Gå til innhold
Arkivverket

[#7906] Rare datoer


Gjest Ann-Sissel Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sissel Johansen

Hei er det noen som kan datobenevnelsene før ? Jeg har noen barn som jeg ikke skjønner datoene for. Festo Novi Anni 1777 - Eod. D. et L 1778 - 10.sønd. efter Trin 1786 - 24.sønd. efter Trin 1788 - 10.sønd. efter Trin 1791 - 2.sønd. i Faste 1751-Håper noen kan dette :)Mvh Ann-Sissel Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Prøver med noe: Novi anni,Festum = 1/1-1777,10 s ett trin 1786 = 30/7-1786, 24 s ett Trin 1788= 2/12-1788, 10 s ett Trin 1791= 28/8-1791 og 2 søn i faste 1751=7/3-1751.Eod. D. et L 1778 fant jeg ikke.Mulig du kan begrense området ved å se på døpte i samme periode. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Jeg tror at Terje Skrolsvik har pekt ut noen uriktige datoer. Det meste av kirkeåret tar utgangspunkt i påskedag, som faller første søndag etter første fullmåne etter vårjamdøgn. Som regel gir dette en grei dato; bare når disse er svært nær hverandre i tid, kan det være tvil. Pinsedag er sjuende søndag etter påskedag og Trinitatis-søndagen er søndagen etter pinse. Så begynner en å telle fram til noen og tjuende søndag etter Trin. Dette stopper når en kommer til advent, fire søndager før juledag. Fastetiden kommer før påske. Søndagen før påske er palmesøndag. Forut for den dagen ligger fem fastesøndager og før der igjen søndagene septuagesima og seksagesima. Før det igjen kommer et antall søndager etter Helligtrekongersdag. Fra og med 1771 ble kirkeåret noe endret, bl a ble Mariia budskapsdag og Allehelgensdag lagt til søndager i henholdsvis fastetid og trefordighetstid og skyver da ut en av de ordinære fastesøndagene eller trefoldighetssøndagene. Jeg har slått opp vanlige kalendre for de aktuelle år på 1700-tallet og mener at 10.s.e.Trin 1786 er 20 aug, 24 s.e.Trin 1788 er 26 okt, 2.s.i faste 1751 er 14 mars. 10.s.e.Trin 1791 er 28 aug, som Skrolsvik oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J Martinsen.

Hei Her må jeg nok si meg enig med Jon .Har kommet fram til det samme, med unntak av 24 s.e Trin 1788 som blir 2/11-1788. Har da brukt et program som automatisk regner ut datoen for Trin. Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sissel Johansen

Takker hjertligst for alle svar :) Skal si dere er hjelpsomme og kjappe :) Ha ei riktig god helg folkens :) Hilsen Ann-Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja dette var jo ett par skivebom (slik blir det når man skriver og ikke sjekker det skrevne), men 2.s.i faste 1751 er ikke det 7/3-1751 ? Jeg tar datoen rett fra Olav Heskestads KALENDER for historie og ættegranskning(Universitets forlaget 1965).Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sissel Johansen

Drister meg til et nytt spørsmål innenfor dette med rare /merkelige datoer ! jeg har en vielse som står oppført i kirkebok for Talvik/alta der er et og samme brudepar ført om med følgende to vielses datoer 20.p.Trin 1737 samt 3.S.efter H.3.K Har noen erfaring med hvilken dato man skal lite på av disse to som riktig vielses dato ? og i tilfelle hva betyr de to datoene ?Mvh Ann-Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det er neppe snakk om to vielsesdatoer, men derimot datoen for forlovelse og deretter vielse. Det støter man på i de fleste kirkebøker, tror jeg. MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lenke til kalenderprogrammet "Dage" ligger under "Nyttige lenker" (se nederst på siden).3.S.efter H.3.K står for 3. søndag etter hellige tre kongers dag (6. januar), 26. januar som Terje oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg har lastet ned en historisk kalender fra Slekt no.og sett på de datoene som har kommet fram. Jeg har funnet følgende: 10 søn. etter trinitatus 1786= 20 august.- 24 søn. etter tr.1788= 2 november (allehelgensdag) 10 søn. etter tr. 1791= 28 august 2 søn. i faste 1751= 24 februar 20 p.Trin 1737 = 23 oktober 3 søn. etter "hellige tre konger" (julaften)1738= søn. 15 januar. Jeg har har sett på de "forslagene" i spalten, vet ikke hva somer rett, Kan det finnes forskjellige kalendere ? May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

P.S. Innlegget kom ikke slik i spalten som jeg hadde ment,hver dato listet under hverandre. Beklager at det ikke var punktum mellom og virker rotete. Dersom noe er uklart så spør igjen.M.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.