Gå til innhold
Arkivverket

[#7933] Foreldrene til Hendrik Andersen f.1816, Ås/Vestby


Gjest Wenche Schjoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Schjoll

I FT 1865 finner jeg han på gården Langli i Vestby. Hendrik er oppgitt til å være født i 1816, kona Anne Arvesdatter i 1826 og sønnen Anton i 1853.I bygdebok for Vestby står det at han er født i 1815 i Ås og gift med Anne Arnesdatter, f. 1825. De har sønnen Anton (Julius), f. 1852.I FamilySearch finner jeg at Hendrik og Anne blir gift 26.11.1852. Forøvrig finner jeg ingen flere opplysninger om Hendrik eller evnt. søsken til Anton.Er det noen som har opplysninger som kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Hendrik Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tok en titt jeg også, men fant bare: Anthon Julius Hendriksen f. 6.2.1853, døpt 13.2.1853 med foreldrene Hendrik Andersen og Anne Marie Arresdtr. ifølge Familysearch sin tolkning av kirkebok for Vestby 1813 - 1862.Hendrik ser ikke ut til å være født i Vestby, så det måtte være kildene for Ås, da, om noen kommer over dem?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Wenche Schjoll

HeiPrøver meg igjen. Er det noen som sitter med kirkebøkene for Ås og evnt. kan gjøre et oppslag (både når det gjelder Hendrik og Anne Marie)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Den eneste som synes aktuell 1815-16 er den Hans Hendrich Andreasen som ble døpt i Ås kirke 1. april 1816 (Ås kirkebok nr. 2, folio 94v, nr. 34). Foreldre: 'Gaardmand Andreas Hellesen og Kone Ingeborg Halvorsdatter Krogsrud'.Faddere var 'Gaardmand [onkelen] Poul Hellesen Skuterud; [onkelen] Jens Skoftestad; Unge Karl [onkelen] Gudmund Hellesen ibid; Kone Anne Hansd: ibid; Gunnild Olsd Soelberg'Andreas Hellesen var sønn av Helle Poulsen og Gunhild Andersdtr. på Skoftestad østre, og bror av hhv. Poul, Jens og Gudmund.Mvh. RC (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Takk for at du har undersøkt for meg, men jeg tror faktisk ikke at dette er rett Hendrik. Jeg har nå undersøkt giftermålet mellom Hendrik og Anne nøyere. Da fant jeg ut at Henrik er oppgitt til å være 41 år og Anne 25 år ved vielsen. Dette skulle jo tilsi at de er født i henholdsvis (ca.) 1811 og 1827 og at de oppgitte årstallene i FT 1865 kan (må) være gale. Hendriks far er forøvrig oppgitt til å være Anders Hansen.Du skulle ikke ha anledning til å sjekke om du kunne finne en Hendrik Andersen født rundt 1811?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.