Gå til innhold
Arkivverket

[#7872] Jacob Jansen Møller, Qværnæs 1801

Gjest Randi Sira
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Sira

Jacob Jansen Molle 21 år( Møller ?) står oppført i folketellingen 1801 i Qværnæs, Kristiansund, gift med Mille Marie 20 år. Jeg lurer på denne Mille Marie kan være Mille Marie Foss, datter av Abelone Irgens og Hemming Foss, født 1772 (ifølge familysearch). Alderen stemmer da ikke, men det trenger ikke være noen hindring i første omgang. (Abelone Foss lever som enke i Christiansund 1801)Jeg funderer videre på om disse to kan være mulige kandidater som foreldre til min tipp-tipp oldefar .......Henning Olai Møller, født 1804. jeg er ikke sikker på om han er født i Kristiansund, men han giftet seg og fikk barn der.Hans datter Martine Adolphine, gift Selmer, står oppført med Foss som mellomnavn i 1900, det er derfor jeg har begynt å lure på om det kan være noen forbindelse.Er det noen som kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg kjenner ikke til disse personene, men synes at det å tolke Molle til Møller kanskje virker litt søkt. Min første tanke - når man først er på de trakter - er at Molle = Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Sira

Jo, kanskje det kan være Molde, men det er jo en mulighet for at Molle kan være Møller, mener jeg. Kronglete skrift osv.I folketelling for Kristiansund 1865 finnes en PH Møller født Kristiansund 1804, så det finnes nok Møller på de kanter også rundt 1800 (dersom fødested er oppgitt riktig.)Det finnes også en Jacob Jansen Møller som er født i Bergen 1780 av foreldre Jan Møller og Agnethe Luth, og han finner jeg ikke i Bergen 1801, så det er faktisk en bitteliten mulighet for at Jacob Jansen Molle kunne være ham.....Alder stemmer. (Hans foreldre inngikk giftemål i Borgund, Møre og Romsdal.)Vel, dette er foreløpig bare ren gjetning, men et sted må man jo begynne, og iblant kan gjetninger føre til noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.