Gå til innhold
Arkivverket

[#7881] Ovene Gunhilda Olsen, f. 1878 i Østre Aker - til A


Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Gran Skjæret

Blant noen gamle bilder jeg har arvet, finnes ett tatt hos Jackson Bross i Rockford, ILL. En gammel slektning mente dette er Ovene Gunhilda Olsen f. i 1878 i Østre Aker og hennes mann, som het Harald (hun husket ikke etternavnet hans) og deres lille datter Eunis. Jeg finner Ovene i 1900, i Kristiania, sammen med foreldrene Marie f. Gulbrandsen og Hans Chr. Olsen, samt flere søsken. Familien flyttet senere til Bærum. Jeg har ikke klart å finne henne blant emigrantene (kanskje hadde hun byttet etternavn?. Dette blir som å leite etter "nåla i høystakken", men likevel - kan noen hjelpe meg? Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ikke bare at Ovene og familien hennes bodde i Kristiania, de bodde på Vålerenga! Bare så det er sagt altså... :o) Fritjofsgate er i dag en liten stump med kun 1 hus (nr. 6) som har adresse til gata. Der bor faktisk etterkommere etter de som bodde i samme huset i 1875. Eika i hagen der er over 100 år gammel. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei Laila. Vet du at besteforeldrene til Ovene (de var mine tippoldeforeldre)bodde i nr. 6 fra 1897 til 1911. De flyttet dit, fra Enebakk, i 1897. Gulbrand Hansen døde samme året, mens Sidsel (Kristensdatter) Hansen døde 11.8.1911. Deres datter Marie var mor til Ovene og bodde i Fritjofsgate 2. Det huset skal ha vært i familien i mange år etterpå, men er sikkert borte nå. Gulbrand og Sidsel leide rom i nr. 6, så det er vel neppe mine slektninger som bor der nå. Synd det, for de kunne kanskje ha vært til litt hjelp. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nei, du har nok rett, det er etterkommeren etter Gina som bor der nå (han er vel oldebarn tror jeg, barnebarnet, altså hans mor, døde i jula 2001, rundt 80 år gammel). Det var Gina som plantet den eika jeg snakket om. Huset står som det gjorde den gangen, bare malt litt. Koselig lite hus. Til og med en ørretdam i hagen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Vil bare rette opp en feil. Det var den eldste søsteren til Ovene, Anna Sofie og hennes mann Anders Marius Andersen, som flyttet til Bærum. Foreldrene til Ovene ble boende i Fridtjofs gate 2 på Vålerenga. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du peiling på om Harald og Ovene ble gift i NOrge? Jeg kan kikke gjennom lysningene fra Vålerenga, og se om de lyste seg der? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Jeg vet dessverre ikke det, Laila. Har du ork til å ta en titt på de første årene etter 1900 hadde det vært kjempeflott. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Øff køøøs! Men, det må vente til i aften....en annen ting, har du sett i de kommunale folketellingene fremover for å se når evt. Ovene forsvant fra Fritjofsgate? (De finnes på Byarkivet i Maridalsveien3.). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Kjære Laila. Jeg synes du skal slippe å bruke aftenen på gamle vielser. Jeg tar meg en riksarkivtur en dag, bare OL er over, og da kan jeg se selv. Byarkivet er en kjempelur idé, jeg har så lett for å glemme det. Du har tipset meg om det en gang før, og da fikk jeg svar på mye av det jeg lenge hadde lurt på.Siden du er en stor vålerengakjenner må jeg fortelle deg at et par av mine oldeforeldre eide Etterstadgata 19 på begynnelsen av 1900-tallet. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du har ikke tilfeldigvis noen gamle bilder av disse husene vel? Vi i historielaget er alltid interessert! Gjerne av folk og fe og!!! En annen jeg kom i kontakt med via nettet hadde et bilde av et gammelt hus i Strømsveien som ingen andre kunne huske å ha sett (og vårt eldste styremedlem er over 80 år!!). Så, nettet blir bedre og bedre....Jeg myser gjerne gjennom litt lysninger. Ikkenoe problem. Skal allikevel se etter andre ting. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Da takke jeg ja til tilbudet ditt. Selv har jeg ikke noe godt bilde, men etter all sannsynlighet kan jeg skaffe deg ett. Det er et fint bilde med noen "kjørekarer" oppe i ei vogn og en "pen" familie som sitter utenfor huset. Da jeg ikke har noen scanner, må du motta det via posten, og da hadde det vært kjekt med ei adresse. Dersom alt går som jeg håper, har du bildet i løpet av et par uker. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

adressen er: Vålerenga Historielag, Hedmarksgata 2, 0658 Oslo Att. L:N.Christiansen Du får bildet tilbake, vi avfotograferer det, og sender bildet tilbake til deg! Dersom du vet hvem som er på det, hadde vi blitt hysteriske.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Dere blir nok bare delvis hysteriske, for jeg vet bare navnene på familien. Kjørekarene er dessverre ukjente. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok da forventer jeg lett hysteri i Enebakk og :o) Vålerenga Lysn. 2 1899-1910 (sidetall ikke oppgitt) 1905 nr. 32(det står 1895 på denne siden, men jeg tror presten har tatt seg en knert), for det er i nr. og datorekkefølgen 1905 Vies i kirken Søndag 28.5.kl 12 1/2. Lysn. 28.5. Harald Kristian Kristensen, skrift?maker, Gøteborgsgaden 1 f. 24.3.1881 i Kr.ia, konf. 1896 Petrus Far: Smedmester Karl Henrik Kristensen Ovene Gunhilda Olsen, syerske, Fritjofsgd. 2 f. 19.4.1878, Østre Aker, konf. 9.10.1892 Oslo Far: Arb. Hans Kristian Olsen Forlovere: K. H. Kristensen, Throvald Meiersgade 69 H. Chr. Olsen, Fritjofsg. 2Tatatataaaa. Jeg myste litt på emigrantene, men fant dem ikke ved første mys. Du får ta tiden til hjelp... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Kjære Laila! Tenk, her sitter jeg på min brede bak og følger med på OL. Likevel får jeg en vielse og, ikke minst, det nye etternavnet til Ovene, dalende ned i fanget. Du er en knupp. En kan bli hysterisk av mindre! Tusen takk fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg satt nå på min brede bak jeg og da *fnis*.... Bare hyggelig forresten, å hjelpe når det gjelder Vålerenga-folk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Eksperimentet er at jeg har brukt digitalkameraet på den gamle fiche-leseren, og vil så sende dette til Astrid, og, det jeg har tatt bilde av, er innføringen av lysningen i kirkeboka for den flotte kjerka på Vålerenga..... Guddameien så nyss-jærrie-dere-er-a??.....fnis... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

God morgen Laila Ja det funka, veldig bra!! Så utrolig gøy!! Alt er visst mulig med data. Bare at du kom på tanken synes jeg er helt utrolig. Hysteriske rop høres nå i Enebakk, med min hese morgenrøst. Jeg var forresten i Vålerenga kirke for ca. et år siden og så i ei av kirkebøkene som ikke var avlevert, for å finne min fars (inntil jeg startet med å snoke i slekta) ukjente søster. Helt enig i at kirka er flott!! Supertaknemlig hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Takker og bukker! En må jo holde seg orientert om hva som går for seg i det vålerengske (og enebakske) vet du :-) En vet jo aldri om det kan ha med f.eks. etterdønningene av Dansbandet Bohnus å gjøre. Dét hadde det visst dog ikke i dette tilfelle! En fin dag til dere alle, hilsen Marius som snart skal bake tysk ostekake fordi han får Norges-besøk denne helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.