Gå til innhold
Arkivverket

[#7932] Kirkebøker


Gjest W.E Østbø
 Del

Recommended Posts

Gjest W.E Østbø

Eg undrast på ein ting. Eg leitar etter min morfar, Arnt Johan Hansen, f.5.mars 1906. Eg finn ikkje ut kvar i Norge han ble født, står dette i en kirkebok, og i tilfelle hvor er de? Må man reise til plassen for å se den aktuelle kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Medlemmer av statskirken kan man vente å finne døpt i kirkebøker/klokkerbøker. Dissentere (som rundt 1906) bare utgjorde noen ganske få prosent, vil man kunne finne i de ulike kirkesamfunnene sine menighetsprotokoller.Men siden tallet på kirkesokn og menigheter er svært høyt, vil det være mange hundre protokoller å gå gjennom, om man ikke kan avgrense søket geografisk.Norske kirkebøker skal etter gjeldende regelverk ligge ved menigheten i 80 år etter at siste innførsel er gjort, og deretter skal de sendes til statsarkivet for det området menigheten hører hjemme i. Klokkerbøkene, som i prinsippet er bokstavrette avskrifter de fleste avdelingene av kirkebøkene, skal derimot sendes inn umiddelbart etter at de er utskrevet. Klokkerbøker er blitt ført til noe forbi 1970 de fleste steder. Kirke- og klokkerbøkenes dåpslister er åpne til og med 1929.Man skal altså kunne vente at et av landets 8 statsarkiv sitter med en klokkerbok der dåpen til Arnt Johan Hansen, født 5. mars 1906 er med. Men siden man ikke vet noe om hvor man skal leite, vil det være en temmelig tidkrevende jobb å leite etter ham.Mannen det blir spurt om her utvandret til USA, og han døde der. Det ville sannsynligvis være en god strategi å forsøke å finne flere opplysninger om ham i amerikanske kilder, f.eks. når han innvandret, finne giftermålsregistrering, finne opplysninger gitt i forbindelse med dødsfallet, i håp om at det der vil være noe som kan gi mer informasjon om opphavet i Norge: navn på foreldre, et gardsnavn, et fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.