Gå til innhold
Arkivverket

[#7897] Kilder i Oslo


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Hei, jeg leter etter en person i min familie som skal ha bodd i Oslo fra ca. 1895 og frem til 1904, da hun plutselig er sporløst forsvunnet.Hun var uekte og jeg har navn på både mor og far til denne jenta. Jenta var ikke født i Oslo, men reiste til Oslo når hun var ca. 1 år gammel. Så langt har jeg sjekket familie medlemmer for å se om hun kan ha bosatt seg hos noen av disse i 1905 og frem i tid, har også sett i utflyttet fra Oslo og døde i den aktuelle kirken. Kan desverre ikke finne hun der. Har også undersøkt om han evt. har betalt noe barnebidrag, men skal ikke ha funnet at han har gjordt dette i Oslo.Så det jeg lurer på er om det finnes et eller flere register man kan se i for å finne denne jenta. Har fødselsdato, fødselsår, dåpsdato og navn på foreldrene, samt fødselsår til foreldrene. Finnes det evt. et register over personer som betalte skatt eller barnebidrag, eller noe annet register som gjør at det er mulig å finne igjen denne jenta.Står litt fast, så jeg håper noen der ute har noen tips som kan hjelpe meg. - hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Har du sjekket i Oslo byarkiv registeret over utsatte barn som det heter?Disse som Oslo kommune skaffet nye "foreldre" fordi mor og far ikke var istand til å ta seg av dem.Ellers så har du hjemstavnregistrene for de som mottok økonomisk hjelp, der er det mye rart å finne.Men dette er kanskje allerede sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har du sett i adressebøkene for Oslo fra denne tiden om foreldrene flyttet rundt? Kanskje kan du se på utflyttet i flere kirkebøker. Folk flyttet ofte på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom de bodde i Oslo, finner du dem i byarkivets årlige kommunale folketellinger. For de aktuelle årene er de sannsynligvis tilgjengelig på mikrofilm i Maridalsveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

jeg kan ikke skjønne annet enn at de burde dukke opp i 1900-tellinga på nettet også, og avsløre fødestedet til barnet (også de kommunale tellingene viser fødested, og når personen flyttet til oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Tusen takk for nyttig informasjon. Jeg skal undersøke litt i de kildene dere oppgir, har sjekket litt ifra før og men det blir vanskelig når man ikke vet hvor i Oslo de bodde. Har ikke sjekket registeret over utsatte barn eller de som mottok økonomisk hjelp, men det skal jeg få sjekket. Tusen takk alle sammen, hilsen May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hdei hva het nå denne jenta,ved oppgi navn,fødested pluss evt. opp kan det jo være noen her på nettet som finner henne eller du kan få noen forslag.Det er vel vært et forsøk. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.