Gå til innhold
Arkivverket

[#7861] Bernt Ellefsen

Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Jeg prøver igjen. Jeg har enda ikke klart å finne min manns tippoldefar Bernt Ellefsen. Her er en oppsummering om det jeg veit. Bernt Ellefsen og Agnes Eliasdatter/Nilsen f.03.06.1885 får til sammen 3 barn. Gyda f.22.03.1905 i Asker, Ruby f.13.05.1911 i Canada og Norman født i 1929 i Asker(?). I kirkeboka da Gyda ble født står det at Bernt var ugift veiarbeider, f.1871, ukjent bosted. Min manns bestemor mente at det bare var 4-5 års aldersforskjell på dem. I følge kirkeboken er det 14 år! Kan kirkeboken ta feil, eller husker hun så galt? I følge min manns bestemor (som lider av dårlig hukommelse) reiste Agnes og Bernt sammen til Canada rett etter at Gyda var født. Gyda ble bortplassert hos sin tante. Jeg finner Agnes i passasjerlistene på båten Eskimo med avreise 13.06.1910 til Canada. Hun står oppført som ugift fabrikkarbeiderske. Men, jeg finner ikke Bernt Ellefsen på listene. Hvor har det blitt av han? De ble visst i Canada i 11 år. Finnes det tilgjengelige lister for hjemreisen noe sted? Agnes Nilsen har jeg funnet foreldrene og besteforeldrene til, men Bernt er helt håpløs. Jeg finner ikke Bernt Ellefsen i FT 1900. Jeg finner ikke ekteskapet deres. Siden Agnes ble oppført som ugift i 1910, så ble de antagelig gift i Canada. Hvis de ble gift? De bodde i hvert fall sammen resten av livet. Jeg tror at Bernt Ellefsen døde i Norge, men jeg finner ikke ut hvor han er begravet. Yrket hans gjorde at de flyttet mye rundt. Siden jeg ikke veit hvor han er født, gift eller begravet, så hadde jeg håpet at jeg kunne finne han på passasjerlistene til og fra Canada, men jeg finner ingenting.Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få. Hilsen Kari Anne Støyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Kan det være at han hadde fått hyre på båten? De som arbeidet ombord står nemlig ikke i passasjerlistene. Vet du forresten hvor i Canada de havnet? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Laila.Jeg veit ikke hvor i Canada de havnet, men jeg veit at han jobbet med å lage veier der også. Så jeg tror kanskje han bodde på anleggsplasser rundt i landet. Jeg veit veldig lite om dem. Jeg tror det har vært litt hysj-hysj om denne siden av slekta. Og min manns bestemor husker ikke så godt lenger. Jeg fikk litt inntrykk av at Agnes var litt "løs-sluppen" og bodde sammen med Bernt på anleggsplassene. Jeg veit ikke om de noen gang ble gifte.Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Hvis din manns bestemor har rett i at det var fire-fem års forskjell, er det en i folketellingen 1900 som passer, nemlig på nedre Ruud i Askim: Bernt Ellefsen, ugift, kanalarbeider, født 1881 i Tvedestrand.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda flere spørsmål... Når de så kommer hjem igjen, hvor i Norge bodde de? I Oslo? Da har du i hvertfall muligheter på Oslo Byarkiv. Og, ble Ruby med hjem til Norge og? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forresten en Ruby (vet ikke om dette var en gutt eller jente?) i begravede fra heile landet (fødselsdatoen er 1 dag feil.... Ruby SvendsenJeg tror du må jobbe deg bakover fra ungene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Jon. Jeg har også lagt merke til han i Askim, men det blir bare å gjette. Jeg slo det dessuten litt fra meg igjen da det i kirkeboka stod at han var født i 1871. Jeg tror de bodde i Asker da de kom hjem igjen fra Canada. Jeg har hørt at de drakk mye og turte ikke ha barna hjemme fordi de var redd for at barnevernet skulle hente dem. Så barna vokste stort sett opp hos søsteren til Agnes (Pauline Olsen), og senere hos eldestedatteren Gyda da hun ble gift.Ruby ble med tilbake til Norge, men så vidt jeg veit bodde hun i Oslo, ikke i Eiker. Hva med konfirmasjon? Hvis Ruby bare var 11 år da de kom tilbake, så er hun kanskje konfirmert i Norge. Men hvor? Jeg skal prøve å få noe mer ut av min manns gamle bestemor, men jeg trur det er håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.