Gå til innhold
Arkivverket

[#7857] Nils Andersson BEFRING (f. 1780 ) Stardalen i Jøl

Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Nils Andersson Befring ( min farfars farfar ) var gift med Marte Andersdotter Veiteberg , 8/6 1800.HVEM VAR DERES " FORFEDRE " ???Deres sønn ; Anders Nilsson Befring f.1801 ble gift med Ågote Johannesdtr. Fonn i 1829.Og deres sønn igjen Anders Andersson Befring f.1832 ble gift med Engel Ellingsdtr. Veiteberg - Muren ( Dvergdal )De forpaktet Kjøsnes i noen år, før de kjøpte Viken (6) på Skei.De fleste barna bar slektsnavnet Viken. Samuel Andersson tok navnet Kjøsnes og flyttet til Nordfjordeid. Min oldefar Anders Andersson (Befring)Viken giftet seg med Brita Mosesdtr. Skrede og kjøpe gård på HERSTAD i Naustdal. Tapte gården pga. odelrett, så de dro til Nøtterøy i Vestfold. Tre av deres sønner dro til USA og Canada.Skulle noen kjenne seg "igjen" - ta kontakt med meg !ETTERLYSER SAMTIDIG OM NOEN HAR ET EKSEMPLAR AV :"SOGA UM JØLST " av Albert Joleik og SELGE meg ?Har du også dine forfedre i Stardalen - send meg en mail ; j.hersta@frisurf.noMvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant denne Niels Andersen på Familysearch: Niels Sex: M Event(s):Christening: 29 Feb 1780 Place: Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway Parents:Father: Anders NIELSEN Mother: Ingebor KNUDSDRI 1801-tellingen finner jeg Ingeborg Knudsdatter, 62 år, som enke på "Berving" gård, boende hos sønnen Niels Andersen og hans kone Marthe Andertr, som det står. Det må jo være feil at Niels er 74 år når moren er 62! 1246 Niels Andersen Huusbonde 74 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeb. M 1247 Marthe Andertr Hans kone 22 Begge i 1ste ægteskab K 1248 Rasmus Anbiørnen Tieneste folk 39 Ugift M 1249 Anders Andersen Tieneste folk 18 Ugift M 1250 Marthe Zachariatr Tieneste folk 38 G. 1ste gg K 1251 Anne Colbensdtr Ubesl. pleieb. 1 K 1252 Ingebor Knudtr Huusb. moder 62 Enke efter 1ste ægteskab Har levebrød hos sønnen K 1253 Sisellie Danielsd Kone 76 Enke efter 1ste ægteskab Inderste lever af haandarbeide KHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror dette er din Marthe: Marte Sex: F Event(s):Christening: 24 Jan 1779 Place: Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway Parents:Father: Anders COLBENSEN Mother: Mari DANIELSDRNavnene passer med navnene på Weteberg (Veiteberg) gård i 1801.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant dette giftermålet på Vedeberg: Anders COLBENSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Anne DANIELSEN Marriage: 1758 Vedeberg, Sogn Og Fjordane, NorwayHer heter kona Anne Danielsdatter. Det passer med folketellingen 1801. Kanskje Mari er feil da Marthe ble døpt? Har du adgang til kirkebøkene? Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vet ikke om dette har interesse, men et par kilometer fra der jeg vokste opp i Vardal ved Gjøvik finnes det en del slekt som stammer fra følgende som "utvandret" ca 1882/85 fra Jølster: Sygnhild Knutsdatter Befring 1852- g m Knut Andersen Møklebust 1841-og Bendik Knutsen Befring 1844- g m Johanne Marie Absalonsdatter Førde 1848-Har en del etterkommere hvis det har interesse.mvh Geir Geir.Thorud@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Jørn Herstad  ( j.hersta@frisurf.no )

Jeg får ikke helt, alt til å stemme..? - Så jeg tar problemstillingen opp igjen - og håper at noen kan hjelpe meg med min 'Blod-linje' De første 5.generasjoner fra min far´s farfar har jeg fått bekreftet, - men fra 6.generasjon og 'bakover' er det noe uklart...??Vel, min far´s farfar ...osv...:1) Anders Andersson (f.Befring) / Viken ( 1859-1925 ) senere HERSTAD i Naustdal. g. m. Brita Mosesdtr. Skrede ( f. 1853 ) Skei i Jølster.2) Anders Andersson Befring ( 1832-1863? ) senere VIKEN (nr 6 ) g. 28.10.1855 m. Engel Ellingsdtr. Veiteberg/Muren (Dvergsdal) (8 barn.)3) Anders Nilsson BEFRING ( f. 1801) Nilstunet i Stardalen. gift i 1828 med Ågote Johannesdtr. Fonn. (6 barn.)4) Nils Andersson BEFRING ( f.1780) Nilstunet/Stardalen gift i 1800 med Marte Andersdtr. Veiteberg (f.1778) Flere enn en sønn...??5) Anders Nilsson BEFRING( f.17-- ? død før 1800 ) Nilstunet i Stardalen. Gift 2.10.1776 m. Ingebor Knudsdtr. Åmot ( f. 1739 )Flere enn en sønn...??Var denne Anders 1 x gift i 1744 m. Anne Jesperdtr. Flatjord ??? - hadde de noen barn ?? Eventuelt hvem ??6) Nils Anderson BEFRING(f. 1690) Nilstunet i Stardalen. Gift 6.1.1715 med Alhet Joensdtr. Navnløs ( Søndre eller Nordre ??)7) Anders Crispinussøn BEFRING (f.ca. 1634 ) Gift med Seselje Olsdtr.Kjøsnes,Skei i Jølster.8) Crispinus Andersson ( f. på Nedrebø .ca.1603) gift til BEFRING med Gjertrud på Nilstunet i Stardalen, ca 1630. Gjertrud døde i 1691. ( C.A. bror til Nils A. N. - far til Lennsmann Jens Nilsson Nedrebø)Så spørsmålene mine blir ; VAR GJERTRUD BEFRING ; gardjente eller enke ?Hvem var hun - eventuelt gift med ?Hvem var hennes foreldre på Nils-tunet ?9) Anders Crispinussøn Nedrebø (ca. 1570-1643 ) Gift med Johanne Olufsdtr. Furebø, Førde ( døde i 1656 )10) Sogneprest Crispinus Johannesson ( døde i 1572 ), gift med Kari ( Tollefsdtr.?)11) Johannes Sogning ( f. ca. 1500 )Er det noen som vet noe mer omkring Befring-brukene før 1800 ??Dette var mange spørsmål - så jeg er meget takknemlig for kommentarer ev. rettelser eller tilføyninger .Mvh. Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.