Gå til innhold
Arkivverket

[#7905] Anne Jakobsdatter Røysen Liavåg 1688 - 1725


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Noen som har vært borti henne? Vi mistenker at faren kan være denne fyren her - hvis det da er samme person. Bygdeboklesing er vanedannende..."Jakob Nilsson, d. 1711, bygslet hele Hjøringdal i 1684", s. 340 i Bygdebok for Ullstein og Hareid etc.Jakob Lievog bodde alene i Liavåg i 1701, da kirkeverge i Hareid og jektefører.Jakob Jørgendal også nevnt der - og det høres ut som en versjon av Hjøringdal, synes nå jeg.Er de den samme personen - og Annes far?Visstnok skal hun være i slekt med min gamle kamerat futen Nils Knag på morssiden - men gudene vet. Gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

På side 306 i Band VI i Bygdebok for Ulstein og Hareid står det meir om Jakob Nilsson. Det går det fram at han hadde ei dotter Anne. Her står at Anne vart gift første gong med Ole Sulebust. Under garden Sulebust (side 539) er oppgitt at Anne levde frå 1688 til 1725. Ole åtte også i nabogarden Røysen.Det går ikkje fram kvar mor til Anne ( Cecilia Klausdtr.) kom frå. Den første handelsmannen som er nemnd i Liavågen (i 1633) heitte Klaus Jonson. Dette kan vere far til Cecilia. Eller kanskje er alderskilnaden for stor mellom desse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Og i min liste står det at vi stammer fra Anne og mann nummer to. Årstallene ser jo også fine ut - dette er mannen vi leter etter.For å si det med mitt forbilde Pippi: "Tjolahopp!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.