Gå til innhold
Arkivverket

[#7918] Wallør eller noe i nærheten!!


Gjest Carlos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Artig at noen kaster seg på Vallør/Wallør/Valeur.Jeg har et mysterium, som jeg ønsker løst. Muntlig tradisjon sier at en JON VALLØR/VALEUR var med en båt som forliste utenfor Senjen i Troms. Det ble sagt at han kom fra Trondheim. På Senja ble han forelsket i 'Vakker-Margret', som hun ble kalt. Hun het Margrethe Hansdtr. (1765-1848). Og med henne fikk han et uekte barn, Zignild Maria. Jon Bentsen, som han het, må ha slått seg ned på gården Wang for i oversikten over døpte i Lenvik 1784-1853 er Jon oppgitt som far til Zignild under opplysningen 'Forhenv. Tienende paa Wang'. Det vil si at han bare i kort tid hadde oppholdt seg der før han dro videre.Åse Kvitle Kristiansen hjalp meg med å finne han igjen i folketellingen av 1801 i Kvernes i Møre og Romsdal. På Nordlandet i Kristiansund er han 34 år gammel og derfor født i 1767. Han oppgis der å være Nordlands styrmann, men bodde på kona Mildri Nilsdtr's foreldres gård. Han må dermed han kommet et annet sted fra, f.eks. som tradisjonen forteller - Trondheimsområdet.Jeg går ut fra at Jon Bentsen er den samme som tradisjonens Jon Vallør/Valeur.Har noen kommentarer til dette? Finner vi hvor han kom fra - faren Bent? i Trondheim??? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sjekket døpte i Bergen - fant ikke Jon Bentsen Valeur der.Fant postmester Herman Christian V. og kona Gertrud Holterman som døpte barna Peter, Abraham, Elisabeth Regina 1774-77. Barna får barn igjen i Bergen. Det får også en Christian Valeur i 1789 (datteren Maren).Har ellers sett navnet i Beitstaden (N-T), Troms og Stavern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Kristoffersen

Det er rett at det er noen valeur i Bergen nå, men går du på familySearch så finner du navnet i store deler av europa + noen i USA. Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har boken 'Slægten Valeur i Danmark og Norge', fra 1949. Der finner jeg ingen ved navn Jon Bentsen Valeur, ej heller noen Bent. Det finnes dog en gren av denne slekten i Kongsberg, hvor en av sønnene flyttet til Røros. Den grenen kjenner jeg ikke til, men det kan kanskje sies være i Trondheimstrakten. Det kan jo også finnes fler søsken til de to første med det navnet i Norge.Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Heidi, Øivind og Ulla.Synes jo det var interessant med Beitstad og Røros. Kan hende det er noe der?Ellers kan jo tradisjonen ha tatt feil når det gjelder navnet Valeur, men det tviler jeg egentlig på. Alt rundt omkring disse personene har hittil slått til.Dansken Jan Valeur, som jeg har kontakt med, antyder også en Valeur-slekt i Verdalsøra i No-Trøndelag.Men jeg forsøker å anrope noen som vet noe om 1700-tallet om Valeur'er i Beitstad og Røros! Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

En jeg kom over var Elisabet Margrete Ellingsdtr. Valeur f. 2.7.1828, datter av Elling og Margrete Marie, døpt 13.9. i Beistaden. Søsteren Lovise Kirstine født 28.9.1833 og døpt 7.1.1834. De var sikkert flere barn.I Domkirken i Tr.heim døpes Ane Malene Valeur, datter av Johan Olaus og Gurine (Hals) Valeur. Ane f. 10.2.1841.Men dette sier jo lite eller ingenting om 1700-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Otto Seljelid

Jeg har tidligere etterlyst informasjon om Valeur/Walleur/Wallør på disse sidene og Ulla Kristoffersen tipset meg dengang om en bok som heter 'Slægten Valeur i Danmark og Norge'. Jeg har riktignok ikke funnet noen 'link' mellom de jeg søker og familien som omhandles i denne boka.I Bjarkøy bygdebok(Jens.L.Jenssen) kom jeg over en Nils Valeur gift med Karen Helene Erntsdtr som hadde Ernst Michael f 1789 og Michel f 1791. Videre står det under 'Krøttøy nr 253 at dette ekteparet er ukjent og antaes å være innflyttet. De må siden være utflyttet.'I bygdebok 'Det gamle Beitstaden'(Henrik Bartnes) s 543 står det å lese om lensmann Elling Michael Waleur f 1792 i Verdal og hans foreldre Michael Olsen Wallør f ca 1760 og død 24/10-1815, og hans hustru Elisabeth Ellingsdtr f ca 1767. Disse kan finnes i FT 1801 og Dødsfall i Verdal.Forfatteren av ovennevnte bok opplyser videre om flere Valeur/Walleur; Johs Valeur på Røros i 1733, lensmann Jon Andreas Walleur i Skåre og Avaldsnes i 1798 og en markedshandler Michael Wallør i Trondheim i 1778.Side 545 i sistnevnte bok nevnes også lensmann Hans Peter Waleur som var sønn av forrige lensmann i Eidet(Namdalen).I 'Norsk tidskrift for genealogi' bd 2 s 295(gammel bok på lesesal, Deichmann i Oslo) står et lite stykke om Valeur og veien til Røros.Søk I FT 1801 gir flere personer. Søk på Familysearch har gitt noen resultater også. Men det er vanskelig å se noen familiesammenheng, unntatt for de omskrevne personer i 'Det gamle Beitstaden'.Om det var til hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Tenk om vi sammen kunne nøste opp sammenhengen mellom alle disse med navn Valeur/Walleur! Det er vel ikke helt usannsynlig at alle ved navn Valeur på en eller annen måte er slekt. Navnet er jo spesiellt. Johannes Valeur på Røros er sønn av Erich Walleur i Kongsberg og er dermed i slekt med Bergen-Valeurene og de danske Valeurene. Hvis vi bare kunne finne barna till Johannes og følge dem. Står de og Johannes kone med i 'Det gamle Beitstaden'? Jeg arbeider med å finne Erich Walleurs barn og barnebarn rundt i Norge og er takknemlig for enhver liten ledtråd. Carl Otto og Heidi har gitt meg flere navn, som jeg kan sjekke videre. Takk for det.Vennlig hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Minner om at det også er en slekt Walløe i Norge, selv om personene nevnt her neppe tilhører den (stammer fra øya Hvaløy utenfor Nøtterøy i Vestfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Carl-Otto Seljelid

Walløe er nok ikke en del av denne 'etterforskinga'.Min innfallsvinkel er via en småbruker og militær på en gård i Verdal som het Michel Olssen Wallør(fra boka 'Det gamle Beitstaden'). Wallør-navnet har jeg lurt på om er et 'tatt' som militær?, siden personen også forefinnes som Mikkel Olsen ifm ekteskap med Elsebe Erlingsdtr på Family Search. I FT 1815/Verdal er han Mikkel Walleur og ved død samme år er han Michel Valeur. Elling-navnet er borte.Jeg ser av FT 1801 at det var mange flotte og 'unormale' navn for landsdelen og området, men så var det også mye militært (innleide :-) dansker etc)og 'fint' på den tiden i området. Mulig at navnet slik har havnet i Trøndelag?Hvor forfatteren av boka om Beistaden har sine opplysninger/data fra, er muligens en nøkkel til svaret jeg/vi søker. Det har jeg ikke hatt mulighet til å sjekke, men...., Henrik Bartnes, om du er der ute, så kan du kanskje si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Husker å ha sett en Vallør som fadder en gang på Røros, og det er kanskje denne:LenkeHan finnes ikke i navneregistret i Røros Verks historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Otto Seljelid

Jeg vil jo tro, uten dokumentasjon, at denne Johannes Vallør (Bergskriver Monsieur), som dør 66 år gammel på Røros i 1762, nok er den samme som H.Bartnes kaller 'Johs Vallør på Røros i 1733' og således har 'lenke' til Bergen via Kongsberg (Iflg Ulla Kristoffersen's innlegg).Videre sier jo dødsfallinnberetningen ikke mer om familieforhold (desverre), annet enn hva historien forøvrig dokumenterer av forbindelser mellom Bergen, Kongsberg og Røros. Desverre svært lite om øvrige de forbindelser jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Carl Otto Seljelid

Med referanse til 4260 og dette innlegget sender jeg en forespørsel om noen har funnet ut noe mer om Valeur/Wallør. Sjøl har jeg ikke hatt anledning til å følge opp emnetden siste tiden. Så status er av stor interesse.Mailadressen min er: cors59@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Har dere denne forbindelsen?160.82. Karen Helena Ernstsdatter Rokmann Født 1759. Gift omkring 1785 medNils Valeur Mikkelsen Født 1757. Krøttøy, Bjarkøy. Finnland, Dyrøy.47 Under slekten Winther og Trane 2, 'minnorske arv', Simon Ellefsen.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har det siste året forsøkt å kartlegge alle med navn Valeur eller lignende i Norge. Jeg har etter hvert fått samlet ganske mange med dette navn, men de fleste har det ikke gått å finne noe slektskap mellom, bortsett fra noen familier, som jeg har fulgt.Johannes Valeur på Røros har jeg ikke funnet noen barn til.Jon Andreas Valeur på Avaldsnes er bror av markedshandler Michael Andreassen Valeur i Trondheim. I Trondheim må det samtidig ha vært to Michael Valeur samtidig, siden en Michael Valeur er fadder till markedshandlerens barn.Noen Jon Bentsen V. har jeg ikke funnet i Trondheim.Verdal Valeurene har jeg fulgt gjennem flere generationer, likeså Nils Mikkelsen V.på Bjarkøy och Beitstaden.Har også noen andre 'løse' Valeurer.Hvis dere, som er interessert lar meg vite hvilken del av landet f.eks, eller hvilken Valeur/Wallør det gjelder, så kan dere få ta del av det jeg har. Det blir litt mye å legge ut alt. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Inge Nilsen

Om innlegg 3 og 7.Er det noe mer enn navne og yrkeslikhet som bekrefter at tjenestegutten Jon Bensen, og den Jon Bentzon som nevnes under Kvernes er samme person? I FT 1801 ser vi att denne Jon Bentzons førstefødte kom til verden omtrent samtidig som Margrethe Hansdatter ble besvangret. Det er selvfølgelig ingen umulighet, men for meg virker det litt rart at att ett forlist skipsbefal slår seg ned og blir såpass lenge at han blir betegnet som tjener, samtidig som han har en nyetablert familie ett annet sted i landet?Som jeg ser det så har den muntlige familietradisjonen ganske store avvik fra den virkeligheten vi finner i kildene. Spørsmålet må derfor bli hvor stor vekt som skal legges på slike muntlige tradisjoner?Tradisjonen sier: Zignilds mor, Margrethe, var bare 18 år når hun, mens hun hadde huspost på Senja, ble gravid. Barnefaren var en sjøkaptein Jon Vallør, som hadde forlist utenfor Senja. Etter å ha besvangret Margrethe skal han ha forsvunnet fra Senja, for å aldri komme tilbake.Det stemmer at Margrethe hadde huspost på Senja, nærmere bestemt hos sognepresten på Berg. Der fikk hun i 1790 sitt andre uekte barn, Zacharias. Barnefaren var Christopher Zachariasen fra Ersfjord i Berg. Zacharias ble oppfostret hos Jacob Olsen på Holmen i Lenvik. Ved hans konfirmasjon i 1808 kan vi lese følgende: 'Kunnskaper: Læser saavidt brav i Bog, og taalelig i sin Christendoms Kundskab, et sædelig og skikkeligt ungt Menneske. Født i Bergs Præstegield'. Faren, Christopher Zachariasen finner vi som gift familiefar i Ersjord år 1801.På foråret 1793 forlot Margrethe Senja og begynte i tjeneste hos Isach Rasmusen hjemme i Rossfjorden.Hun ble da gravid igjen. Ved barnet, Zignild Marias, dåp den 25. mars 1794 betegnes Jon Bentsen som 'Forhen. Tienende paa Wang'.Under den påfølgende rettssaken om hennes tre leiermål kommer det fram at Jon har lovet henne ekteskap, og også gitt henne 10 riksdaler for å betale leiermålboten til fogd Holmboe.Margrethe var med andre ord ikke en 18 år gammel uskyldighet, som historien forteller. I virkeligheten var hun 28 år, og Zignild var hennes tredje barn utenfor ekteskap.Historien om sjøkaptein Vallør kan jo være sann, men jeg holder sannsynligheten for at det kan ha vært den eldre og etablerte Margrethes lille knep for å pynte på en 'brogede' fortid' ;)Som sluttord kan vi jo fundere på hvor de som ev. forliste på yttersia av Senja kan ha havnet. Gryllefjord, Berg, Mefjordvær, kanskje til nød så langt inn som i Laukvik? Vang ligger plassert langt inn i Gisundet, og etter mitt syn styrker ikke plasseringen teorien om at Jon Bensen var en havarert sjømann.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.