Gå til innhold
Arkivverket

[#7883] Sorenskriver Dessen i Gauldal

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Prøver igjen med en etterlysning etter Mads Møller Dessen, som antakelig var 19 år i 1801 (ugift, kontorfolk på Søndre Rakkestad i Høland i Akershus). Han ble gift 7. juni 1808 i Rødenes i Østfold med enka etter sogneprest Ludvig Carl Nielsen, Nicoline Maria født Smith. Mads var da kvartermester.I Rødenes får de sønnen Marcus Gjø Rosenkrantz Dessen 1809. Han blir senere lensmann på Bolsøy (M&R) og Skjerstad (N). En sønn Jonas Severin Dessen blir født på Røros (?), og blir offiser. Marcus og Jonas gifter seg med hver sin søster Roll fra Trondheim. En datter, Inger Desideria Dessen, blir født 1823 på Lunde i Melhus, og gift med sogneprest Fredrik Nannestad Wexelsen.Mads Møller Dessen er kanskje sønn av sorenskriver Morten Dessen i Søndre Jarlsberg (garden Fjukstad i Borre) og hans hustru Aleth Plathe?Håper på opplysninger om opphavet til både Mads Møller Dessen og Nicoline Maria Smith. På forhånd takk for alle opplysninger!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kjenner ikke foreldrene til Mads Møller Dessen, men han er født i Hallund i Jylland.Nicoline Maria Smith er datter av kjøpmann og stadsmusikus i Fredrikstad?, Cornelius Smith, født 1729, begr. 5/12 1782, og Johanne Marie Romedal, født 1738, begr 15/11 1788 i Fredrikstad.Johanne Marie var datter av Nicolay Abraham Romedal, død 1759, som gikk i skomakerlære, men overtok gården Røed i Torpedalen ved Fredrikshald, gift ca 1730 m. Guri Johansdatter Bjørnstad, død ca 1748. Jeg har en masse aner til Nicolay i min database.Kilde: Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie, bind 1, av E.A.Thomle og S.H.Finne-Grønn, 1906.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: Arne Olafsen: Våre sorenskrivere II 1814-1927 s. 176.Dessen, Mads Møller, f. 14/7 1782 i Hallund i Jylland av foreldre godsforvalter Desiderius Møller Madsen D. og Inger Madsdt. Haarup, ble e.j. i 1803 og derefter regimentskvartermester og auditør. Den 14. april 1813 ble han utnevnt til sorenskriver i Guldalen. D. som sådan i Holtålen 10.(9.) juni 1831. Representerte Søndre Trondhjems Amt på Stortinget i 1824. Gift med Nicoline Marie Smith, dpt. 6/12 1776 i Fredrikstad, d. 17. mai 1845 i Klæbo, dtr. av kjøpmann og stadsmusikus Cornelius Smith(Smidt) og Johanne Marie Romedal. Nicoline Dessen hadde tidligere vært gift med sogneprest Ludvig Carl Nielsen.K: Jakob Hornemann: A) Dessen, Mads Møller, sorenskriver i Guldalen 1813 til sin død 10/6 1831. Bodde først på Røros, dernest i Melbu, sist på Lunde i Horg. Gm. Nikoline Marie Smith, som 1.gm. Nielsen. Hun + i Klæbu 17/5 1845 68 år gl. 1)Sofie Amalie Nielsen gm. Jacob Scavenius .ibiger? 2)Else Johanne Nielsen, konf. Rros 1814 16 år gl. 3)Maren Dorthea Nielsen. Dessens barn B1)Marcus Gjøe Rosencrantz Dessen 13 år 1822. B2)Ida Vilhelmine Dessen 12 år 1822. B3) Jona S? Dessen 7 år 1822. B4)Christian Dessen 5 år 1822. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk til dere begge for flotte opplysninger!Endelig fikk jeg "hull" på Dessen-familien. Sølvi Arntzen: Du sier du har en masse aner til Nicolay Abraham Romedal. Ville du være så snill å dele disse med meg? Enten i dette forum, eller på min mail-adresse: ru-haar@online.no Takk igjen!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.