Gå til innhold
Arkivverket

[#7863] Birkenes, Aust-Agder: Peter O. Kristensen/Ane Kri


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

I folketellingen for 1865 er Peter O. Kristensen 15 år. Mor hans er Oline Nilsdatter på Nedre Haabesland i Birkenes. Hva heter faren?Ane Kristensd. på V. Birkeld i Birkenes er 37 år i 1865. Hvem er far hennes? Er der skyldskap mellom Peter O. Kristensen og Ane Kristensdatter?Mvh Benn Limann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Familysearch har Oline Nilsdtr. gift med Christen Gundersen 29.7.1840, fra kirkeboka for Birkenes.Så dette paret er nok ikke foreldre til Ane! Men Ane og Peter kan jo ha samme far, likevel... Jeg ville sjekket originalen for giftemålet mellom Christen og Oline, for å se om han var enkemann!Av Aner med Christen Gundersen som far (uten at vi vet det er den samme C.G.!) finner jeg kandidatene: Ane Christine Christensdtr. døpt 21.10.1827 i Fjære, mor Birthe Gurine Hansdtr. (C.G. og B.G.H. gift 22 Nov 1826 i Fjære) og Anne Kirstine Christensdtr. fra Kvinesdal, døpt 25.12.1829, mor Kari Osmundsdtr.Andre kandidater for Ane er: 1) Anne Kistine Christendsdtr. fra Eide/Hommedal døpt desember 1827, foreldre Christian Christensen og Helene Olsdtr., 2) Anne Christensdtr. fra Evje, døpt 2.9.1827, foreldre Christen Johnsen og Gunhild Christensdtr., 3)Anne Elisabeth Christensdtr. fra Valle, døpt 30.9.1827, foreldre Christian Niels. og Asper Gullufsdtr. 4) Anne Cathrine Christensdtr. fra Valle døpt 15.4.1827, foreldre Christen Rejersen og Anna Torchelsdtr. 5) Anne Martine Christensdtr. fra Lyngdal døpt 28.1.1827, foreldre Christen Johnsen og Anne Marie Hansdtr. 6) Anne Christensdtr. fra Kvinesdal, døpt 21.10.1827, foreldre Christian Andersen og Inger Madsdtr. 7) Ane Christensdtr. fra Gjerstad, Nedenes døpt 9.5.1828, foreldre Christen Larsen og Marthe Christensdtr. 8) Anne Christesdtr. fra Evje, døpt 6.7.1828, foreldre Christen Knudsen og Ragnhild Aslagsdtr. 9)Ane Christina Christensdtr. fra Fjotland, døpt 20.9.1829, foreldre Christen Rasmussen og Karen Dortea Larsdtr. 10) Ane Elene Christensdtr. fra Arendal, døpt 22.4.1829, foreldre Christan Fredrik Christophersen og Anne Margrethe Jørgensdtr. 11) Anne Bergitte Christensdtr. fra Risør, døpt 5.6.1829, foreldre Christian Torkildsen og Grethe Jensdtr. 12) Anna Torine Christensdtr. fra Øyestad, døpt 18.10.1829, foreldre Christen Hansen og Gullborg Laersdtr. 13) Anne Marthilde Christensdtr. fra Øyestad, døpt 6.12.1829, foreldre Christen Andersen og Ingeborg Olsdtr. 14) Anne Gurine Christensdtr. fra Valle, døpt 4.10.1829, foreldre Christen Nielsen og Askjer Gulufsdtr.Fant ingen født i Birkenes, kanskje er ikke bøkene med dåp derfra registrert, slik at din Ane ikke er blant disse i det hele tatt... Du får luke ut de uaktuelle!Forøvrig har brødrene Landsverk en stoor slektsdatabase fra området (50 000 navn)... Du kan jo prøve: http://www.geocities.com/rlandsverk/slekt.htmHeidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for interesssante innfallsvinkler, Heidi. Før jeg går utenbygds ville jeg gjerne ha sjekket hva Johan Tveide skriver i bygdeboka si. Er det noen av leserne som har tilgang til Birkenes bygdebok? Jeg mener Ane Kristensdatter skal ha tilknytning til Flaa-ætta. I folketellinga for 1865 står hun oppført under V. Birkeld.(Havane?)Mvh Benn Limann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her må du nok selv låne bøkene da det er skrevet veldig mye om disse folkene. Det er alt for mye å skrive av her.K: Johan Tveite: Birkenes I gard og grend (gårdshist.) og II Ætt og odel (ættetavler).Bd. II s. 254 Skiftenes-ætta u/ledd VII se Oline Nilsdt., Bd. II s. 294 Uldal-ætta ledd Va Christen Gundersen.Christen Gunders var 1.g. 1825 Grethe Christensdt. Aas 1805-38. De fikk 5 barn, deriblant Ane f. 1828 som 1.gm. Ole Hansen Haabesland og fikk 5 barn som alle døde små. Ane 2.gm Guttorm Andreas Tønnesen Birkeland, til Havana og Usa der hun døde. Christen ble 2.g.1840 med Oline Nilsdt. De fikk 7 barn deriblant Petter Olaus f. 1854 som siste barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for opplysningene, Berit. Jeg har nå fått bekreftet min antakelse om at Ane Kristensdatter og Peter O. Kristensen hadde samme far.Peter Olaus f.1854 har en bror, Christian Bendiks f. 1851, som flyttet til Fjære. I folketellingen for 1900 er Christian Bendiks oppført under Ugland østre med kone Thrine og barna Karl Lie, Odine Amalie og Martha.Er det noen av leserne som kan gi opplysninger om denne familien? Hvilket bind av bygdebøkene for Fjære omhandler Ugland østre?Mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.