Gå til innhold
Arkivverket

[#7904] Crestanze Abrahamsd Rist (Just) - vigd Kristiansan


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Prøvde den nye databasen over vigde i Kristiansand. Der fann eg Crestanze Abrahamsd Rist gift med Søren Christensen i10.01.1865.Namnet Rist finn eg ikkje andre stader. Men eg har frå før notert namnet Just på henne. Kan Rist vere ein feilskrift?Eg søkte på Abraham som brudgom, og fann Abraham Nielsson Just gift 07.02.1736 med Bente Marie Madsdt Tofftunes. Det er fristande å gjette at dette er foreldra til Crestanze Abrahamsdt. Kan nokon stadfeste eller avkrefte dette?Og - mens eg er inne på Crestanze - er det same dama som i 1801-teljinga er Husmoder, enke etter 1. ekteskap og skriven for "Christen Abrahamsd._just", 56 år?mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Dette er vel helt på vidda og ikke svar på spørsmålet-men i gamle Oddernes komune - nå innlemmet i Kristiansand så finest der gården Justnes -Justvig osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Knut Skopren

Takk sig-, men det var ikkje just det jeg lurte på:)Derfor prøver eg ein gong til -Var det Crestanze Abrahamsd JUST som vart gift med Søren Christensen i Kristiansand 10.01. 1765?Og var ho dotter av Abraham og Bente gift 07.02.1736?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Her er litt info. Dansken Nils Nilsen Just 1660- + Kr. sand 1734. Sønnen Abraham Just 1707-1787 gift først med Bente Marie Madsd Toftenes og II med Inger Marie Trondsd (Trulsd), i alt 14 barn, deriblant Christiane 1745- gift med enkemann smed Søren Christensen i Kr.Sand (han opprinnelig fra Kveddan Finsland) 1726-1790, gift I Berte Nilsd -1762. Mange barn, deriblant biskop Christen Sørensen 1765-1850, prof.med. Nils Berner Sørensen 1774- og Benedicte 1778-. De hadde såvidt jeg vet ikke noe å gjøre med gårdene Justnes/Justvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Et lite tillegg: Jeg har en stor database over personer på Sørlandet og har modernisert navnene (har bare en skrivemåte for hvert navn). Så dansken var naturligvis Niels Nielsen Just, og Crestanze skrev nok navnet sitt slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: Leewy, Kristiansands bebyggelse osv. bd.7 s. 79:Søren smed, en av de 3 kjente Kristiansand smeder i annen halvdel av 1700-årene. Død 1798. Han bygslet Stenviken, som senere ble kalt Smedmyren. Senere bygde Nikkelverket der.1.g. Berthe Nilsdt. + 1762. 2.g. Crestenze Abrahamsdt. Just. De fikk 2 kjente sønner:Christian Sørensen f. 1765, biskop Kristiansands stift, senere Akershus. + 1845 i Østfold på visitasreise. (I teksten om ham kalles moren Anne Kristine Abrahamsdt. Just.Den andre sønnen Nils Bern(e)t Sørensen f. 1774, kjent lege, professor i medisin på Universitetet.Jeg fant ikke hvem som var hennes far. Der må nok krk.boka brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Så var det hjelp å få likevel, takk!!Eg er knytt til Christance m.a. gjennom sonen Nils B. Sørensen f 1774, sonesonen Aimar August Sørensen f 1823 og sonesonsdottera Augusta Sørensen f 1853. - Og så vart eg så forvirra av dette Rist-namnet. Men no forvirringa borte, og eg kan gå ut å nyte det klare måneskinnet. mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.