Gå til innhold
Arkivverket

[#7864] Rasmus Axelsen født/døpt 28.02.1762 på Hauge i Bre

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I perioden 1752 -1766 har jeg funnet 6 barn født/døpt på Hauge i Bremanger med far Alex.Ved et av barnas dåp står han oppført som Alex Gregoriussen.Jeg finner imidlertid ingen ved det navn gift i Kind .Denne Axel døper et av barna Helle Fæster.Jeg finner imidlertid en Alexander Hellesen fra Fæster som gift i 1733.Er her noen forbindelse?.Kan noen med god kjennskap til Bremanger og kanskje spesielt gården Hauge/Houge , som kan fortelle meg hvem denne Axel er ?Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bent Grotle

Aleksander Hellesen Fester omkom i 1743, skiftet ble holdt i 1746. Fester-slekta hadde jord både på Hauge, Grotle og Holmen på Bremangerlandet.Skifte etter Aksel Jonson ble holdt på Hauge i 1763. Han hadde sonen Helgje (Helle, 4 år).I 1781 ble det holdt skifte etter Mette Ellingdotter på Hauge til enkemann Aksel Griggusson og barna, Rasmus 22 år, Elling 14 år, Margrethe, Pauline og Lisbeth 30 år.Mora til Mette het Agnete Månsdotter og bodde på Berle i 1755 (hun var da enke). Berle lå da i Davik prestegjeld. Det kan derfor være at ekteskapet mellom datteren Mette og Aksel er registrert i Davik.Ut fra dette tyder det på at foreldrene til Rasmus het Aksel Griggusson og Mette Ellingdotter.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Bent. Ja , jeg er kommet fram til det samme etter å ha studert en del skifter i det siste.Denne Angnete Månsdatter , Berle var trolig enken etter Elling Poulsen , Berle.Han døde 28.10.1753 på Berle , 87 år gammel.Var der noen kjent forbindelse mellom Aleksander Hellesen Fester og Aksel Gregoriussen?Man skulle kanskje tro det all den tid Axel døper en av sine sønne Helle Fester.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei!Så vidt jeg kan se fra skiftene er det ikke Aksel Gregoriussen som har sønnen Helle. Faren til Helle het Aksel Jonson. Det virker som man separerer disse ved å skrive Axel Indre Hauge og Axel Houge/Hauge/Houe.Jeg skal se neste helg om ikke Aksel Jonson (som var en meget fattig mann i følge skiftet) kanskje var husmann på en av gardene til Aksel Hellesen Fester eller om det var andre forbindelser.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Kan ikke se noen forbindelse mellom Aksel Jonson og Aksel Hellesen Fester. Dessuten hadde Hellesen Fester vært død i rundt 15 år da Helle ble født. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.