Gå til innhold
Arkivverket

[#7865] Peter Berg / Maren Margrethe Blix, Trondheim 1801


Gjest Per Ølstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Ølstad

Peter Haagensen Berg, f. ca 1759 g.m. Maren Margrethe Blix, f. ca 1772 var mine tipptippoldeforeldre. De bodde i Trondheim i 1801. Deres sønn, Hans Jacob Berg var angivelig født 31.01.1801 men er ikke oppført i folketellingen. Kan noen finne foreldrene til Peter og Margrethe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

iflg Thomas Norum: "Den nordenfjellske gren av Slekten Blix fra Jemtland" var foreldrene til Maren Margrethe Blix: Bataljonskirurg Hans Jacob Blix, f. 1736, d. 1813 eller 1814 og hans 1. hustru (gift 25/11 1770) Ingeborg Katharine Lem, f. 1735, d. 1798 og begravet i Verdal 6/6 Hvem som var Peter Haagensen Bergs foreldre er ikke oppgitt. De giftet seg 27/9 1795. Maren døde 14/6 1856. Peter døde 67/3 1831. Hun var hans andre hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

En stor takk til Terje Pedersen for disse opplysningene. Jeg skal skaffe meg denne boken. Ellers registrerer jeg at Maren var Peters 2. kone. I f.t. 1801 for Trondhjem står det at begge er i første ekteskap. Dette er da åpenbart feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Kan dette vera ei anna grein av same ætt:Ole Christenson Blix, skomakar, gifte seg andre gongen i Stavanger Domkyrkje 25.1.1781 med Helene Pedersdotter. Dei hadde fleire born, mellom anna:Martha Serene Olsdotter Blix, døypt i Stavanger 10.1.1783, gifte seg i Bergen 4.4.1830 med Johannes Erikson Jordanger, døypt i Hafslo (Luster) 25.10.1778. Dei fekk ei dotter i lag:Johanne Helene Johannesdotter, fødd i Bergen 20.2.1819.Er det nokon som veit kvar det vart av denne Johanne Helene?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Lars,hvordan har du funnet frem til at datteren het Johanne Helene og var født 20. februar 1819 i Bergen?Jeg søkte i den digitale kirkeboken og fant Elen Oline, uekte, født 20. februar 1819 av foreldre Joahnnes Eriksen, daglønnet, og Marthe Olsdatter. Denne Elen Oline var døpt i Domkirken 21. mars 1819. Navnene på foreldrene stemmer, så det burde være den du søker. Om datoen er riktig, vel og merke.De andre 3 oppført som født samme dag var gutter, så om datoen du oppgir er riktig, så er vel navnet du har feil. Med riktig navn er det kanskje lettere å finne ut hva som skjedde med pikebarnet?Lykke til!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Else:Dette var ei "pussig" sak. Kyrkjebok for presten for Domkyrkja i Bergen A5 (1808-1820) side 221 syner heilt tydeleg at barnet til Johannes Erichsen og Marthe Olsdatter fekk namnet Johanne Helene. Korleis Digitalarkivet har tolka dette namnet som Elen Oline, er uforståeleg. Saki er rapportert til Digitalarkivet!So eg er framleis interessert i lagnaden til Johanne Helene!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Nærare undersøkingar syner at Kyrkjeboki og Klokkarboki for Domkyrkja i Bergen syner ulike namn på denne jenta. I klokkarboki står det Elen Oline!Og i basen over dødsfall i Bergen er jenta innført som Elen Oline Jordanger d. 5.8.1824 i ein alder av 5 1/2 år. So, gåta er løyst, men kva heitte ho eigentleg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Hei Per.Nå er det lenge siden ang. Theonymus Blix. Jeg har funnet hans forfedre, kone og etterkommere.Det jeg lurer på nå er: Hvor sikker er du på at Peter Haagensen Berg er bror av Johan Ernst Berg? Jeg er nemlig ikke så sikker lenger. Se Ann Lills innlegg 8552 hvor jeg har lagt inn barn av Haagen Larssen Blussuvold, bl.a. PeDer. Kan du evt. svare der så holder vi det samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.