Gå til innhold
Arkivverket

[#7894] Ole Olsen døpt 18.01.1807 i Høydalsmo Lårdal.


Gjest Hans Olav Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Olav Hagen

Ole Olsen Rui døpt 18.01.1807 Lårdal, og døde i Kviteseid 10.03.1874.Han giftet seg den 15.12.1830 i Lårdal med Åse Torbjørnsdatter. Hun født ca 1802 i Kviteseid, og døde i Kviteseid 27.03.1881. Foreldrene til Ole Olsen døpt 1807 er Ole Åmundsen og Åse Olsdatter.Er det noen som vet mer om dem? Jeg fant dem i bygdeboka for Lårdal,under Fjellet- Omlid- Rui i Høydalsmo side 525. Der står det at Åse er f.1768 d.26.01.1844 og gift med Ole Åmundsen Moen f.1760 d. 27.02.1830 .Foreldrene til Åse f.1768 er Ole Åsmundsen Moen f.1743 d.1803 og Turi Talleivsdatter f.1744 d.1785.I de skiftene 1785 og 1803 som er nevnt i Lårdal Bygdebok side 435 er ikke barnet Åse Olsdtr 1768-1844 nevnt. Jeg finner også en Olav(Ole) Åmundsen og Åse Olsdatter under Moen-Skarperud i Bygdebok for Kviteseid side 407 nr.33, er dette de samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

While I can't prove this yet, it seems to me that the Aase Olavsdtr here is actually the daughter of Olav Larson & Tone Mortensdtr who was born in Sept of 1767 at Berge in Øyfjell. The naming pattern of her children seems to fit. Let me do a little research on who were godparents for the children to see if that helps identify Aase.Laardalsoga is being rewritten, fortunately. There are a good many errors in the old book.And yes, if I remember correctly, I think that it's the same family in the Kviteseid book.Mary Farrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Farrell

Hi, Hans Olav,Not much luck in identifying just who Aase Olsdtr was. I did check the Kviteseid marriage record and she is called Aase Olsdtr Sandaaker at the marriage. Sponsors were Egil Sandaaker (that's Egil Olavson Bjaaland who married the widow Rannei Aamundsdtr Moen in 1795) and Bjorn Bjaaland (Egil's brother). One would expect Aase to be their sister, but Torjus Loupedalen would have her if that were so. He was a super researcher. The important thing about Aase's marriage to Olav Aamundson Moen is that there is no mention at all of royal permission being required. If Olav had married his older brother's daughter, I would expect them to have to have permission to marry.I did find Aase Olavsdtr's burial record in Høydalsmo (at least I think it's hers) at Undeberg in 1844, with her age given as 76.She is a mystery. If she was born in Oyfjell, what would she have been doing at Sandaaker in Kviteseid in 1796?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei.Eg veit ikkje kor mykje du har funne i ættesoga (og eller Gardsoga) for Kviteseid. Begge er også å finne på internett www.telamork.no.Eg har prøvd å notere ned litt etter å ha leita att og fram. Din fyrste Ole er nok han som står i ættesoga som Olav Olavsson HØYDALSMO, med henvisning til Olav Olavsson Bratterud. Bratterud er ein gamal plass under Åkre (gardsoga). Ved søk Brattelid (trur det er skrive feil her), så finn du 'Eit og anna frå Dalane'. Her er nevnt Åse g.m. koparslageren Olav Olavsson (Bratterud). (Obs: mora står med feil fornavn her). Eg reknar med at du har funne dei i 1865 tellinga.Ole Åmundsen og Åse Olsdtr. Ættesoga: Olav Aamundsson Moen (i 1801 er dei på Fjødde, info under Åse). I tellinga 1801 er dei registrert under Noenberg (Noraberg) Høydalsmo. Fjødde er truleg ein plass under Noraberg. I Gardsoga under Moen gnr. 56 bnr. 2. er Olav nevnt i skifte etter far sin Aamund Aslaksson i 1772 (dette er i Dalane).Eg trur ganske sikkert at det er dei same du finn under Lårdal og Kviteseid. Det er ikkje lange vegen frå Dalane og opp til Noraberg.Når det gjeld Åse Olsdtr., så har ættesoga ho født i 1773, og tellinga 1801 28 år. Kanskje kyrkjebøkene for 1773 kan gje eit svar her.Ættesoga er veldig fin å bruke på internett, du kan også få fram slektstavlene. Dei har gjort ein flott jobb. Men desverre så finn eg ein del feil/manglar. Dette er ting eg noterar ned og vil sende vidare ved ein seinae anledning. Eks. kan vera manglande lenker mellom personar, el. mangel på registrerte barn. Eg har ikkje boka her, så eg får ikkje dobbeltsjekke.mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Hagen

Tusen takk for deres innlegg.Jeg for ta meg en tur til arkivet en dag og sjekke mer i kirkebøker.Vennlig hilsenHans Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.