Gå til innhold
Arkivverket

[#7858] Frosta / N. Trøndelag

Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg med mer informasjon om: Marie Mortinusdatter f. 1852 i Frosta. Finner henne som tjenestepike på Faanes Nedre i Frosta på 1865 tellingen, klarer ikke å finne henne senere. Mvh. og på forhånd takk Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Trondheim er kanskje for langt unna - men jeg fant en Marie Nicoline Mortinusdtr. Bye f. 9.10.1852, døpt 28.11.1852 i Trondheim. Foreldre: Mortinus Bye og Kirstine Nielsdtr.Jeg fant henne heller ikke senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Heidi Du var raskt ute og tusen takk for det,dessverre så tror jeg ikke det er samme person. Men jeg er takknemlig for all informasjon noen kan finne. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Har du sjekket ut om den Ovedi(e) Mortinusdatter som bor på Nordfjæren nordre i 1900 kan være Marie - og at hun er oppført med halve fornavnet? Slikt skjedde jo... Hun kan jo evt være en søster av Ovedi(e).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

God dagen,Den Ovedie Mortinusdatter som nevnes i 1900 var vel på den tida husmor i Nordfjæra. Hun var født i 1851, og døde i 1930. Frostaboka omtaler henne bare som Ovedie, hvilket nok er det rette. Hun vaR "uekte" datter av Mortinus Jonsen Nordfjæra, og Karen Anna Auren. Etter det jeg kan se av Frostaboka, var hun Mortinus' eneste barn (han ble gift, men ingen barn nevnes). Tviler sterkt på at dette er et spor. - Desverre.Mvh Arne Langåseutrollet@hotmail.com - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og her sitter man fortsatt. Takk for svarene fra Rune Bjerka og Arne Langås.Jeg har registrert denne Ovedie,men ikke gjort noe med det. Kanskje jeg har funnet Marie Mortinusdatter, men jeg lurer på om Frosta noen ganger ble skrevet Frostad. På 1900 tell. for Trondenes finner jeg Ole Kristian Hanssen f. 1849 i Namdalen. Gift med Marie Hanssen f. 1852 i Frostad. Hva tror dere?Hvis det skulle være den rette Marie, så er det å finne ut om årene mellom 1865-1900. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Morn der!Arne burde egentlig ha vært i seng nå, men... Vel... Folk i nød reddes først!OK, spørsmålet var Frostad. Jo da, enkelte skriver Frostad i stedet for Frosta. Dette er utbredt i folketellinger (og andre steder også). Likevel, "Frostad" betyr ikke nødvendigvis Frosta sogn; mange med fødested Frosta ("Frosten", "Frostad", "Fraasten" og andre lykksalige formuleringer) kan like gjerne referere til Åsen. Åsen var, og er, et sogn tilhørende Frosta prestegjeld.Mens disse linjer har blitt skrevet har jeg foretatt et søk i 1875-tellinga på DA. Jeg må dessverre skuffe deg - Ole Chr. Hanssens kone Marie er i denne tellinga oppgitt å være ei Pettersdatter. En må vel gå ut fra at dette er korrekt.Får se om jeg kan finne noe om "di" Marie i andre kilder.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ta fåglarna til hjelp, og du skal finne. En "systematisk" gjennomgang av menn med Mortinus-liknende navn i 1865-tellinga ser ut til å gi resultater:På plassen Åtloelva ("Elven") nevnes i 1865 husmannen Mortinus Haldorsen, f. 1821, og kona Ingeborg Anna Gudmundsdatter, f. 1826. Disse finner jeg også igjen på s. 110-111 i den nye Frostaboka (Frostaboka bd. V). Paret ble gift i 1848; dette var Mortinus' andre ekteskap.Deres første barn, ei datter, så dagens lys i 1851, og ble gitt navnet Marie. Etter hva Frostabokas forfatere har funnet ut, er dette den Marie som tjente på Fånes i 1865!Så langt skulle en tro at alt var bare fryd og gammen, men den gang ei... Hvis mine antakelser stemmer, vil de neste linjene føre deg et steg eller to tilbake. Dattera Marie fra Åtloelva ble gift med fisker Magnus Sakariassen (f. 1849). De losjerte hos hennes far i Elva i 1875, og hadde da en sønn, Søren Martin Magnussen, f. 1874! Den Marie du søker skal ha fått ei datter på Sparbu i 1874, var det ikke slik? Jeg er lei for det, men det ser ikke ut til at dette er samme person. Nå har ikke jeg nøyaktige data på Søren, men det kan se noe mørkt ut akkurat nå.Står det noe sted at Marie Mortinusdatter Oksur var fra Frosta? Hvis ikke, er det jo muligheter for at du kan finne henne noe nærmere Sparbu.Lykke til videre!(Håper du ikke sitter oppe og leser dette slik at det tar knekken på nattesøvnen din)Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Arne! Man skal få seg endel snuteslag når man har denne hobbyen,men her er det bare å stå på. Jeg gir meg nok ikke(sta som eselet) Tusen takk for hjelpen, håper jeg ikke har skremt deg bort med mine problemer. Ha en god dag. Mvh. allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hoppsan,Ny dag, nye muligheter (trolig heilt fra "skrætsj"). En del ting dukka opp mens jeg satt og leste gjennom dine postinger i natt. Jeg hadde planer om å skrive noen linjer da, men klikka maskina og deretter klikka jeg, så ja... da var det brått slutt.Uansett, tre ting dukker opp:1. Ei Maria Mortensdatter (27), i 1865 boende sammen med mor og søster på en plass under Lein (Lænn), i tellinga omtalt som "Lehnpl*" i Sparbu. Kan dette Maria avvises?2. Blant Martine Kristines faddere i 1874 nevnes en Martin Mortinussen Steinkjer. Kan dette være far/bror av Maria?3. Kona til Karl Stigum kalles Marta, f. 1852 i Steinkjer. Er det sjekket om dette kan være feil for Maria?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Beklager at jeg ikke svarte deg igår, man må rive seg løs fra PCen når dager i familien skal feires. Maria Mortensdtr. har jeg vært innom tidligere, hun gled vel ut av bildet når navnet Mortinus dukket opp.Martin Mortinussen kan være familie, etter navnet kanskje en bror......Hvem vet, for jeg finner ham ikke. Fam. Edvard Andersen Hervik (tell.1865)i Stenkjær er gift med Kjerstine Nilsdtr.Hun har en sønn fra 1 ektesk. Martin Mortensen f. 1854 i Levanger Edvard og Kjerstines to døtre Anna og Eline Kristine f. i 1862 og 1864. Anna g.Pettersen tror jeg er den tanta Anna som min far snakket om i alle år. Hun tok seg av og hjalp barneflokken når min farmor Martine Kristine Henriksdtr. Rokkones døde i 1915.(Trondheim) Hun flyttet senere til Bergen og døde i 1940 årene.Derfor grenen Rokkones i Bergen forbarna flyttet etter. Når det gjelder Eline Kristine g. Amdahl (Trondheim) var to av hennes barn fadre for min fars yngste bror (1913) Derfor lurte jeg på om kanskje denne Martin skulle hete Mortinussen eller Martinussen istedenfor Mortensen. At der også var en søster i familien.Men har ikke klart å løse denne floken.Så nevner du Stigumfam. som også har vært aktuell De fikk en pleiedtr. i 1875 som het Kristine Henriksdtr. og var ett år. Kunne dette være min farmor? Fam. reiste fra Rennebu i 1890 uten å opp- gi neste adr. og så dukker Eilert Stigum opp alene i Bergen (tell.1900) hos sin sønn og noe mer har jeg ikke klart å finne ut. Dette med Martha/Marie har jeg ikke tenkt på og må under- søke i bygdeboken. Jeg må nok en tur ned på universitetet idag for å se i bøkene. Takker deg for forslag om nye innfallsvinkler, og tar med glede imot alle andre forslag også. Det er godt å få litt hjelp og ideer på veien, så jeg er veldig takknemlig for det. Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

God dag igjen,Morten, Martin, Mortinus, Martinus, Marthin, Martinius whatever... Noe vinglete kan vel tellingene være. Hva er så det rette navnet? Tja, hva var han kjent som? Hva skreiv han sjøl?Vanskelig å si i dag kanskje. Uansett, ved søk i folketellinger kan vel ingen utelukkes.Bare for å forverre situasjonen enda mer: Ei kvinne kalt Karen Gjertine gikk i det daglige under navnet Gjertine. I 1865 står hun som Karen G. En eventuell Martin kan jo ha het Ole Martin e.l., og kan være oppført som Ole M....Den siste kommentaren er ikke på noen måte skrevet for å være "slem", dette kan være tilfellet i 1865-tellinga (og trolig også en drøss andre kilder).Hva annet kan jeg si enn "lykke til"?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!Takker så mye for alle tips du har kommet med. De kommer helt sikkert godt med,og jeg har lært noe nytt. Takk skal du ha. Ha det godt, Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.