Gå til innhold
Arkivverket

[#7882] Hvem var Axel Hauge , Bremanger ca.1760

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Denne Axel Hauge/Houe fikk i alle fall 6 barn i perioden 1752 -1766 på gården Hauge i Bremanger.Ved siste barne fødsel registrert i 1766 er han oppført med etternavnet Gregoriussen.Jeg finner imidlertid ingen ved det navn gift i Kinn , ei heller noe skifte.Et av barna ble døpt Helle Fæster Axelsen.Kan dette ha sammenheng med et ektesap i 1733 der brugommen het Alexander Hellesen , Fæster? Jeg trenger hjelp av alle gode krefter ti å få løst denne gåten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner en Gregorius Gregoriussen, Hammersetter som 07.06.1714 gifter seg med en Lisbet Axelsdatter, Hauge. Hun er trolig datter av Axel Persson Hauge f. ca. 1653. Men jeg klarer ikke å finne at de fikk en sønn Alex Gregoriussen, selv om det utifra navnet virker sannsynlig at de er foreldrene. Kjenner noen til denne familien, og kan noen bekrefte om de fikk en sønn Alex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Tor Kvien

Fæster-slekten holdt for en stor del til på Vågsberget i Vågsøy, og det ser ut som Alexander-navnet går igjen der. Har du søkt under Selje sokn? Deler av Bremanger lå også under Davik sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her er kanskje noe som kan sette deg på sporet: Fra Ålandsboka, Indre-Hauge i Rugsund sokn (Davik hovedsogn): Br, nr 1: Lars Anderson d. ca. 88 år gammel i 1711. br. 1668, sk. 1694 av Wein Echoffs. Gm. 1) Anna Akselsdtr. 2) Ragnhild Ellingsdtr Berle. Hun kan muligens være fra Våge (ved Vågsberget) hvor det er et par stykker som heter Aksel. Men dette er ikke enkelt :=)) Jeg finner desverre ingen Aksel oppført på de Hauge-gårdene som lå til Davik, i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Tor.Jeg skal se nærmere på opplysningene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Tenkte jeg kunne bidra med et par biter til i puslespillet. Gregorius Gregoriussen Hammerset får tinglyst en skjøte fra Aksel Person den 20. november 1713 på Hauge. Det er derfor svært sannsynlig at Lisbet Akselsdtr. som han gifter seg med året etter er datter til Aksel Person. Aksel Person dør i 1724. Bruket til Aksel ble slått sammen med et annet bruk i 1737. I 1740 overtar Aksel Gregoriussen en del av dette bruket. Igjen tyder dette på en nær tilknytning mellom Aksel Person og Aksel Gregoriussen. Hvis du finner skiftet til Aksel Person rundt 1724-1725 tror jeg du finner endel svar der. Ellers finner du slekten bakover for Gregorius Gregoriussen Hammerset i Albert Joleiks Soga om Flora. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Bent. Dette passer bra med hva jeg har funnet selv. Jeg kan ikke se noe skifte etter Axel Persson , men derimot hans far Per Dalsbotn som døde 1679.Det er også skifte etter Axels hustru , Lisbeth Arnesdatter som døde ca.1690 .Jeg får se litt på de skiftene når anledningen til et nytt besøk på Statsarkivet i Bergen byr seg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Atle K. Berle

Aksel Griggusson Hauge* Mette Ellingsdatter Berle. I skifte etter Mette 6.juni-1781 nevnes fem barn: Rasmus Axelsen 22 år Elling Axelsen 14 år Margrethe Axelsdatter * Johannes Houge Pauline Axelsdatter * 1.Niels Pedersen Indre Houge * 2.Per Hansson Indrehus Lisbeth Axelsdatter 30 år, ugift f.~1751Jeg håper at dette er det du leter etter. Mht. skriving av navn i datidens dokumenter, så kan vi bare beklage at noen rettskrivingsnormal ikke fantes, og den enkelte var prisgitt 'skrivekarlen'Atle K. Berle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nok en interessant og spennende informasjon.Det burde bekrefte hva vi tidligere har funnet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Johan Arthur Hansen

Ser du etterlyser Axel Hauge med etternavn Gregoriusson. I skifte etter Gregorius Gregoriusson Valvik kommer det frem en Axel Hauge Bremanger. Kan det være den person du etterlyser? Skiftet lyder slik: Jeg fikk i dag skiftet etter Gregorius Gregoriusson Valvik d ca 1753. Skiftet er datert 20. november 1753 og nevner enken Guri Endresdatter og barna Desiderius Espeset, Axel Hauge, Bremanger, Kari, g.m. Lars Larsen Valvigen, Elisabeth, g.m. Bendix Andersen Batalden, og Jøe, g.m. Mathias Andersen Espeset. Kanskje kan dette belyse noe av dette? Det er nevnt en Axel Hauge på Bremanger i skiftet.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.