Gå til innhold
Arkivverket

[#7860] Etterlyst i de fleste forum. Henrik Gustavussen, f


Gjest Beate Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hagen

Hei! Jeg må bare prøve meg på Han Henrik Gustavussen igjen. Han er etterlyst i alle de forum jeg kjenner til, men mannen er borte...!Han er i folketellinga for 1865, Dverberg kommune, Nordland opplyst å være født i 1797 i Torsken Prestegjeld, men i hans begravelse i 1868 er det opplyst at han er født i 1797.Han ble gift med Riborg Helena Knudsdatter Orning 10. okt.1824 De fikk barna: Karoline f.1833 Grete Helene f.1836 Anna Bergitte f.1830.Jeg har prøvd å søke på han uten fødested, men ingen passer. Har prøvd å lete gjennom alle treff på "HEN" fornavn og "G" etternavn i hele landet, men ingen passer...Har tenkt at han kanskje har tatt et annet etternavn, at foreldrene var døde før 1801 og at han var bortsatt, men det har ikke hjulpet å tenke.Er det noen som gar tilgang til kilder eller ideer om hvordan jeg kan komme "inn" på denne mannen som stopper hele linja mi?! Vennlig hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Har du vurdert muligheten for hans oppgitte fødested kan være feil? Gustavus/Gustav er jo ikke et navn som en finner ofte som farsnavn ved ft 1801. Sverige er ikke så langt unna.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje du alt har gjort det, men har du sjekket kirkeboka for f.eks. Torsken prestegjeld. Du forteller også at han ble gift med Riborg og de fikk barn, men ikke hvor dette foregikk. Døde han i Dverberg kommune dato? 1868?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I enkelte prestegjeld er ikke barnas etternavn oppgitt i FT-1801 (f. eks. Stokke i Vestfold). Dermed vil man ikke få treff på disse ved søk på etternavn. Har du prøvd å søke etter faren (Gustavus el. l.)?Fødselsåret kan også være feil. Det er ikke usannsynlig at han er født etter FT-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei allesammen!takk for interesse og tips. Har tidligere erfart at tips kan hjelpe på vei.Henrik Gustavussen ble gift og levde til han døde i 1868 i Dverberg på Andøya. Det er der han blir oppgitt å være opprinnelig fra Torsken Prestegjeld.Jeg har vært inne på tanken at han kan være innflytter, men jeg har aldri tidligere opplevd å "stått fast" ved at anene var fra Sverige eller kvener av etnisitet. De var, synes det for meg, flink til å få med etnisitet helt fram til 1900 i hverfall.Jeg har også søkt på varianter av "HIN" og "HEN", og hans fars navn Gustav i utallige varianter, men ingen "stemmer" med alder og mulig geografi rundt Torsken og omengn.Kirkebøkene og andre protokoller for Torsken gikk tapt i 1845, da Berg kirke brant ned.Men kanskje noen vet om andre veier...? Kan det være at det finnes noen militærruller, eller har peiling på skifte register for Torsken?Men det kan jo også være så enkelt som at opplysninga om Torsken Pretsegjeld er skrivefeil og skulle stått på naboen... Det er mer kan være og hvis i denne mannens liv en jeg har ideer om å løse den. Og vi har ikke vært få av fjerne slektninger som har møttes i etterlysninger om denne mannen.Men denne debattsiden er jo svært aktiv, så jeg har enda håp om et ørlite spor...Ha en fin dag. Vennlig hilsen Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket krk.bøker fra Dverberg. Død 21/5 1868 enkem. Henrik Gustavsen 69 år, oppholdssted Myhre.Krk.bok nr. 5: Gift 1824, par nr. 9 ungkar Henrik Gustafs... 25 år...af gården Myhre i Dverberg hovedsogn? og pike .... Jeg hadde en del problemer med skriften, så jeg overanstrengte meg ikke for å lese det. Overlater det til deg.Det kan ihvertfall tyde på at han kan være født 1799/1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror ikke kirkebøkene for Torsken gikk med i brannen i Berg. Jeg mener bestemt at jeg har sett 1700-tallsbøkene på riksarkivets mikrofilmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hos riksarkivet.no står det følgende: Berg og Torsken Torsken og Mefjord tilhørte Trondenes prestegjeld til 1761, da de ved reskr. 05.07. ble gjort til to selvstendige prestegjeld. Reskr. 10.08.1810 slo Berg og Mefjord (Midfjord) sammen med Torsken til ett prestegjeld. (Det var da allerede blitt bestemt, iflg. reskr. 13.01.1809, at Mefjord kirke skulle nedlegges og et forsamlingshus bygges i stedet.) Berg var hovedsokn i det nye prestegjeldet. Etter kgl. res. 01.06.1876 ble det bygget kapell på Senja Nikkelverk. Alle kirkebøker og en rekke andre protokoller gikk tapt da Berg prestegård brant høsten 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser forøvrig at det bare finnes 66 Gustav(us)er ihele landet i 1801-tellinga. Jeg har ikke funnet noen med sønn Henrik (e.l.), men barnet behøver jo ikke ha blitt født før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser forøvrig at det bare finnes 66 Gustav(us)er ihele landet i 1801-tellinga. Jeg har ikke funnet noen med sønn Henrik (e.l.), men barnet behøver jo ikke ha blitt født før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei!Ja, her er det jo fortsatt håp. Må prøve å få tydet kikeboka for Dverberg, det kan jo hende at det står mer der. Og vi har hjelpsomme arkivarbeidere som er flinke å tyde.Je har alltid gått ut fra at alt gikk tapt, så det vekker jo håp om at klokkerbøkerne er (uleselige som vanlig sikert..) tilgjengelige. Da er det jo et håp om å finne min Henrik som konfirmant kanskje. Jeg var ikke klar over at klokkerbøker lå på nett, så det var gode nyheter. Synd at de mulig aktuelle årene er borte. De er da forhåpentligvis i en orginal. Er det virkelig slik at de oppbevarte klokkerbøkene en annen plass. Det var jo ei lykke for oss granskere. Det er jo virkelig håp for meg å finne et farsnavn."Slekta" henger over meg og er håpfulle, så det er bare å labbe på Statsrkivet en gang til ved en fridag!Jeg har prøvd å lese i bygdebøkene for Torsken, men hadde så lite holdepunkt at det ble mest interessant lesing om alle andre gårder, folk og fe... i håp om at en familiefar ved navn Gustavus e.l skulle dukke opp.Jeg er veldig fornøyd med god hjelp. Jeg har en del flere kilder nå og fått en god bekreftelse på et logisk søk etter problemanene.Takk! Med vennlig hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei! Jeg prøvde meg først på tipset fra Erland om å søke på klokkerbøkene i håp om å finne en Gustav som gifter seg, men neida..Etter noen stive timer på Statsarkivet i dag er jeg ikke kommet noe nærmere min godeste Henrik. Jeg finner han i Dverberg der han gifter seg, men ingen opplysninger om foreldre.Jeg har lett på alle de naturlige årene rundt 1799 og 1800 (Som er borte i orginalen også). Fikk hyggelig hjelp på Statsarkivet og vi prøvde oss på et prosjekt om å finne han som konfirmant, men jammen var det hull i klokkerbøkene fra 1811 til 1833 også. Hva kan jeg finne på nå da?! Dersom det er noen der ute i landet med en glup ide så mottas den med stor takk... Vennlig hilsen Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Sannsynligvis et skudd i blinde ... På motsatt side av Senja i forhold til Torsken, i Gisundet, omkommer 32-årige Gustav Jacob ved kullseiling i 1799, jordmann fra Øyfjord, iflg kirkebok for Lenvik. I skifteprotokollene for Troms her på DA finnes han igjen: 5158 Gustavus Jakobsen Øyfjord Gisund S&T 149 1804-1805 470 Det går jo an å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Heisann!Ja, dette var en teori å kikke nærmere på. Det er ikke sikkert at tanken er så stort blindeskudd. Fant Gustav jacob i Lenvik, men ikke under dåp, konfirmasjon eller vielse. Tenkte jeg kunne finne hans kone på det viset.... Så da på geografien og prøvde meg på en variant av Henrik Jacobsen og fant en som var 4 år i 1801 i Stønnesbotn, Hillesøy, som jo er "like over fjorden" fra Gisundet og Lenvik.Enken het Guru Poulsdatter og barna Karen og Henrich. Spennende tanke, men kommer jo ikke helt i mål. Så for å få den tanken bekreftet eller avkreftet må noen som kjenner til Guru eller Gustav Jacobsen finnes. Og selvsagt finne til skifteprotokollen du tipser om. Jeg fant forresten samme Gustav i Tingbøkene for lenvik og gisund og der står det at han var lagrettsmann og død samme år (1799). Kan være...Vennlig hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

skifteprotokollen får du helt sikkert god hjelp med på statsarkivet. Jeg har ofte fått tilsendt kopier fra protokollene, raskt og greit, så du bør i hvert fall bli godt hjulpet ettersom du bor i nærheten og vel kan møte opp med ditt eget blide åsyn §;c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Og skulle dette være et spor, så finnes Guri Poulsdatter hos Family Search, døpt i Lenvik 26. august 1764, med far Poul Villumsen. Lykke til! Hilsen Liv-Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei!Takk for oppmuntringen og tips i søket etter den forsvunnede Henrik! Det hadde vært ubeskrivelig morsomt dersom Gustav Jacobsen er opphavet...så skifteprotokollen vil bli "åpnet" med andakt og spenning.Vennlig hilsen Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.