Gå til innhold
Arkivverket

[#7935] Torborg Andersdotter Ringa, f. 1779 - hvem var far


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Jeg finner moren til Torborg under 1801-folketellingen på Lenke. Men da er hun gjengift, og faren død. Noen gode råd om hvor jeg kan finne faren?Dere vet jo alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Torborg ser ut til å være døpt 18.8.1779 i Nedstrand med foreldrene Anders Andersen og Gulla Hendrichsdtr. Hvordan passer det med folketellingen 1801? Jeg kom ikke inn på linken din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Gunhild og Anders ble gift 04 Jul 1776. Da var hun allerede enke. Neste ekteskap var med Amund Johnsen 13 Jul 1800. Gunnille døpt 31 Aug 1760, moren het Taarbaar. Anders og Gunnilla fikk også Hendrich døpt 24 Feb 1782, Tormod døpt 27 Oct 1784, Joren 24 Feb 1787, Gunilla 05 Oct 1789, Ole 03 Jun 1792, Anders 07 Jan 1795 og Ingeborg 08 Dec 1799. Det må jo bety at Anders ikke kan ha dødd før mars 1799! Med den navnerekkefølgen på barna, vil jeg tro at Anders sin mor heter Joren. Da finner vi en glimrende kandidat døpt 12 Nov 1766, med foreldrene Anders Andersen og Joren Pedersdtr. Joran sannsynligvis den som døpes 23 Dec 1731, med foreldrene Peder Pedersen og Ingelev Olsdtr. Hjelper det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Anders Andersen Ringa, ble født på Indre Nessa 1737, døde 1799. 1 gm Jorunn Pedersdtr. Kalsheim f. 1732 d. 1775. 2.gm Gunhild Henriksdtr. Ringa. Hun var enebarn f. 1760 g. 1776 med Anders som flyttet til Ringa, far til Gunhild døde 1776, så hun gifter seg 16 år gammel og får enkemann Anders Andersen til å drive gården. Foreldrene hennes er Henrik Olsson Ringa f. 1701 d.1776. g. 1745 m. Torborg Jørgensdtr. f. 1721 Askvik i Jelsa. Gunhild og Anders fikk 11 barn f. 1776 og siste 8.12.1799. Håper dette hjelper deg.Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Ringa - i de fleste kilder og senest i den nylig utkomne Tysvær Gard og Ætt, Nedstrand bd. 2, heter gården Ringja. Under Ringja nr 8 finner vi Torborg Andersdtr som døpt 18.08.1779, datter av Anders Andersen, Indre Nessa, Nedstrand, og Gunhild Henriksdtr Ringja.Ved å følge farens slekt bakover kommer man inn på den kjente Koll-ætta i Ryfylke, som stammer fra kjente middelalderslekter. Morens slekt kan føres tilbake til den i Ryfylke kjente Henrik Blank på 1500-tallet, innvandrer fra Skottland og antagelig av stormannsætt der borte. Trenger du mer hjelp til å identifisere ætte-leddene bakover fra Torborg, er det bare å si fra, så kan jeg ta det fra bygdeboka. Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Mange takk Magne! (Du heter forresten det samme som min svigerfar - og sønn. Så her holder vi navneskikkene ved lag...) Både Koll og Blank høres spennende ut. Jeg har stor glede av å grave opp navn og fakta om forfedre, så dette vil jeg ha inn i pc'en! Det høres ut som om jeg burde skaffe meg denne bygdeboka. Kan du anslå hvor mange sider som omhandler mine aner? Jeg har ikke noe imot å fotokopiere et par sider, men blir det snakk om store bunker er det vel mer redelig mot forfatterne å kjøpe. Finner forresten ikke tittelen hos www.bokloftet.no, som ellers er fenomenale på slikt - vet du hvem som selger boka? Ta gjerne kontakt med meg direkte på heidi.lyshol@norway.com, hvis du synes dette blir for personlig.De stressede bibliotekarene ved mitt lokale bibliotek er ikke spesielt ivrige etter å bestille inn bøker fra andre steder - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Ålreit, men da stemmer dessverre ikke det som står om Anders' foreldre. Ut går Anders og Joren.Og Gunhild var vel neppe enke i 1776.Skal tro hva vi finner i Ryfylke? Mannen min (som er ellevemenningen min gjennom Store-Rasmus) har masse røtter der, det skal bli spennende å se om det dukker opp flere forbindelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg ville sjekket originalen til Gunhilds første giftemål, det som er registrert på Familysearch, hvor hun står oppført som enke er jo ikke nødvendigvis riktig. Ser ut som han skulle være enkemann... Men der vil sikkert navn på foreldrene stå ihvertfall!Uansett høres jo bygdebok for Nedstrand lovende ut - lykke til der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Forresten vil jo navn på barna født før Torborg kunne være gode pekepinner for Anders sine foreldre. Dem har ikke jeg funnet navn på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Heidi.Jeg vil bare gjør deg oppmerksom på at de dataene du fikk fra meg forrige dagen er tatt fra Nedstrandbøken pluss at jeg har kirkebøkene derfra du kan få alle barnas navn og datoer av meg om du er interessert.Mvh Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kjell-Gunnar Heimark

Nilla frå Strandebarm? Nilla fødd 15. november 1871 i Strandebarm, død 29. oktober 1960 på Romerike. Gift med Johan Olsen/Myrvold, f 9. april 1870 og død 19. mai 1960. Det er etterkomar etter dei (og kjenning av meg) som er interessert i opplysningar om slekta til Nilla. Ho hadde kanskje søsken? Takksam for opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Mine tipp-tipp oldeforeldre er Amund Johnson f. 1769 gift 13/7-1800 med Gunhild Henriksdtr.Ringa f. 1760. Deres datter Helga Amundsdtr. Ringa er min tippoldemor. Jeg har også forfedre fra Erøy, så Henrik Blank har jeg som 'forfar' på to grener!! Det står også endel om Henrik Blank i bygdeboka for Erfjord. En annen bok jeg vil nevne hvor Henrik Blank står omtalt, er 'Med livet i nevane' av Kåre Tveit - utgitt år 2000 og omhandler livet i Ryfylket på 1600 tallet. Den boka er vel verd å lese! mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Kjære Tone, vil du være så snill å kontakte meg direkte? Jeg har fryktelig lyst til å sammenligne slektstrær med deg - og nå har jeg fått lagt inn masse folk på disse linjene her siden jeg startet denne tråden. Skriver du til heidi.lyshol@norway.com, blir jeg veldig glad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.