Gå til innhold
Arkivverket

[#7902] Hørvig/Øyaas i Bergen 1820


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Marte Malene Larsdtr. født 5.1.1820 i Bergen, døpt 16.1.1820 i Korskirken, Bergen. Foreldre: Lars Ottesen Hørvig og Ane Larsdtr. ØyaasMarte hadde den yngre søsteren Larsine Oline f. 1824, da heter foreldrene Haarwig og Øchaas, samme fornavn. Familien bodde i Sandviken, men begge dåper i Korskirken.Jeg har ikke funnet foreldrene i 1801 eller 1865, eller når de ble gift, og vet heller ikke hvor disse gårdene ligger eller når paret kom til Bergen. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Dette ligner veldig mye på navnsetting i gamle dager over Hordvik og Haukås i Åsane, Bergen. Tidligere Åsane kommune.mvhJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det skal jeg jammen se nærmere på, Jan! Takk for den!Tror du virkelig prestene i Bergen brukte så "gamle" navn så sent som i 1820, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Med nærmere ettersyn tror jeg kanskje det er snakk om Horvigen og Øyo, Evanger/Voss.Jeg tror Lars kan være den samme som Lars Aadsen Horvigen mens Ane er Anna Larsdtr. Øyo.Lars si mor: Marita Havensdtr. Horvigen, 55. Faren: Aad Pedersen Horvigen, død 1800, 67 1/2 aar. Annas foreldre: Lars Christiansen Øyo, 40 og Guri Heljesdtr. 36 (Guri ser ut til å ha tre-fire søsken på Horvigen, forøvrig).Er der noen som har Vossaboki og kan hjelpe meg å se etter om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Opplysningene er hentet fra FT1801. Marita heter forøvrig Kaaresdtr. og er fra Hylle når hun gifter seg med Aad i 1774.Er det usannsynlig at Aadsen/Oddsen/Ottsen er samme navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nå, vet du!Jeg fant dette giftemålet i Bergen: Lars Aadsen Forvig Uk landeværn 34 og Ane Larsdtr Øykaas Pige i Sandvigen 30 Nov 22 1818 DK.Jeg er dermed ganske sikker på Lars - men Ane. Hvor er Øykaas/Øyaas/Øchaas, er det virkelig Øyo? Brudens fødested er oppført som Sandviken!Jeg svarer fælt på egne innlegg, her, er der noen som har innspill blir jeg strålende glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Heidi! Jeg kan forøvrig ikke finne din Anna Larsdatter Eikås (Øykaas) i ft. 1801 i Hamre. Jeg har henne heller ikke døpt med Lars og Martha Eikås som foreldre 1781-1800. Nok om det. Her er litt fra Evangerboka: Odd Pedersen Horvik (1742-1800) g. 1774 m. Marta Kåresdtr. Hylle (1746-1823). De hadde 4 barn: Liva f. 1775, Synneve f. 1778, Peder f. 1780 og Lars f. 1784. Sistnevnte Lars er forøvrig konfirmert i Evanger i 1799. Marta døde på legd i 1823. De var husmannsfolk på Horvik, Evanger. Odds foreldre var: Peder Vikingsen Selje, Vossestrand (1697-1772) g. 1733 m. Liva Oddsdtr. Helgeland (1707-1773). Disse var også husmannsfolk på Horvik. Livas foreldre var Odd Jonsen Mørkve (1667-1712) og kona Gurid Olsdtr. Helleland. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

TAKK for hjelpen Kenneth! Var jeg for kjapp med Anna Larsdtr. Eikås altså? Jeg antok at hun tjente annensteds eller at hun het Anna Olina, for eksempel - fant jo en "passende" familie på Eikås i 1801... Hmmm. Har du andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det som vil bekrefte eller avkrefte om Anna er datteren til Lars Olsen og Martha Andersdatter på Eikås er skifteprotokollen. Nå er du heldig fordi gaardmand Lars Olsen Økaas døde 13.10.1821, og det er holdt skifte etter ham. (Protokoll 14, folie 404, 1818-1823). Siden Anna er gift i 1818 vil du og finne navnet på mannen og få det bekreftet. Det finnes også skifte etter Marta Andersdatter Eikås. Lykke til!!! Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Hei Heidi Vi forsker på samme slekt. Jeg har de samme opplysningene om Lars som er refferert her. Men Ane Larsdtr. har vært vanskelig å komme videre på. Så vidt jeg har funnet ut er hun ikke datter av Lars på Øichaas. Jeg har konkludert med at jeg må til kirkeboken på Statsarkivet for å finne foreldrene ved giftemålet. Det har jeg imidlertid ikke hatt tid til. Kanskje vi kan dele informasjon videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Marit,Jeg deler gjerne den informasjon jeg måtte komme over! Har du sjekket skiftene etter Lars og Marta? Det ser ut til å være neste skritt for meg...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Nei, jeg har ikke det. Men jeg har andre opplysninger. Lars er nevnt som UK landvern i 1818, dagslønnet i 1822, sjauer i 1824 og 1827. I 1834 er han forpakter på Sandviken. Lars døde 22.12.1851. Lars og Ane har følgende barn foruten Marte og Larsine. Berthe Christine,f.30.04.1822, Pettriche f.22.08.1827, Otto Peder f. 01.01.1830 og Anne Perikke f. 19.07.1834. Du finner disse under døpte i Bergen, og vil da se at Lars og Ane må ha flyttet flere ganger, men innen Sandviken. Hvis du ønsker direkte kontakt, er min mail pal.j.f@online.no Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da kan jeg, med bistand fra SAB på nettopp ankommet mail, bekrefte at Anna er datter av Lars Olsen Eikås!Yngve Nedrebø skriver: Skifte begynt 18. juni, sluttet 14. november 1822 etter Lars Olsen Eikaas:Barn: Brithe Larsdatter, 40 år, Anne Larsdatter, gift med Lars Odsen i Nyhavn, Store Sandviken. Oline Larsdatter, gift med Ole Salamonsen Stensvig, Skjold skiprede. Karie Larsdatter, 33 år. Marte, 30 år og Rangela, 26 år.Det ser ikke ut til at vi snakker om samme familie likevel, Marit - jeg mistenker at jeg ligger en generasjon før deg! ¨Min¨ Lars har 40 år gamle barn i 1822, din Lars er ungkar i 1818...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg snakket visst forbi meg selv, men jeg prøvde å være kjapp for ikke å bruke arbeidstiden på dette! Ville bare referere mailen raskt - for raskt, ble det! Nok et bevis på at hastverk er lastverk...Ved nærmere ettersyn har vi nå oversikt over alle barna til BEGGE Larsene - kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Kjempebra! Dette har løst en gåte jeg har jobbet med med ujevne mellomrom. Jeg har tidligere vært i kontakt med flere som har forsket på slekter i Åsane, men ingen av disse har hatt Ane registrert som datter av Lars på Eikås. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Ønsker å gi litt mer informasjon om denne slekten. Foreldre til Anna var Lars Olsen Eikås 1753-1821. g. 1781 med Martha Andersdatter Haukås 1752-1831 Lars sine foreldre er Ole Eriksen Almås 1716-1801, g.1741 med Kari Sjursdatter Kvamme 1711-1762.Martha sine foreldre: Anders Monsen Mjåtveit 1720-1786 g. 1746 med Britha Olsdatter Geitrheim 1704-1755. Ole Eriksen sine foreldre: Erik Carlsen Sæterstøl 1661-1721 g. 1697 med Marite Jansdatter Almås 1658-1742. Barna til de forskjellige foreldre har jeg også men da må dere sende en mail til lukvamme@online.noMvh. Johan Ludvig Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.