Gå til innhold
Arkivverket

[#7923] Sigtona Vikøren, hvilke kilder?


Gjest Linn Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Brungodt

Hei!Nå har litt av slekten min nettopp hatt et mini-slektstevne, og det ble masse spørsmål som jeg ikke kunne svare på. Jeg vil derfor prøve å finne ut mest mulig om min oldemor Sigtona Andreasdtr. Vikøren til neste slektstreff. Hun ble født 23. okt 1904 i Vik i Sogn og Fjordane. Hun var uekte datter av Brita Olsdtr. Vikøren og skomaker Andreas Johnsen. Det har gått mange rykter om at hun egentlig var datter av smeden Pisani. Jeg tror dette er kun rykter ,men har ikke greid å bekrefte eller avkrefte dette. Men uansett, jeg vil gjerne følge henne fra sin egen fødsel og fram til hennes 1. sønn blir født i Bergen 28. nov 1923. Oldemor har alltid sagt lite om seg selv, og det kan vel være fordi hun var uekte barn?? Litt mer info; Flyttet trolig til Bergen da hun var ca. 10 år sammen med moren sin. Sigtona hadde også en halvbror som het Karl Nilsen, han dro til Iowa i USA. Han var 14 år eldre enn Sigtona og var morens 1. uekte barn. Sigtona ble gift med Karl Andersen Gjerde (Brattegjerde) f. 1899. Han var fra Lærdal. Vet ikke hvor og når de ble gift. De fikk tre barn, Anders f. 1923, Birger f.1928 og Astrid f. 1931. Alle f. i Bergen. De bodde på Nøstet da ungene var små. Hvilken kirke hører til her? (jeg er ikke så kjent i sentrum)Jeg har tenkt meg ned på statsarkivet i Bergen en dag jeg får tid. Hvilke kilder kan jeg bruke for å finne Sigtona??Tuusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.