Gå til innhold
Arkivverket

[#7887] Fra Lom til USA

Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Andersen

Peder Pedersen (son) f.10-1-1856 i LomOle Pedersen (son) f.29-11-1859 i Lom Disse to brødren utvandret til USA i 1882Er det noen som kan hjelpe meg oplysniger om disse to.Med hilsen: Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner to brødre i riktig alder i FT-1865, på gården Grotheim søndre i Lom:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f60514&variabel=0&postnr=3058&fulle=true&spraak=FEn>Lenke Peder Pederen, 26 år fra Lom, reiser med skipet Angelo 21. juli 1882 fra Kristiania med reisemål Eau Claire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Hei Ketil: De to brødre i FT-1875 er samme pesonerfra Grotheim i Lom. Vor kan jeg finne fler opplysninger?Med hilsen: Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jeg kan bekrefte at disse to kom fra Søre Grjotheim i Lom. Foreldrene var Per Persson f. 1824 i Stamstadstugu i Lom, d. 1880, f. 1854 m. Anne Olsdtr. f. ca 1823 på Hove i Skjåk, d. ?. Per overtok Søre Grjotheim etter farbroren først i 1850-åra. Familien flytta til Skjåk sist i 1870-åra. Det var til sammen 6 søsken, hvorav 1 bror kom til Fåberg, resten er ukjente (dvs. det er ikke kommet inn opplysninger om de til bygdebokprosjektet).For bygdeboka tar jeg gjerne i mot informasjon om hvor i USA disse to slo seg ned, og evt. om ektefellene (navn, heimsted, f./d.år).Arnfinn Kjelland, red. Bygdabok for Lom, e-post ak@hivolda.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carla Brining

Hi Here are a couple of suggestions for locating your relatives in America. LHS Family history centers has locations in Norway [url="http://www.familysearch.org/Eng/Library/FHC/frameset_fhc.asp>Lenke and if you can get to one of these you could get microfilms of Wisconsin census, Naturalization records, and land records. These would be the most likely sources to start with. The USGenweb for Wisconsin http://www.rootsweb.com/~wigenweb/ can have some good information. Eau Claire is in Eau Claire county but you will want to check surrounding counties The Vesterheim Museum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berkland

Hei ØysteinJeg skrive ikke så godt Norske, men håper du kan forstå dette jeg skrive.Jeg leve i Eau Claire, Wisconsin. Jeg skal dra borte til Wisconsin Historical Society og skal lete etter nogen oplysning om desse to Pedersen brødren du spørt om.Det blir kanskje Torsdag eller Fredag foran jeg kan gjøre det, men det skal jeg gjøre. Så snart jeg har nogen oplysning skal jeg sende det til deg.Med hilsen.Ron Berkland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berkland

Hei ØysteinIgår var jeg på Historical Center i Eau Claire og lett etter nogen opplysning om Peder og Ole Pedersen. Det var vanskelig og finne svar til det du spørt omJeg lett i 1865 census (folketelling) av Wisconsin og i flere City Directories av Eau Claire omtrent åren 1882. Der fant jeg flere Peder og Ole Petersens (og Pedersens og Petersons) men der var ikke nogen opplysning om alder eller fødested og slikt...bare navn, adresse og yrke. Så kun jeg ikke bestemme enten ein eller den endre var dem som jeg lete etter.Jeg lett også i naturalization records og i Vielsesattester men fant ikke nogen med fødsels dato og utvandring dato som kun passe med dem av Peder og Ole.Jeg skal prøve igjen når jeg har tid men tenkte jeg skul fortelle om det jeg har funnet til tidspunkt.Med hilsenRon Berkland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.