Gå til innhold
Arkivverket

[#7886] Hallingdaleksperter søkes!


Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C. Strandslett

HeiEtter å ha sittet med nesen i tildels dårlige kirkebøker for Nes i Hallingdal er jeg er litt usikker på om jeg er på rett spor.Da Narve Narvesen f. ca 1775 og Gor/Gore Olsdatter f.1780 giftet seg i 1802 sto Synstebø/Synstebye gård som bosted for brudeparet. Forlovere var ?Embret Wold? og Ole Braatenøen?Senere har jeg sporet to mulige barn; Magne Narvesd.? og Narve Narvesen til Meelbøen gård. (Vaksinering i 1818)Ved mulig Narve fødsel i 1775 er Buøen hjemstedet til foreldrene Narve Gulichsen og Ragne Thorkildsen.Narve Narvesen var fadder da Narve, sønnen til Gullix og Anne T?angen, ble døpt i Flå i 1794. Her var Brynhild Sønsteby også fadder.Jeg har to Gore-kandidater: 1. Goer f. 10.01.1782 i Nes, foreldre Ole Rejersen og Kari Olsdtr. 2. Gor, Nes ???? mulig 1780 Foreldre Ole Alfsen/Aslesen??? B?ate?? og Gunhild Thorsd. Her er en Magne Jacobsen Braatenøen? fadder. Nr 2 er min sterkeste kandidat, men når gotiske kråketær er på sitt verste for en fersking så blir det mest gjetting.Er det noen som har lett tilgjengelige gardshistoriebøker for Flå/Nes og kan knytte noen av disse navnene til de forskjellige gårdene? Bare sånn at jeg vet om jeg er helt på villspor eller ikke!Hvis dette er min Narve Narvesen og Gore Olsdtr. så skal de ha flyttet fra Flaa til Norderhov/Lunder i ca 1820 for deretter å ha flyttet til Lier i 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det er en som heter Opsahl som har skrevet spesielle "små" bøker om sin slekt på Synsteby gård og andre gårder med tilknytning. Disse bøkene finnes på lesesalen på RA i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Anne,Gårds- og Slektshistorie for hhv Nes og Flå er under utarbeidelse. Første bind for Nes vil foreligge ved påsketider, og første bind for Flå senere denne våren, evt. nærmere sommeren.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er riktig det som Are skriver. Det interessante med bind 1 fra Flå er at det har med Sørbygda å gjøre. Bl.a Sønsteby og Medbøen.Når det gjelder Opsahls hefter så finnes det også noen feil der.Bl.a. en tippoldemor av meg tar han helt feil i hvem var.Så det beste er nok å vente på bind 1 fra Terje Østro.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Jg snakker ofte med Terje Østro på Gol , han som holder på å skrive Nes og Flå bøkene. Pussig nok ringte han meg i sted for en annen sak.Narve og Gior hadde følgende barn: Kari 1803, Thor 1807, Narve 1811, Ragne 1816, Ingebjør 1819, Ole 1821, han er døpt i Lunner kirke i Norderhov. De andre i Flå. Det var ikke Tangen, men Tunga. En plass i Vassfaret. I Strømsoddsbygda - Sokna bodde de på en plass som het Hølen.De er registrert på Renskaug i Lier i 1830.Om du har opplysninger om Narve kona og barna er Terje meget interessert i å motta info. Dette vil eventuelt komme med i bind 1.Hans adresse er: Terje Østro 3550 GOL Han har dessverre ikkke Internett.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Tusen takk for tipsene.Jeg venter i spenning på Terje Østros bøker. Hvis jeg kan bidra med noen opplysninger så gjør jeg gjerne det.Anne C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

TormodJeg var litt kjapp i sted. Hvor har du dine opplysninger fra? Du sa de var registrert på Renskaug i 1830. de opplysningene jeg har fra kirkebøkene i Lier tyder på Eriksrud, som grenser opp mot Renskaug. Men jeg har ikke klart å plassere hele familien på ett sted.Anne C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det jeg skrev om Renskaug har jeg fra Terje Østro. Sikkert et skifte e.l.Om du skriver et brev til han og gjerne skriver hva du vet om de som var født i Flå, når de giftet seg , drev på med - arbeid og ev. når de døde, får du også dette med i Bind 1. og kan Terje kan sikkert svare deg på flere spørsmål.Adressen til Terje har du.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Du kan sikkert sjekke opp hvor de bodde da de yngste av barna stod til konfirmasjon. Narve og Gior var kanskje også faddere?? Det stod sikkert hvor de bodde da.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Jeg skal ta kontakt med Terje Østro. Hvis han kan ha nytte av det lille jeg har så er jo det bra.Kirkebøkene fra Nes rundt 1800 er preget av en prest med dårlig håndskrift og ikke så veldig ryddig. Det er ikke uvanlig, jeg vet det, men jeg har som sagt nettopp begynt og har litt problemer med å tyde gotiske kråketær. Men jeg kan jo bare bli flinkere, ikke sant? Inge grunn til å gi opp i alle fall!Takk for tipsene!Anne C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Du klarer det sikkert bra. Har selv vært igjennom de samme kirkebøkene fra slutten av 1800 tallet og helt frem der hvor kirkebøkene startet. Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.