Gå til innhold
Arkivverket

[#7896] Juliane Sophie Margrethe Wessel, f. 1806 i Andebu,


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen fortelle meg noe om denne damen?Hun streifer inn i utkanten av mine aner på Eiker på 1800-tallet. I FT 1865 bor hun som enke på Horgen, Øvre Eiker sammen med bl.a datter, svigersønn og barnebarn. I 1865 er det oppgitt at hun ble født på Vang, Hedmark, men iflg. familysearch ble hun født i Andebu, Vestfold. Hun (og foreldrene) må imidlertid ha flyttet til Vang. Trolig giftet hun seg der med en Peder Gulbrandsen og fikk den første datteren Gina Sofie (f.1833). Familien flyttet til Modum rundt 1835 og videre til Eiker en gang rundt 1840. Etternavnet og det at hun åpenbart holdt fast ved det kan tyde på at hun ikke kom fra helt alminnelige kår.Er det noen som vet noe mer?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Kjell,I følge den nye søkemuligheten som nå finnes i DA, er det 38 Wessel i FT1801 +/-10 år, der i blant disse her i Wang,Hedmark: Førenamn Mellomnamn Etternamn Hushaldstatus Alder Sivilstand Yrke Merknad Kjønn 4178 Amund Wessel_kolderup Deres børn 3 M 4895 Ole Waldemar Wessel Huusbonde 26 Ugift Gaardbeboer M 4896 Jens Grønbek_wessel Huusbondens forældre 66 Gift anden gang Cancelieraad, er hos sin søn M 4897 Christine Sophie Wessel Huusbondens forældre 50 Gift første gangDet kan jo godt tenkes at hun er datter av noen av disse, i så fall kom hun jo fra gode kår og beholdt navnet etter at hun giftet seg. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda, jeg "gjenoppdaget" familien på Vang i 1801 etterat jeg hadde skrevet innlegget. Mest trolig er det Ole Waldemar Wessel (ugift i 1801) som er faren til Juliane, men hvem er moren? IGI har mye rart, men jeg tror det skal være riktig at hun er født i Andebu i Vestfold, Hvilket tyder på at moren var derfra. Årsaken til at Ole Wessel i tilfelle henter ektefelle fra Vestfold, blir jo da en interessant bit i denne historien?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant henne ikke i Andebu. Slekten Wessel står i B. Moe: Tidsskrift for den norske Personalhistorie 1. rekke 1-9 hefte. Se stamtavle I og VI.Jeg har skrevet av anerekken til Juliane, men vet ikke om du heller vil finne den selv. Gi meg beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei Berit! Hvis du har anerekken hennes som tekstdokument, er jeg absolutt interessert! (Hadde forresten ventet at i det minste fødsel/dåp ville være å finne i Andebu). Håper du har med litt om ektemann, barn og etterkommere ogsåSelv om noen vil si det blir perifert, synes jeg det er interessant å ta med. P.t. mener jeg å se minst to koblinger fra hennes barn inn blant etterkommere til mine aner.Min e-mail-adresse er khamb@online.noMvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver igjen, plutselig forsvant alt. Jeg skriver det her da det kanskje er andre som også kan ha nytte av det.Kilde: B. Moe, Tidsskrift for den norske Personalhistorie 1.rekke 1-9 hefte.--Jeg har kun skrevet av stamtavlene, og ikke sjekket om det er skrevet noe om personene i boka.Stamtavle I: 1) Henrik Jansen Wessel, av hollandsk herkomst, kjøpm og eligert borger i Bergen, +ca. 1682. Gm. Hennichen Jansdt. Stork, fra Holland.----2)Jan Wessel f. Bergen 11/3 1646-1716. Gm. Maren Schøller f. Trondhj. 17/4 1656-1742. 18 barn. Datter av christopher Eilersen Schøller, handelsm. i Trondhj. gm. Karen Nielsdt. Brynie. Peter W. Tordenskjold er barn nr. 14.---Stamtavle VI: 3)Ole Wessel (barn nr. 12) 26/4 1687-12/4 1748, sogneprest til Vestby i Aker, gift 1726 Hedevig Magdalena Vagel 1701-2/3 1785. Datter av Jochum Mathiesen (Vagel), commerceråd og kjøpm. på Fredrikshald + 4/4 1721 gm. Kirsten Heidemark + 3/4 1726.----4)Jens Grømbech Wessel 20/8 1735-180.. Til gården Stor-Hammer på Hedmark, cancelliråd, sorenskriver i Salten. Gift 16/7 1772 Christina Sophia Vagel 2/12 1750-18... Datter av Joachim Vagel ing.major i Fredrikstad + 16/8 1755 gm. Maria Elisabeth von Ulrichsdal.----5)Ole Waldemar Wessel 9/4 1775-ca.1820, proprietær til grden. Nedre Qværn i Vang Hedmark. Gift 7/8 1802 Marthe Sophia Stangebye 17/1 1778 (b. i Modum prgj.) Datter av Ingebret Stangebye, lensmann i Andebo.----6)Juliane Sophia Margretha Wessel f. 21/1 1806. Gift med Peder Gulbrandsen, bonde i Modum prgj. (3 b).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Berit! Jeg kan komplettere med følgende: Peder Gulbrandsens og Juliane Wessels datter Christiane (f.12.12.1838 på Modum) ble gift med Jacob Pedersen Horgen på Eiker. Datteren Olava (f.26.3.1836, også på Modum) ble gift med Claus Pedersen Hoen (f.1831).De hadde også en datter Gina Sofie (f.Vang 6.3.1834) og en sønn Olaus Valdemar Wessel (f.Eiker 15.6.1846). Disse to siste har jeg ikke funnet noe om foreløpig.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.