Gå til innhold
Arkivverket

[#7909] Geografi for dummies

Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Du holder på på en kant av landet. Så kommer over en inngiftet "fra Kirkenær i Solør" f.eks. Da er jeg nesten hjelpeløs. Hvor er DET? Jeg tar for meg folketellingene fylke for fylke - men såvidt jeg kan se er det ingen kommune som heter Solør.Så finnes det ikke en side hvor du kan spørre på "Solør", "Gudbrandsdalen" osv og som svarer med kommune og fylke - evt kommunenr.?Synd å være så dust, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Dersom du ser på Hedmark fylke i FT 1900 står det oppført:"0424 Hof, Solør" og "0426 Vaaler (Solør)".Kirkenær har i dag postnummer 2260 og er kommunesenteret i Grue kommune (0423).Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei TomKirkenær i Solør ligger i Hedemark fylke,ved Grue. Hvis du funner Kongsvinger på kartet,såtitt litt nordover såkommer du til Grue og Kirkenær. Har selv slekt fra Hoff i Solør,som ikke er sålangt fra Kirkenær.Håper dette var til litt hjelp. Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg er akkurat så dum sjøl, og har heller ikke funnet en "enkel" søkeside av den typen du etterlyser, oftest bruker jeg en vanlig søkemotor f.eks. Kvasir og finner frem til det den veien...Slik kom jeg frem til at Kirkenær er i Grue kommune! Og at det finnes et Solør Slektshistorielag.Men hvis noen har enklere måter å lete seg rundt i geografien på, er også jeg glad for slike tips!Lykke til, Tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hihi. din dust *fnis* se på kartet her, Tom (Kirkenær er i Hedmark, rett nord for Grue: Hedmark-kartAlltid en glede å hjelpe, vet du.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kvifor gå over bekken etter vatn. Det enklaste er å orientere seg på DA sine sider. Under 'Nyttige lenker' finst det i midtkolonnen, heilt nederst, lenke til Norske poststader gjennom tidene. Den ser ut til å vere god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Statens Kartverk har "Norgesglasset" på sine websider - en annen måte å søke i norsk geografi på. Ved søk på stedsnavn får du da opp kommunetilhørighet i dag.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk alle sammen - jeg synes stadig jeg kommer opp i sånne problemer. (Solør var bare et eksempel jeg kom på i farten og som jeg måtte bruke en masse tid på å finne ut...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har vi alle blitt så datafikserte at vi har glemt å bruke det gammelkjente kartet? En kartbok over Norge med et rikholdig alfabetisk ordnet navneregister løser de fleste problemer etter min erfaring. Man MÅ ikke absolutt finne ALT på nettet, vel?MVH Hans, atlas-fan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Siste innlegg 'tiltredes' som d heter på fint.NAFs vegbøker kan ofte være til god hjelp, og de som ønsker ordentlige flotte- og grundige oppslagsverk kan man jo trekke frem henholdsvis Cappelens og Aschehoug & Gyldendals Norges-atlaser, som begge kom i nye utgaver og opplag for ett par år siden.Ellers blir det fra tid til annen utgitt lokale kartbøker av vekslende kvalitet- og innhold over store deler av landet. Ett eksempel er "Kartbok for Vestlandet", som utgis regelmessig av avisen Bergens Tidende; og som inneholder de aller fleste matrikulerte gårdsnavn i Hordaland & Sogn og FjordaneMvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Er selvfølgelig enig med Hans i det han skriver, men nå går jeg ikke rundt med Atlas'et i lomma ("Lomme-Atlas"?) og har ofte kun adgang til PC der hvor jeg er. Da er det lite hjelp i det fine kartet som en har hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Kan bare slutte meg til det Hans skriver - et godt atlas er ofte det enkleste. Om man har det for hånden, vel og merke.Ellers jobbe jeg i Statens kartverk, og mange av oss bruker faktisk &umlNorgesglasset¨ til å slå opp i hvis vi f. eks. får vanskelige geografiske spørsmål over telefonen. I utgangspunktet skal nemlig alle offisielle navn, inkludert gårdsnavn, i hele Norge ligge inne i den databasen (med vedtatt skrivemåte, om det foreligger et vedtak).Gå inn på www.statkart.no og velg Norgesglasset i menyen til venstre. Lykke til!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Kan bare slutte meg til det Hans skriver - et godt atlas er ofte det enkleste. Om man har det for hånden, vel og merke.Ellers jobber jeg selv i Statens kartverk, og mange av oss bruker faktisk &umlNorgesglasset¨ til å slå opp i hvis vi f. eks. får vanskelige geografiske spørsmål over telefonen. I utgangspunktet skal nemlig alle offisielle navn, inkludert gårdsnavn, i hele Norge ligge inne i den databasen (med vedtatt skrivemåte, om det foreligger et vedtak).Gå inn på www.statkart.no og velg Norgesglasset i menyen til venstre. Lykke til!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tom Askerøi

Nå slår Mr. Dummies til igjen: Via Matrikkelutkastet 1950 fant jeg at at det fantes en (østre og vestre) Askerøen gård i Dybvåg i Aust-Agder.Vel over i DA går jeg da inn på folketellinger 'på kjeldetidspunktet' og finner 1865 og 1900 tellinger for Dybvåg. Men ikke 1801.Via 'dagens' får jeg vite at Dybvåg nå ligger under Arendal. Men i 1801?Jeg synes dette er vanskelig, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På Riksarkivets oversikt over kirkebøker på mikrofilm finner du at Dypvåg hørte inntil 24.03.1812 til Holt prestegjeld. Da ble Dypvåg og Flosta skilt ut som eget prestegjeld. Ved kgl. res. 22.02.1963 ble det bestemt at Flosta sokn fra 01.01.1972 skulle overføres til Austre Moland prestegjeld. Dypvåg prestegjeld ble nedlagt ved kgl. res. 30.11.1973. Dypvåg ble da overført til Holt prestegjeld. Gården Gjeving og øyene Holmen, Odden og Lyngør ble 05.03.1813 overført fra Søndeled sokn til Dypvåg sokn. Det samme skjedde med gården Risøy ved kgl. res. 08.12.1866.Ettersom ft1801 for Holt vel har kommet bort, vil du nok aldri få gjort nytte av ft1801 for Dypvåg, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dypvåg ble utskilt fra Holt i Aust-Agder i 1812. I Dypvåg er det to sogn: Dypvåg og Flosta. Anbefaler, i tillegg til atlas (se tidligere innlegg!) Norunn Klettums hefte: 'Herred, prestegjeld og sogn i Norge'. Selges av DIS Norge.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

'Via 'dagens' får jeg vite at Dybvåg nå ligger under Arendal.' skreiv Tom A. Det er ikkje rett. Det du får vite er at noko av dagens Arendal kan ha vore under Dypvåg tidlegare - og det er noko anna. I dag er vel det meste av gamle Flosta sokn i Arendal, medan det meste av resten er i Tvedestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Se slutten på Kristians innlegg ovenfor. På www.uib.no/hi/1801dok.html finnes bl.a. følgende:'3.8. Problemet Holt-Dypvåg. Så nøyaktig folketeljinga 1801 enn måtte verka, er det knapt å venta at ho skal vera heilt fullstendig i si geografiske dekning. Det er alt på det reine at einskilde gardar manglar, og fleire vil visseleg koma for dagen. Den verkelege ulempa ligg likevel i at listene for eit heilt prestegjeld er bortkomne. Det gjeld Holt prestegjeld med soknene Holt, Dypvåg og Flostad, som ligg i Nedenes futedøme og amt og Kristiansand stift. I 1826 oppgir Jens Kraft folketalet i 1801 til å vera 2 584 i Holt, 1 276 i Dypvåg og 723 i Flostad. I ein offisiell statistisk publikasjon frå 1874, som byggjer på ei bearbeiding fra 1820- åra (sjå nedanfor) vert folketalet i 'Holt landdistrikt' sett til 2 324, medan ladestaden Tvedestrand får 260 innbyggjårar. Av dette kan einskjøna at listene truleg framleis fanst i 1820-åra.'I dette tilfellet var dessverre ikke geografien problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.