Gå til innhold
Arkivverket

[#7852] Hvordan finner jeg slekt i USA


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Min fars to onkler:Daniel Godtfred Engh, reiste fra Christiania via Liverpool med Oceanic, ankomst New York 12. juli 1906. Han skulle til sin onkel Petter A. Hansen, Fonda, Iowa RR 2. Han var 17 år.Waldemar Paul Engh, reiste fra Christiania via Liverpool med Baltic, ankomst New York 8. may 1910. Han skulle til sin bror Daniel Engh c/o Petter Hansen, RR 2 Fonda, Iowa. Han var 16 år.Jeg husker godt amerikapakkene vi fikk etter krigen, men kontakten opphørte, og ingen adresser finnes mer.Et konkret spørsmål: Hvor skal jeg henvende meg for å finne etterslekten til disse to.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

www.switchboard.com Kansje der er noen som heter Engh enda og har telefon. Jo takk, dei pakkene fra min tante husker eg godt-med Doble boble gum- som luktet slik som 556 lukter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du prøvd på Rootsweb? Der finner du forskjellige linker til diverse stater. Selv var jeg på jakt etter min oldemors foreldre og søsken for noen år siden og fikk god hjelp her. Det var også via Rootsweb at jeg kom i kontakt med en fra Mormoner kirken som greidde å sette meg i kontakt med de første slektningene der borte. Lykke til mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Sigbjørn og Kjellaug.Jeg har alt prøvd www.switchboard.com og det var mange som het Engh i Iowa. Jeg vil forsøke og kontakte noen av disse. En etterlysning i Rootsweb er også verdt et forsøk. Det hadde vært morro å oppnå kontakt.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har i mange år forsøkt å finne slektninger i USA. Noen ganger har jeg lykkes og andre ikke. Det første slektningene jeg lette etter, der hadde det ikkje vert kontakt på over 65 år. Jeg fikk opplyst noen navn og hva de evn. kunne hete til etternavn og så begynte jeg å søke i: Lenke. Her fant jeg en del navn som jeg begynte å skrive brev til og etter mye søking og møysommelig arbeid fant jeg det jeg lette etter. Dette er en av mange mulig måter å lete på. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Turid Christiansen

Hei. Jeg prøver å ta opp dette spørsmålet på nytt. Jeg har forsøkt forskjellige nettsider, mange Engh, men ingen med navn Daniel Godtfred eller Valdemar Paul. Kan de ha skrevet om navnene sine og hva er da mest naturlig. Er det noen som har tellingen for Iowa for 1920 som skal slå opp for meg å se om de befinner seg der da.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg hadde skrevet et lengre innlegg - men fikk det ikke inn! Forsøker på nytt med et resyme': Jeg finner ikke 'dine' på Census 1920 ved å søke på Eng/Engh + aktuelle forbokstavkombinasjoner. De brukte i hvert fall Engh ved ankomst Ellis Island; men det har du sikkert funnet ut allerede.Har du bruk for mer søk i Census 1920 så si ifra.Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! (Tor, du kan ikke bare søke på forbokstav i censusen, du må ha minst 3 bokstaver, for så å bruke f.eks. *)Jeg fant en mulig kandidat for Daniel, men den er litt usikker pga alderen.I 1920, Minnesota, Watonwan County, St. James City 8th avenue bodde denne lille familien: Dan G. Engh, Head, Leier bosted, 29 år, gift, immigrerte i 1906, naturalized i 1918, norsk, begge foreldre norske. Ingeniør Klossis K, hustru, 25 år, f. i Minnesota av engelske foreldre Robert H. sønn, 11/12 år (11 måneder) f., i Minnesota.Navnet Klossis var den eneste måten jeg kunne tyde det til, men virker noe rart.Census var tatt opp 22 januar 1920Alderen er noe 'off', men hvor riktig er alderen når de drar? Hvor var de i 1900-censusen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, jeg mente 1900-FT, og jeg fant dem.Danile Eng , Reiste som Daniel Gotfred EngDaniel hadde jo ikke fylt år enda i 1920 census i Januar...Det finnes en Robert Engh som dør i 1931 i Watonwan Co. Minnesota. søk her: http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmSøk frem Robert Engh der. Jeg hadde spandert de 8$+ for å se om dette kan være sønn av Dan G. og Klossie :o)Robert er også den eneste Engh som dør i Watonwan mellom 1908-1959.skal se om jeg finner noe i Fonda 1910. Tror jeg fant onkel Petter i 1920, må bare sjekke litt først. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er også to mogelege Robert Engh på SSDI, ein f.1918 og ein 1919. Han f.1919 budde i MN. Helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Æsj, det nye klikkegreiene her!!! Vel, blås i det.Jeg har nå bladd gjennom 65 sider med 1910 census (puh), fant ingen som passet. Nå skummet jeg fort, så det kan være at jeg overså noen i grise-skriveriene..... men det skal godt gjøres å både overse Hanson og Engh...... Fonda ligger i Cedar Township, Pocahontas County i Iowa. Problemet med navnet Eng/Engh er at også kinerserne bruker dette, og dem er det.. mange av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei alle sammen.Kommer fra jobben og meldingene strømmer mot meg. Kjempespennende. Jeg spanderer gjerne penger for å se om det kan være sønnen til Daniel Godtfred. Men hva gjør jeg da ? Dette har jeg ikke gjort før og føler meg passe dum.Daniel Godtfred ble født 1. mai 1889 i Christiania. Valdemar ble født 1899. Deres foreldre het Karen og Kristian Engh. Petter Hansen var født 1843 i Skoger, men bodde senere i Drammen. Han var bror til Karen.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, da var det i hvertfall ikke onkel Petter jeg fant i 1920, han var nemlig 'bare' 59 år, altså f. i 1861....Jeg skal prøve meg på den derre søkelinken igjen: http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm søk så fram Robert Engh, og klikk på 'add to order' knappen. Klikk så på 'To order form'. Det er et skjema du skal printe ut, og sende av gårde.Prøv, og hvis du ikke får det til, så si ifra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Ut fra emigrant-protokollen ble Valdemar født 3.4.1894, noe som også stemmer med at han var 16 år. Dersom han var f. i 1899, som det står i FT1900, ville han ha vært 11 år når han emigrerte. Det høres litt ungt ut.....Jeg har funnet en som kan passe til å være Valdemar, og han bodde i riktig stat og county: 1920 census, Iowa, Pocahontas Co, Sherman township:Wallace Engh, head, 25 år, gift, leide bosted, immigrerte i 1909, søknadspapirer for statsborgerskap innsendt, f. i Norge, begge foreldre f. i Norge, farmer på Grand? FarmAline Engh, 32 år, gift, imm. i 1908?, alien (utlending, altså ikke US statsborger), f. i Norge, begge foreldre f. i NOrge.Olof, son, 13 år, f. i New York av norske foreldre I???, son, 7 år, f. i Norge av norske foreldre !!! Ester, daughter, 2 år og 9 mnd. f. i Iowa av norske foreldre Lydia, daughter, x mnd. f. i Iowa av norske foreldre.Jeg har følelsen av at de to eldste er Alines barn fra et tidligere ekteskap, da jo Wallace ikke hadde immigrert enda når Olof ble født, og sønnen I?? var født i norge. Greier ikke for mitt bare liv å lese hva det står. Kanskje Ivar/Iver, mest nærliggende. Det er hvertfall 4 bokstaver.Alderen passer med Valdemar også, og selvom det står imm. 1909, er det ikke sjelden slike år blir oppgitt feil.Hva tror du? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Laila.Jeg er enig med deg. Dette er sikkert Valdemar. Kan da kanskje regne med at etterkommere fortsatt bor i Iowa. Det er mange Engh der. Hans barn, Ester og Lydia, kan hvis en er heldig fortsatt leve. Finnes det noe register over døde i USA etter 1920 ?Jeg skal nå skrive og be om en attest fra indexen over Robert Engh. Dette tror jeg nå skal gå greit.Du er en knupp Laila.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Laila Et spørsmål til. Hvordan sender jeg pengene for å få sertifikatet. Jeg synes det var litt vanskelig å forstå.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei igjen Laila.Jeg gir meg ikke. På FamilySearch finner jeg følgende:Lydia Elisabeth Engh, født 05.08.1918 Iowa. Foreldre Wallace Valmar Engh og Alma Caroline Tillman.Fred Engh, f. 28.12.1926, Pocohontas Iowa, foreldre Wallace Valmar Engh og Alma Caroline Tillman. Kan dette være personene? Kan Valmar stå for Valdemar ?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Var det ikke mulighet for å bruke kreditkort eller visa der da? Jeg har gjort det flere ganger, og føler det helt uproblematisk.Ellers kan du kjøpe 'international money order' på posten eller i banken. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe. Her traff vi akkurat!!!Jo, det ser tilforlatelig ut! Flink jente! La meg myse litt rundt, så skal vi se!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel..... International Genealogical Index - Norway 1. Wallace Valmar ENGH - International Genealogical Index / NO Gender: M Birth: 3 Apr 1900 Oslo, Norway3. april stemmer i hvertfall! Wallace Valmar ENGH Sex: M Marriage(s): Spouse: Alma Caroline TILLMAN Marriage: 1933 Of Oslo, Norway Matches: International Genealogical Index/Norway - 2Det henger på et veldig råttent greip..... Men, nå skal sies at det er veldig mye vrøvl på Familysearch. Dette er ikke uttrekk fra kilder,men donerte data til IGI. Det er ikke noen navn på 'submitter', så det kan jo hende at de forskjellige data er gitt av forskjellige folk. Det som er helt sikkert (nesten), er at det er familie som har donert det! Så, det er synd at det ikke står hvem....Jeg har dog magefølelse at det er rette personer... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei.Ja dette kan jo høres noe rart ut, men jeg vil forsøke å skrive til to damer jeg har funnet adressen på, den ene i Iowa, Esther Engh og Lydia Engh i Minnesota. Det kan jo hende de kan ha opplysninger.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.