Gå til innhold
Arkivverket

[#7850] Losene på Godøy, Sunnmøre (17/1800-tallet)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Muntlige overleveringer forteller atdet var loser i 4 generasjoner på Godøya på 1700- og 1800-tallet. Jeg sitter med 3:1. Peder Larsen Godøy (f. 1756) og gift med Anne Larsdtr. Godøy (1771-1836). 2. Lars Pedersen Godøy (f. 1793) og gift med Ragnhild Pedersdtr. (1790-1867). 3. Didrik Larsen Godøy (1827-95). Gift med Oline Rasmusdtr. Gjuv (1828-1905).Jeg håper noen vet noe om den fjerde losene tidlig på 1700-tallet? Eller har muntlig tradisjon feilet? Hvem var faren til Peder Larsen?Hvis noen vet noe om Lars Pedersens kone Ragnhild Pedersdtr., blir jeg glad hvis foreldrene er kjente! Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei igjen! Det kan nok ha vore losar i endå fleire ættledd på Gøygarden (garden Godøy), for 1709 blei det utnemnt ei rekke losar av tre klassar på Sunnmøre (og trulig på resten av kysten med). 1. klasse: 'Piloter' som kunne lose både til Bergen og Trondheim og i fjordane i landet - 5, derav 4 i Ålesund. (Disse må alle ha vore skipskapteinar.) 2. klasse: 'Piloter' som kunne lose jekter til Bergen som styremenn - 8, alle i Borgund. 3. klasse: 'Piloter' som bare kunne lose under land og til hamn - 62 i alt, og av disse 17 på Godøya, nemlig 6 på Alnes og 11 på Godøygarden!! Dette vil vel seie at kvar einaste bonde på Godøy var los då. Eg har ikkje notert namna på andre enn 1. og 2. klasses losane, men namna på 3. klasses losane er også oppgitt - i Sunnmøre justisprotokoll no 10 (1709-1712), fol 9B (Statsarkivet i Trondheim). Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

I 'Tidsskrift for Sunnmøre Historielag' 1982, har Sylvi Rypdal eit stykke 'Litt om loser og losvesenet på Sunnmøre i eldre tid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Å takk og takk! Denne hadde jeg gitt opp! Spesiell takk til Bjørn: Våre venner svikter aldri......, heter det visst. Takk også til Harald Jarl.Ja, både Sunnmøre justisprotokoll nr. 10 og Tidskriftet fra Sunnmøre Historielag skal jeg låne!Jeg har etter spørsmålsstillingen fått vite at det var loser i hvert fall i 4 generasjoner i trekk - Peder Larsen Godøy og fram til 1900-tallet. Men det er vel slik dere fremstiller; det har vært loser i slekta før Peder Larsen. Jeg kan jo forsøke å spørre igjen: Hvem er far til Peder Larsen Godøy (1756-1811)?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Hermod Moursund

Av en kilde har jeg fått et tips om at Lars Olsen Giskeødegård bør undersøkes som far til Peder Larsen. Denne Lars Olsen kan også vært benevnt som Lars Olsen Sønderland på Giske. Har denne Lars en sønn ved navn Peder, f. ca. 1756?Går det an å få noe ut av dette?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.