 16.4.1857 på Holte 3. Ole - ikke funnet døpt på Toten! 4. Berte Elene, f. 14.9.1862 i Anderssveen 5. Karine, f. 10.4.1864 i Anderssveen 6. Johan, f. 4.2.1867 på Skjølås 7. Petro, f. 10.3.1869 på Skjølås, død 18.3.1869 samme sted. Når Skjølås står nevnt som bosted, dreier det seg nok egentlig om Anderssveen som var utskilt fra Skjølås!Peder Olsen var født 9. februar 1826 på sjøleierbruket Brustuen i Veståsen på Vestre Toten. Foreldrene het Ole Evensen og Berte Maria Olsdatter, og disse bodde fra 1832 på Søndre Holte i Kolbu. Er du interessert i mer informasjon om disse, kan du maile meg på: ru-haar@online.noM.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.