Gå til innhold
Arkivverket

[#7876] Sætre i Hurum

Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiI 1793 blir en av mine forfedre født som uekte i Hurum. I kirkeboka er foreldrene oppført som Aslac Helgesen Sætre og Berthe Ingebretsdatter. Barnet får navnet Christian.Men i 1790 er Aslac og Berthe faddere ved en dåp i Hurum. Da er de begge boende på Mork. I 1792 er Aslac fadder ved en dåp, da er han bosatt på Sætre.Er det noen som har kjennskap til gårdene Sætre og Mork i Hurum som eventuelt kan kaste lys over Aslac og Helge.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

HeiDet var to gårder i 1801-tellingen som het Sætre. Den ene var Sætre, under Mørch og den andre Sætre Ødegaard, men det var ingen tegn til "dine" på noen av gårdene.En tur til biblioteket og historiebøkene for Hurum står på timeplanen for min del. Hvis jeg kommer over noe om "dine" før noen andre evt. hjelper deg, så skal du få beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

OK, så var det Sætre-gårdene.Det finnes to bind som S.L.Eier har skrevet om Hurums historie, utgitt 1963. I bind I fra s.316-321 står det en god del om gården, eiere, diverse eierstrider og drift. Det står dessverre lite eller ingenting om arbeidere, tjenestefolk eller husmenn. Og jeg har ikke oppdaget noen av "dine" der.Fra 1500-tallet var flere gårder i Hurum eid av adelsfamilien Huitfeldt, herunder Mørk-Sætre. Hovednæringen var sagbruk - oppgangssager - som går så langt tilbake som på 15oo-tallet. På slutten av 1600-tallet og fram mot 1700 var det en durabelig arvetvist om delingen av Sætre Ødegård og Mørk. I 1751 overtok Drøbak-kjøpmannen Christen Carlsen Sætre-Mørk-skogene og brukene og ble det største dagbruket i bygda. Det var igjen en odelstvist-sak anlagt av Huitfeldt-familien mot Carlsen, så i 1768 overtok justisråd Johan Blom skjøte på Mørk, Holtebrek og Sem. 20 år senere kjøpte Christen Carlsens sønn Nils Carlsen alle eiendommene i Mørk-Sætre.Det må ha vært stor gjennomtrekk av folk, arbeidere til sagbruket, tjenestefolk, bestyrere osv. så litt roting i arkiver kan vel gi resultater.Når det gjelder uekte barn så inneholder disse to historiebøkene flere historier - navngitte - om represalier for par som hadde "utlagt seg" . Flere - spesielt kvinnene - ble sendt til tukthus for denne "forbrytelsen".Synd at det ikke var mer å hente - i første omgang!I 1865 hadde jeg en av mine forfedre Ole Larsen, smed, boende på Sætre gård, så jeg kommer til å fortsette å lete etter mer stoff om denne gården. Vi kan vel holde hverandre informert om noe skulle dukke opp? : ) Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Lars! I tillegg til det som Anne har funnet frem til, kan jeg fortelle deg at gården Sætre var eid av Hans Frantzen til hans død 13.mars 1795.Hans var eldste sønn av Franz Hansen Aaraas (Røyken) og Kirsti Heinsdatter Slotte (ved Nesset hvor jeteen nå er).Hans var gift med Live Jonsdatter Vear (Røyken)(juli 1766 -29 des 1806. Hans og Live hadde barna Kirstie f.1787, Franz f.1790 og Ingeborg f.1794.(Åsen oppi Sætre, bakom Mørk-gården er oppkallt etter denne Franz, nemlig Fransåsen!)Enken Live Jonsdtr. giftet seg igjen 17.Mars 1796, med Amund Larsen (fra Flater i Røyken). (Sammen fikk de 3 barn.)Jeg har kopi av skiftene etter Hans og Live; alldeles grusom skrift å tyde, og må medgi at jeg ikke har kommet særlig langt!Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.