Gå til innhold
Arkivverket

[#7891] Kirkebøker fra Tautra, Trøndelag

Gjest Lisa Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisa Morken

Under hvilket prestegjeld kan jeg finne kirkebøker fra Tautra ? Kjekt å vite før man tar turen til Riksarkivet. Min tippoldefar ble begravet der i 1854. Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Du finner dette under Frosta sogn i Frosta prestegjeld. Kirka på den tida var steinkirka på Logtun; denne ble erstatta av dagens kirke i 1866. Gammelkirka ble "ribba" for alt treverk, og murene ble stående som ruiner i mange tiår. I dag har kirka igjen fått tilbake sitt gamle utseende. Det var nok ved denne kirka din tipp-oldefar ble begravet; kirkegård på Tautra kom, så vidt jeg veit, ikke før utpå 1900-tallet.Har sjøl mye slekt fra Frosta; kanskje er det noe felles? Har du noen navn?Mvh Arne Langås, 7630 Åsen, eutrollet@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Takk til dere begge to. Navnet er Anders Trosdahl, men han var nok ikke fra Frosta, men fra Vågå i Gudbrandsdalen. Han og kona bodde hos sin eldste sønn, Markus Fredrik Wang, de siste årene de levde (1851-1854). Markus eide Tautra Søndre-gården fra 1844-1854.Siden kjøpte han gården Barman på Hitra. Navnet Wang var hans mors pikenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.